رئیس‌جمهور در نشست با مدیران رسانه‌ها گفت: باید شرایط را مد نظر قرار دهیم و خدمات را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم، اما در عین حال هر موفقیتی که داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم بوده است.

 شرایط را مد نظر قرار دهیم و خدمات این دولت را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم

قدس آنلاین

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز در نشستی با مدیران ارشد رسانه‌های کشور به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: من بسیار علاقه‌مند بودم که در هفته دولت در این سطح در خدمت رسانه‌ها باشیم.  البته گاهی با نمایندگان شما برنامه داریم که در جلسات مطبوعات سوالات خود را مطرح می کنند اما امروز در سطح عالی و بالای رسانه های کشور در خدمتتان هستیم.  عمدتاً وقت اختصاص به شما و نکات و سوالاتی که مورد نظرتان هست دارد و من در آغاز چند نکته را عرض می کنم.

روحانی با بیان اینکه ۷ سال از عمر دولت یازدهم و دوازدهم گذشته و کمتر از یکسال فرصت خدمت برای ما باقی مانده است، گفت: بسیار مهم است که ما ببینیم در طول ۷ سال گذشته چه اقداماتی شده و دولت به معنای عام کلمه چه خدماتی را مطرح کرده و دستگاه اجرایی چه اقداماتی را در این مدت انجام داده است و چگونه باید این خدمات را به مردم ارائه کنیم.

اولین دولتی هستیم که بعد انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم

وی افزود: ارائه خدمت بدون مقایسه زمانی یا مقایسه با دولتهای پیشین برای مردم کمی مشکل است و همچنین ضرورت تبیین شرایطی که ما از آغاز دولت تا امروز در آن قرار گرفتیم حائز اهمیت است.  از آغاز دولت تا امروز سخت ترین شرایط را در روبروی خودمان می بینیم چون ما اولین دولتی هستیم که بعد از انقلاب در شرایط تحریم کارمان را شروع کردیم.  تحریم ها تقریباً از سال ۹۰ شروع شد و ما در سال ۹۲ در شرایط تحریم دولت را آغاز کردیم. شرایط اقتصادی و سیاسی برای همه شما روشن است و در طول این ۷ سال هم ما سال اول و دوم تقریباً در شرایط تحریمی بودیم و بعد از آن هم از سال ۹۷ در یک تحریم بسیار شدید و بی سابقه بودیم.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین از پایان سال گذشته با موضوع کرونا هم مواجه شدیم.  پس هم باید شرایط را مد نظر قرار دهیم و هم خدمات را با خدمات گذشتگان مقایسه کنیم.  ممکن است در یک جای خدمت ما بیشتر و در جای دیگر کمتر بوده است و در جایی ممکن است نقطه قوت ما بوده و جای دیگر نقطه ضعف ما بوده است اما در عین حال هر موفقیتی که داشتیم در سایه حضور و تلاش مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است.  نقاط قوت ما متعلق به ملت دارد و نقاط ضعف ما هم متعلق به خودمان است.

بعد از ۶۰ سال در این دولت صادرات غیر نفتی ما بر واردات ما پیشی گرفت

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این ۷ سال نکاتی هم برای تاریخ کشور ما چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی وجود دارد که می توانیم بگوییم استثنائی بوده است تصریح کرد: به هر حال بعد از ۶۰ سال در این دولت صادرات غیر نفتی ما بر واردات ما پیشی گرفت. از زمان دولت مرحوم مصدق تا زمان ما این ۶۰ سال بی‌سابقه بوده است.  به هرحال ۲۶ سال بی سابقه بوده که ما دو سال ۹۵ و۹۶ تورم تک رقمی داشته باشیم.  در شرایطی بودیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی در جهان را داشتیم و این هم باز کم نظیر یا بی نظیر است و یا در فرصت زمانی خودش فوق العاده‌گی دارد.

