فقیه و کارشناس امور دینی با دعوت از همه مردم برای رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک گفت: حق‌الناس وتضییع حقوق دیگران از جمله گناهانی است که بسیار سخت بخشیده می‌شود.

ماسک زدن یک وظیفه شرعی است نه یک مسئله فانتزی/اگر عامل ابتلای فردی به کرونا شویم باید خسارت‌های مادی و روحی او را جبران کنیم

قدس آنلاین: طی روزهای اخیر که شیوع ویروس کرونا در کشور شدت بیشتری گرفته و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها افزایش یافته مسئولان بهداشتی توصیه اکید دارند که مردم حتماً باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند اما با این وجود بازهم مشاهده می‌شود که برخی افراد بی‌توجه به این توصیه‌ها در خیابان و اماکن شلوغ حاضر می‌شوند که با این کار هم جان خود و هم جان دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند.

این در حالی است که در دستورات دینی و روایات ائمه علیهم السلام تضییع حقوق دیگران و آسیب رساندن به خود به شدت نکوهیده شده و خداوند برای کسانی که حق الناس را رعایت نکنند به مجازات سختی وعده داده است مگر آنکه طرف مقابل راضی شود بنابراین در این شرایط سخت هم از لحاظ انسانی و هم از لحاظ شرعی استفاده از ماسک وظیفه عمومی است.

حجت الاسلام سید مهدی رفیع پور فقیه و کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه تنها راه حل مقابله وقطع زنجیره ویروس کرونا در خانه ماندن است به تبیین وظیفه شرعی مردم پرداخت و گفت: همه ما از نظر شرعی مکلف و موظف هستیم که دستور پزشکان و متخصصان سلامت را رعایت کنیم و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشویم. اینطور نیست که شریعت نسبت به جان و سلامتی انسان‌ها بی‌تفاوت باشد و بالعکس از اهداف مهم شریعت حفظ نفس و جان است و درحال حاضر که ما درگیر مسئله کرونا هستیم و آمار ابتلا و فوت به وسیله این بیماری افزایش یافته مسلماً همانطور که توصیه‌های پزشکی وجود دارند، توصیه‌های دینی هم مردم را موظف می‌کند تا اصول بهداشتی و ضروریات حفظ جان را رعایت کنند.

حجت الاسلام رفیع پور در ارتباط با توصیه اکید مسئولان سلامت به استفاده از ماسک در اماکن سربسته و پرازدحام که برخی خود را به رعایت آن ملزم نمی‌دانند، تصریح کرد: مسئله حق الناس یک مسئله بسیار مهم است که نه فقط امور مادی را شامل می‌شود بلکه امور معنوی را هم دربرمی‌گیرد. اگر ما باعث شویم که دیگران بترسند و در معرض خطر قرار گیرند و آرامش راونی آنها آسیب ببیند مسئول هستیم.

فقیه و کارشناس امور دینی ادامه داد: در حال حاضر باتوجه به افزایش خطر کرونا، وظیفه داریم که نسبت به سلامت خودمان و بخصوص سلامت دیگران جانب احتیاط را رعایت کنیم. حق الناس یکی از چیزهایی است که در متون دینی ما بسیار بسیار مورد توجه قرار گرفته و ظلم به دیگران و تضییع حقوق آنها از جمله گناهانی است که بسیار سخت بخشیده می شود. در روایت داریم گناهانی که حق الله است خداوند از حق خود می‌گذرد اما گناهانی که حق الناس باشد تا صاحبان حق از او گذشت نکنند، متأسفانه مورد بخشش قرار نمی‌گیرد.

وی با دعوت از همه مردم برای رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک گفت: ممکن است ما ناقل باشیم اما خودمان مشکلی نداشته باشیم یا طرف مقابل ما مبتلا باشد و به ما انتقال دهد. این مسئله باید مورد توجه باشد و استفاده از ماسک را که امروز یک موضوع حق الناسی محسوب می‌شود، کاملاً رعایت کنیم.

حجت الاسلام رفیع پور در پاسخ به این سؤال که حق الناس و حق الله به عنوان دو مقوله نزدیک به هم چه ارتباطی با وظیفه شرعی مردم در مقابله و مهار ویروس کرونا دارند توضیح داد: مسئله حق الناس و حق الله درهم تنیده است و اینطور نیست که ما حق دیگران را تضییع کنیم و خداوند کاری به ما نداشته باشد، خود حق الناس مورد حق الله هم هست، چراکه مردم خلق خدا هستند و آزار و گرفتار کردن آنها مورد خشم خداوند هم قرار می‌گیرد بنابراین در امور دینی ما تأکید شده است که نسبت به این مسئله حساس باشیم و باید برای همه روشن باشد که در بحث حق الناس و کسانی که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند، در صورتی که کوتاهی کرده باشیم و احتیاط لازم را لحاظ نکرده باشیم ضامن هستیم، یعنی هزینه‌هایی را که آنها برای درمان پرداخت می‌کنند، فرد عامل باید تقبل کند. همچنین افرادی که مبتلا می‌شوند علاوه بر مشکلات جسمی دچار یک سری مشکلات روحی و روانی شده و از برخی اهدافشان باز می‌مانند که تمام اینها نیاز به جبران دارد.

کارشناس امور دینی در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند هرکه مانع از شیوع ویروس کرونا شود حسنه انجام داده و هرکه عامل انتقال آن باشد عمل سیئه انجام داده است، گفت: تعبیر حسنه و سیئه که در کلام ایشان ذکر شده یکی از تعابیر دینی ماست که در قرآن کریم و روایات مورد توجه قرار گرفته است که حسنه اشاره به این است که مورد پاداش الهی قرار خواهد گرفت و سیئه اشاره به این است که مورد خشم خدا و عذاب الهی است و این تعبیر دقیق هشداری است برای جامعه دینی ما که این مسئله را به تعارف و تشریفات برگزار نکنند، فکر نکنند که ماسک زدن و دستکش دست کردن یک کار زینتی و فانتزی است بلکه ما چه بخواهیم و نخواهیم می‌توانیم ناقل این ویروس خطرناک باشیم؛ بنابراین هرکس که به هر طریقی می‌تواند مانع از شیوع آن شده و چقدر خوب است که افراد نیکوکار پیش قدم شوند و دستکش و ماسک را به صورت رایگان و انبوه به خصوص در اختیار نیازمندان قرار دهند تا بتوانند از این حسنه بهره مند شوند. اسلام دین زندگی و حیات است و برای سلامت جامعه نهایت توجه را لحاظ کرده است بنابراین ما باید براساس تشخیصی که متخصصین امر می دهند دستور العمل‌ها را رعایت کنیم تا برای خودمان و دیگران مشکل ساز نباشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    0 0
    لطف کنید برای صدمین بار از چیزی که به طور کامل از مضراتش مطلع نیستید دفاع نکنید یه روز میرسه اقرار میکنید اشتباه کردید