اصناف تولیدکننده نوشت‌افزار و کیف و کوله‌پشتی مدارس از ضربات مهلک کرونا بر کسب و کارشان گلایه دارند و این در حالی است که در سوی دیگر این بازار، خانوارها باید تحت‌تأثیر تورم بالای اقتصاد و  افزایش شدید نرخ ارز، هزینه‌های سنگینی برای تأمین این اقلام متحمل شوند.

بازار کساد کیف، کتاب ودفتر

قدس آنلاین: از حدود ۶ ماه پیش با وجود شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید تقاضا، افزایش قیمت اقلام مصرفی دانش‌آموزان در بازار همچنان ادامه دارد، حال آنکه تولیدکنندگان در فاصله چند هفته مانده به شروع سال تحصیلی از نبود مشتری، تشدید رکود و به تعبیر خودشان «نابودی» کسب و کارشان حرف می‌زنند و هیچ افق روشنی پیش‌روی کسب و کارشان نمی‌بینند.

با افزایش شدید نرخ ارز در یکی دو سال اخیر و به دلیل وابستگی حدوداً ۷۰ درصدی بازار نوشت‌افزار به واردات، افزایش حداقل ۵۰درصدی قیمت این اقلام پرمصرف، خانوارهای ایرانی را به شدت آزرده است، به ویژه آنکه سال جاری با شیوع کرونا و به دلیل مجازی شدن کلاس‌ها نه‌تنها این دست هزینه‌ها برای خانوار کمتر نشده بلکه هزینه حداقل ۳ میلیون تومانی خرید تبلت برای دانش‌آموزان هم بر دوششان سنگینی می‌کند.

**** بازار کساد کیف‌های۴۰ تا ۳۰۰هزار تومانی

خبرگزاری ایسنا در گزارشی و به نقل از رئیس اتحادیه سراجان تهران می‌نویسد: این صنف سالانه بیش از ۱۰۰هزار چمدان، ساک و جاکفشی برای حجاج و مسافران عتبات‌عالیات تولید می‌کرد که امسال به دلیل شیوع کرونا این برنامه لغو شد. تعطیلی مدرسه‌ها بخش دیگری از بازار کیف را تعطیل کرده و  بخش عمده بازار دچار کمبود تقاضاست. همچنین برخی از دانش‌آموزان هم که بخواهند به مدرسه بروند احتمالاً با توجه به شرایط اقتصادی از کیف سال قبل خود استفاده می‌کنند.

براساس اظهارات خردمند سالانه ۱۵ تا ۱۶میلیون کیف  در کشور مصرف می‌شود که مجموع این شرایط منجر به کاهش تقاضا و در پی آن کاهش تعداد کارگران در برخی از کارگاه‌ها و تعطیلی برخی از آن‌ها شده است؛ چرا که سرمایه در گردش کافی در کارگاه‌ها وجود ندارد و شرایط دریافت وام هم مساعد نیست.

خردمند می‌گوید: میانگین قیمتی کیف‌های مدرسه ۴۰ تا ۳۰۰هزار تومان است و با وجود افزایش قیمت مواداولیه، به دلیل کمبود تقاضا و نبود کشش در بازار این محصولات،   امسال مانند سایر اجناس افزایش قیمت نخواهد داشت.

براساس گزارش میدانی ایسنا از بازار کیف در آستانه سال تحصیلی گذشته، قیمت برخی کوله‌پشتی‌های وارداتی در بازار به ۲میلیون تومان هم رسیده بود که با افزایش نرخ ارز، امسال قیمت این کیف‌ها بیشتر هم شده است.

**** نابودی؛ اول و آخر روزگار سراجان

نایب‌رئیس اول اتحادیه صنف سراجان تهران هم به خبرنگار ما می‌گوید: در وصف حال کسب و کار ما بنویسید: نابود شده‌ایم... نابود. اول و آخر حال و روز سراجان در این ماه-ها نابودی است.

