یک رسانه انگلیسی نوشته سند همکاری ایران-چین به احیای اقتصاد ایران، بهبود موقعیت منطقه‌ای و تثبیت سیاست این کشور منجر خواهد شد.

میدل‌ایست‌آی: توافق ایران-چین، اقتصاد ایران را احیا می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، یک رسانه مستقر در انگلیس گزارش داده سند همکاری ایران-چین، اقتصاد ایران را احیا کرده و موقعیت منطقه‌ای این کشور را بهبود می‌بخشد.

پایگاه میدل‌ایست‌آی نوشت: «توافق ایران-چین در صورتی که اجرایی شود، اقتصاد ایران را احیا کرده و سیاست این کشور را باثبات می‌کند. چنین بهبود اقتصادی و سیاسی موقعیت منطقه‌ای ایران را بهبود خواهد بخشید و احتمالاً به دشمنانش انگیزه خواهد داد به جای پیروی از سیاست‌های آمریکا به تنش‌زدایی با تهران روی بیاورند. کشورهای عربی احتمالاً با شتاب برای عقد قراردادهای خاص با چین خیز برخواهند داشت.»

رسانه انگلیسی همچنین خاطرنشان کرده این توافق احتمالاً به ارتقای موقعیت چین در خاورمیانه منجر خواهد شد.

میدل‌ایست‌آی تأکید می‌کند: «علاوه بر این، این سند با ایجاد پایگاه دائمی برای چین در ایران، موقعیت منطقه‌ای پکن را ارتقاء داده و برتری راهبردی آمریکا در خلیج فارس را تضعیف خواهد کرد. سند موزد نظر احتمالاً موقعیت بین‌المللی چین را نیز ارتقاء خواهد داد.»

اول تیرماه امسال در خبر کوتاهی اعلام شد که پیش نویس نهایی سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین» به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسید و وزارت امورخارجه مامور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند با عنوان رسمی «برنامه همکاری های جامع ایران و چین » ثبت شده و حوزه‌های  سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت و ... را شامل می‌شود.

از جمله مفاد مهم این سند توافق بر سر تجارت با ارزهای ملی است. همچنین در این سند بارها به طرح بزرگ چین به نام «یک کمربند- یک راه» (طرحی بر بستر مسیر جاده ابریشم) اشاره و تأکید شده که ایران می تواند ضمن مشارکت فعال در این طرح جهانی،  از فواید اقتصادی و صندوق اعطای وام این طرح نیز بهره مند شود.

بر اساس این مدارک چین وارد کننده ثابت نفت از ایران خواهد بود و ایران نیز باید نگرانی‌های چین برای بازگشت سرمایه گذاری خود را برطرف کند.

ارتقای همکاری‌های بانکی ، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین به ویژه ایجاد پیام رسان ملی میان دو کشور به جای سوییفت از جمله دیگر مفاد این سند است.

کمک به ساخت خط آهن در نقاط مختلف کشور، افزایش صادرات فراورده های نفتی به چین، کمک و سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت های انرژی فسیلی، سرمایه گذاری در تقویت کریدورهای راهبردی که از ایران می گذرند، سرمایه گذاری برای توسعه تولید و صادرات انرژی از ایران به کشورهای منطقه، مشارکت در توسعه همه جانبه سواحل مکران، کمک به ایران برای ایجاد نسل5 اینترنت و تقویت شبکه ملی اطلاعات، سرمایه گذاری برای تولید انرژی‌های پاک در مناطق کویری ایران،کمک به توسعه صنعت صلح آمیزهسته‌ای کشورمان و سرمایه گذاری در تامین واگن مترو و ساخت خطوط مترو در شهرهای بزرگ و شهرهای جدید ایران از جمله دیگر بخش‌های این سند است.

در روزهای گذشته رسانه‌های آمریکای این تفاهم‌نامه میان ایران و چین را برای سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا خطرناک ارزیابی کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی روز یکشنبه این سند را اقدامی در جهت تضعیف تلاش‌های ضدایرانی دولت دونالد ترامپ توصیف کرده است. (جزئیات بیشتر) روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم نوشته توافق ایران-چین فشار اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور را کاهش خواهد داد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.