قطعنامه نامتعارف شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با فشار آمریکا و اسرائیل و میدان‌داری سه کشور اروپایی عضو برجام یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه به تصویب رسید در اولین جلسه علنی مجلس با واکنش گسترده نمایندگان ملت ایران روبرو شد که این رویداد را تناقض رفتاری و دورویی اعضای اروپایی برجام دانسته و خواستار توقف اجرای پروتکل الحاقی و آفلاین شدن نظارتهای آژانس شدند.

هم صدایی نمایندگان برای بازبینی در همکاری با آژانس

قدس آنلاین: نمایندگان ملت در اولین جلسه مجلس پس از صدور قطعنامه نامتعارف و بدون مبنای حقوقی شورای حکام که در روندی غیر عادی و بی سابقه و با فشار امریکا در یک نشست فوق‌العاده و با رای‌گیری که رویه‌ای غیر معمول در این نهاد است به تصویب رسید با صدور قطعنامه‌ای به این اتفاق واکنش نشان داده و خواستار پاسخ متناسب و قاطع دولت به این رویداد به ویژه رفتار متناقض سه کشور اروپایی مدعی حمایت از برجام و در عین حال همسویی آنها با سیاست فشار حداکثری آمریکا شدند.

بیش از ۲۴۰ تن از نمایندگان ملت امروز این قطعنامه را امضا و از ان حمایت کردند. قطعنامه ای که در آن خواسته شده دولت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و دوربین‌های نظارتی آژانس را آفلاین کند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در تاریخ نیم قرن عمر معاهده NPT بالاترین سطح از همکاری و بیشترین شفافیت را با آژانس داشته است، قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  زیاده‌خواهی آشکار عنوان شده و آمده است: ایران پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه  اجرا کرده است و در ۵ سال گذشته سختگیرانه‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس شامل سالانه امکان بیش از ۳۰ دسترسی تکمیلی و سرزده بر اساس پروتکل الحاقی در ایران انجام شده است.

نمایندگان ملت با یادآوری اینکه بازرسی‌های آژانس از ایران در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ از ۴ درصد به ۲۰ درصد کل بازرسی‌های جهان افزایش یافته و و از ۹۳ درصد کشورهای مشابه بیشتر بوده است با تشکر از کشورهایی که با این فضاحت آشکار همراهی نکردند، این قطعنامه غیرالزام آور را نشانه دیگر از فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس عنوان کردند که که به واسطه آن سال‌ها است تعدادی از اعضای دارای سلاح اتمی را که خود هیچ پایبندی به تعهدات ذیل NPT نداشته‌اند و کشورهای دیگر را از پیگیری حقوقی خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی محروم کرده‌اند.

نمایندگان مردم با تاکید بر اینکه سیاست فشار اروپایی برای به اصطلاح حفظ برجام نشان می‌دهد ۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدا نگاه سازنده و مبتنی بر احترام به حقوق ملت ایران نداشته و برجام را ابزاری برای فشار بر ایران برای تن دادن به خواسته‌های غیراصولی خود تصور کرده‌اند، افزوده‌اند:با کمال تأسف تناقض کامل رفتار و گفتار این کشورهای اروپایی که از یک سو بانی قطعنامه غیرقانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی پایبندی به برجام و تلاش برای حفظ آن هستند نشانگر آن است که آن‌ها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده و همگام با تلاش آنها برای تکمیل پروژه ناکام فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای دیگر به چندجانبه‌گرایی بین‌المللی وارد کرده‌اند.

نمایندگان ملت با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی تن دادن به چنین اخاذی سیاسی آشکار را بنا نهادن سابقه‌ای غلط در پذیرش فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس می‌داند که باعث ریشه‌دارتر شدن تبعیض ساختاری ذاتی در NPT خواهد شد، از دولت خواستند که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را آفلاین کند.

در جلسه علنی امروز مجلس شماری از نمایندگان نیز در نطق‌ها و سخنرانی‌های خود به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار پاسخ قاطع و پشیمان کننده و همسطح دولت به این اقدام سه کشور اروپایی و بدعت گذاری آژانس شدند.

اجازه تخطی از قانون را به آژانس نمی‌دهیم

محمدباقر قالیباف نماینده مردم تهران در آغاز جلسه علنی امروز در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام گفت: من امروز با قدرت و صراحت عرض می‌کنم در بین مسئولان نظام اسلامی بر سر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یک از اهداف خود نیستند، اجماع نظر وجود دارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجازه تخطی به آژانس  در چارچوب مقررات بین‌المللی داده نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مذاکره با آمریکا مطلقاً مضرر و ممنوع است؛ مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی‌اعتمادی باشد و مذاکره با آژانس باید با اطمینان و استقلال کامل صورت گیرد.