به گفته سیدمحمود موسوی، کیف‌های تولیدی سال گذشته روی دست تولیدکنندگان مانده و حدود ۳۰ درصد از این تولیدات جذب بازار نشده است.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل شیوع کرونا شب عید را که از ماه دی تا فروردین است از دست دادیم. فصل مدارس هم که تکلیفمان معلوم است و با وجود اینکه باید از تیر ماه تا شهریور با تقاضاهای بالا روبه‌رو می‌شدیم، شاهد رکود شدید هستیم. ما هر سال شروع تولید کیف مدارس را از آذر ماه می‌زدیم و ماه اول و دوم سال بعد سراغ تولید کیف و چمدان برای حجاج و کربلایی‌ها می‌رفتیم. امسال هیچ کدام این تقاضاها در بازار نبود.

به گفته وی، میزان تولید واحدهای سراجی به یک سوم کاهش یافته و این در حالی است که سال گذشته تولیدکنندگان مواد اولیه را به صورت چکی و با نرخ بالا تهیه کرده‌اند و امروز موعد سررسید چک‌ها فرا رسیده است.

**** افت شدید تقاضا با مجازی‌ شدن کلاس‌ها

موسوی می‌گوید: متأسفانه آموزش و پرورش زمان شروع سال تحصیلی را از نیمه شهریور اعلام کرده که این کار صنف ما را به نابودی می‌کشاند؛ چرا که در سال‌های قبل امید داشتیم تا پایان شهریور مشتری داشته باشیم، اما امسال تحت‌تأثیر کرونا از یک طرف کلاس‌ها مجازی است و دانش‌آموزان شاید نیاز آنچنانی به کیف و کوله‌پشتی نداشته باشند و از طرفی دو هفته کمتر برای خرید اقلام مورد نیازشان وقت دارند.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته مواد اولیه را با دلار ۱۱- ۱۰ هزارتومانی خریدیم و حالا دلار به حدود ۲۳هزار تومان رسیده است. با وجود رشد دو برابری نرخ دلار حاضریم بدون افزایش قیمت و با نرخ دلار سال گذشته محصولات را بفروشیم، اما مشتری نداریم و ناگزیریم هزینه انبارداری هم بپردازیم.

به گفته وی، به دلیل شیوع کرونا و نبود مشتری حدود ۹۵ درصد واحدهای سراجی تعطیل شده‌اند و آن‌هایی که فعال هستند هم تولیداتشان حدود یک‌سوم تولیدات سال گذشته است.

موسوی با ابراز تأسف از بی‌مشتری ماندن تولیدات باکیفیت ایرانی، خاطرنشان می‌سازد: تولیدات داخلی به لحاظ کیفی قابل رقابت با مشابه خارجی هستند، اما از دریغ از حمایت، رونق‌آفرینی و جهش‌تولید. ما شاهد نابودی صنف خودمان هستیم و در این میان کارگران زیادی بیکار شده‌اند که به خواست خودشان فاقد بیمه هستند و مورد حمایت دولت قرار نمی‌گیرند، اما باید معیشت خانوارشان را تأمین کنند.

**** کاهش ۷۰درصدی فروش نوشت‌افزار

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور هم به خبرنگار ما می‌گوید: تأثیر شدید کرونا بر بازار و تولید نوشت‌افزار را نمی‌توان انکار کرد. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از میزان فروش در کل کشور کاهش یافته و با توجه به ممنوعیت صادرات دفتر، تولیدکنندگان ما ضربات مهلکی را متحمل شده‌اند.

محمودرضا صنعتکار ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان با وجود این وضعیت اسفبار، گزینه تعطیلی را انتخاب نکرده و در حال تداوم تولید با همان نیروها هستند و از جیب خود مایه می‌گذارند با این امید که مدارس سرانجام باز شوند و بتوان فروش را ترمیم کرد.

وی خاطرنشان می‌سازد: هنوز به جمع‌بندی در خصوص آمار دقیق کاهش ریالی فروش تولیدکنندگان نوشت‌افزار نرسیده‌ایم، اما وضعیت بازار در روزهای اخیر که باید شاهد خرید خانوارها برای شروع سال تحصیلی باشیم به شدت نگران‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.