رئیس مجلس ادامه داد: ملت عزیز ما در جریان هستند که طی روزهای گذشته بحث‌هایی درباره موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده است که بنده لازم می‌دانم درباره آنها چند نکته را به استحضار نمایندگان و ملت شریف ایران برسانم.

قالیباف با تاکید بر اینکه  کشورهای غربی به ویژه آمریکا و  برخی کشورهای اروپایی یکبار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ما نشان دادند، افزود: رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده که پشت سر آن، اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران، ضامن و پشتیبان آن است. این امری است که بنده از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق‌های دربسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند، می‌خواهم که به آن توجه ویژه داشته باشند؛ ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و این مطالبه قاطع ملت و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه این قطعنامه با صحنه‌گردانی آمریکا و رژیم صهیونیستی و با کارسازی خیانت‌آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی صادر شد. همه جهان دیدند که با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود، هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و برخی از قدرت‌های بزرگ و بسیاری از کشورهای دیگر آشکارا با آن مخالفت کردند. همچنین ما اطلاع داریم بخش بزرگی از کشورهایی که به این قطعنامه رأی دادند، تحت فشارهای سنگین آمریکا بودند.

وی با اشاره به تصور باطل محافل صهیونیستی که پشت سر این طراحی‌ها ایستاده‌انددر مرود اینکه ایران را وارد دالانی از مذاکره و فشار مجدد کنند تاکید کرد ملت ایران بر همه تفکرات سازش‌طلبانه و معامله‌گرانه مُهر بطلان زده است.

پژمانفر: زمان خروج از NPT است

نماینده مردم مشهد در همین رابطه با بیان اینکه قطعنامه اخیر اروپایی‌ها و ادامه همکاری آنها با سیاست‌های آمریکا نشان می‌دهد برجام مرده  و هفت کفن نیز پوسانده است، گفت: دیگر سخن از خروج از برجام مفهومی ندارد.

نصرالله پژمانفر با تاکید بر اینکه با مجموعه‌ای طرف هستیم که ظالمانه درباره ما تصمیم گیری می‌کنند، افزود: اکنون باید درباره خروج از NPT صحبت شود.

نگذاریم اروپایی‌ها جری‌تر شوند

نماینده مردم بافق و مهریز هم در تذکری به دولت با اشاره به اینکه ما به همه تعهدات خود در برجام پایبند بودیم اما کشورهای غربی به تعهدات خود عمل نکردند، در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام با پیشنهاد سه کشور اروپایی عضو برجام تاکید کرد:  انتظار این است که ایران هم به آنان عکس العمل درخوری نشان دهد اما متأسفانه دولت منفعل است که باید وارد شود و اقدامی اساسی انجام دهند.

محمدرضا صباغیان  تصریح کرد: اگر ما در مقابل این اقدام غربی ها کاری نکنیم، آنان به اقدامات قبلی خود بسنده نمی کنند و روز به روز بیشتر علیه ایران فعالیت می‌کنند و بر این اساس نباید بگذاریم آنان جری‌تر شوند. باید پاسخ محکمی به آنان دهیم.

باید به غربی‌ها پاسخی پشیمان کننده داد

حجت الاسلام علیرضا سلیمی هم این قطعنامه را نشانه تقسیم کاری بین آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی و برخی دول مرتجع منطقه خواند و تاکید کرد: اروپایی‌ها استقلالی از خود ندارند و تحت فشار آمریکا اقدامات خود را انجام می‌دهند. آنها به تعهدات خود پایبند نبودند و علاوه بر این‌که از تعهدات‌شان شانه خالی کرده‌اند، دنبال بهانه‌گیری هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس 

با بیان این‌که ایران باید واکنشی قاطع و پشیمان‌کننده‌ای به تروئیکای اروپایی بدهد، تصریح کرد: آنها به تعهداتشان عمل نکردند و فقط به دنبال گرفتن زمان و افزایش امتیاز خود بودند. مذاکره با گرگ هم نتیجه‌اش جز تحریک حس درنده خویی او نیست. ما باید مقتدر شویم و روز به روز بر اقتدار خود بیفزاییم و اقدام قاطع و جدی و پشیمان‌کننده‌ای داشته باشیم.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: ما باید در برخی دسترسی‌ها تجدید نظر کنیم مثلا چه دلیلی دارد NPT را بپذیریم در حالی که از امتیازات قانونی آن بهره‌ای نمی‌بریم در این شرایط عضویت در NPT چه ثمری برای ما دارد. باید در این موارد تجدید نظر کنیم و پاسخ قاطع و جدی بدهیم. آقایانی هم که گفتند برجام را با اروپا ادامه می‌دهیم چشمانشان را باز کنند و ببینند در این مسیر چه اتفاقی افتاده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.