روحانی افزود: تا پایان این دولت ۲۰ هزار مگاوات بر برق کشور افزوده می‌شود که در دولت‌های قبلی بی‌سابقه است. البته همه دولت ها خدماتی داشته اند و می توانیم آنها را مقایسه کنیم.  در آب می‌توانیم این دولت را با دولت های قبلی مقایسه کنیم چون ما تا پایان دولت بالای ۵۰ سد را افتتاح خواهیم کرد.  این را می توانیم با دولتهای قبل مقایسه کنیم و این کار کار رسانه ها هست نه کار دولت.  دولت عمل خود را انجام داده اما تبیین با رسانه ها است و نقد هم بر عهده شماست.  شما هم کار را نقد و هم تبیین می‌کنید.

در این فرصت باقی مانده مثل گذشته ما از نقد رسانه‌ها استفاده می‌کنیم

وی ادامه داد: اگر تبیین نشود نقد بر واقعیت نمی نشیند اول باید واقعیت را تبیین کنیم و خبرش را درست به مردم ارائه کنیم و سپس بر روی آن واقعیت انتقاد دلسوزانه کنیم و راه حل را هم بگوییم.  در این فرصت باقی مانده مثل گذشته ما از نقد رسانه‌ها استفاده می کنیم و می دانیم اگر نقد از روی دلسوزی ها صورت بگیرد موجب تصحیح و کمال و بهبود امور خواهد شد.

اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم شکست خورده‌ایم

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر دولت و مقطعی اگر انتظارات مردم را بیش از حد بالا ببریم شکست خورده‌ایم، خاطر نشان کرد: هر دولتی هر مقدار اگر بتواند خدمت کند و بالاترین خدمت را هم بکند اما اگر انتظارات مردم را بالاتر ببریم شکست می خوریم. انتظارات باید در حد امکان پذیر جامعه و واقعیت‌های جامعه باشد.  به هرحال منابع ما محدود است و اگر انتظارات را بالاتر از منابع موجود ببریم همیشه شکست خوردیم و عقب ماندیم. هرچه انتظارات را بالا ببریم نتیجه نهایی سرخوردگی مردم می شود.

روحانی با تاکید بر اینکه بنابراین این هم در رسانه‌های ما بسیار مهم است که انتظارات را چگونه مطرح کنیم، گفت: به نظر من فرصت کرونا که دوران سختی بر مردم ما بود و بعد از این هم خواهد بود یکی از فرصت‌هایی که این بلیه برای ما ایجاد کرد هم نوایی و هم صدایی همه در مبارزه با این بلیه بود. یعنی هم دولت و هم رسانه‌ها همه با هم همصدا شدند این هم صدایی می‌تواند آثار بسیار خوبی داشته باشد و موجب وحدت و همدلی شود.

وی ادامه داد: امسال برای ما مهم است این است که ما در سال جهش تولید تولید کشور را بالا ببریم و هدف مهمی که دشمن از سال ۹۷ در این تحریم شدید داشت این بود که میخواست کاری کند که موجب به هم ریختگی جامعه ما شود و ایجاد بحران در جامعه کند.  هرچند آنها به دنبال فروپاشی به معنای واقعی نظام بودند.

باید برای مردم تبیین کنیم که دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند 

رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای مردم تبیین کنیم که دولت و ملت در برابر دشمن پیروز شدند اظهار داشت: ما نگذاشتیم بحران ایجاد شود و به سمت فروپاشی حرکت کنیم.  البته به طور طبیعی تحریم سختی ها و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده اما در عین حال در دوران تحریم و کرونا ما امروز شاهد هستیم که در ۴ ماهه اول امسال نسبت به سال قبل تقریباً در تولید هم صنعت و هم کشاورزی و هم در بخشی از خدمات افزایش تولید داشته ایم.

روحانی افزود: این خیلی مهم است که در ۴ ماهه اول سال که هم کرونا بود و هم بخشی از فعالیت‌های ما و دنیا تعطیل بود و در همه جا کاهش تولید وجود داشت، ما تقریباً جزو معدود کشورهایی هستیم که افزایش تولید داشتیم و امیدواریم که تا پایان سال هم افزایش تولید داشته باشیم و جهش تولید را در حد توانمان عملیاتی کنیم.

روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه در افکار عمومی دولت شما را دولت دیپلماسی، سیاست خارجه و مذاکره می‌شناسند و بزرگترین دستاورد شما هم برجام بوده است و در خلال برجام توان دفاعی هم افزایش یافت. آیا می‌توان گفت که در دوره شما توازنی بین دو بال دیپلماسی و توان دفاعی کشور برقرار شد یا خیر؟ گفت: من فکر میکنم آنچه برای کشور مهم است قدرت است.

کشور باید توانمند و قدرتمند باشد 

وی افزود: کشور باید توانمند و قدرتمند باشد و این قدرت در بخش سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... است. ما وقتی می‌گوییم محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است یعنی قدرت. به عبارتی کشور توانسته است از لحاظ امنیت غذایی یک قدم بزرگ بردارد. یعنی در عرض ۷ سال ۳۰درصد نسبت به کل تاریخ کشورمان در محصولات کشاورزی افزایش داشته باشد.  

رئیس جمهور با تأکید براینکه وقتی در بخش دفاع توانمندی‌های دفاعی ما به عنوان مثال باور ۳۷۳ را تولید کنیم که کمی بالاتر از موشک اس ۳۰۰ است یعنی به ما قدرت داده است، گفت: وقتی ما ناوچه، زیردریایی، موشک کروز تولید می‌کنیم یعنی برای ما قدرت داشته است. ما  این موشک کروز را هفته گذشته رونمایی کردیم که هزار کیلومتر است حال شما اینها را با زمان جنگ و توانمندی‌هایی که داشتیم مقایسه کنید. توانمندی‌ما در یک سال پیش در کروز دریایی  از ۳۰۰ به ۷۰۰ و سپس به هزار رسیدیم. بنابراین همه توانمندی‌ها برای ما مهم است. یعنی از این توانمندی‌ها قدرت دیپلماسی است.

روحانی افزود: در قدرت دیپلماسی اینکه ما قادر هستیم در سازمان ملل مقابل آمریکا که یک ابرقدرت است و عضو شورای امنیت سازمان ملل است بایستیم و مقابله کنیم و موفقیت به دست بیاوریم این ارائه قطعنامه علیه ایران آن هم در مورد تحریم تسلیحاتی دستاورد بزرگی است آنها (آمریکایی‌ها) ۴۲ سال است که تبلیغ می کنند سلاح ایران به نفع ملت‌های منطقه نیست آن وقت بخواهند این تحریم تسلیحاتی را در سازمان ملل ادامه دهند اما فقط یک رأی داشته باشد این به معنی موفقیت و قدرت دیپلماسی کشور است.

وی با تأکید براینکه در مذاکرات هسته‌ای نیز ما یک م وفقیت بزرگ به دست آوردیم، خاطرنشان کرد: علت اینکه اسرائیل و عربستان این همه دل‌نگران بودند و ترامپ را وارد کردند که برجام را بشکند برای این بود که بعد از برجام گشایشی برای کشور حاصل شد و این گشایش بسیار تأثیرگذار بود.  

رئیس جمهور با تأکید براینکه قدرت ملی برای ما همواره مهم است، تصریح کرد: بخشی از قدرت ملی سیاسی سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و یک بخشی از آن هم قدرت نظامی و دفاعی ما است که در کنار هم قرار می‌گیرد. شما در قدرت علمی ببینید که ما در این هفت سال پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم. بنابراین آنچه مهم و برای ما افتخار است این است که روز به روز بتوانیم قدرت ملی را به پیش ببریم که این خود سبب بازدارندگی ما در برابر دشمنان شده و از منافع ملی حراست و حفاظت می‌شود.

روحانی در پاسخ به سؤال مدیرعامل خبرگزاری صداوسیما مبنی براینکه در سال آخر دولت، دولت چه برنامه‌ای دارد که هدیه ماندگار را تقدیم کشور کند تا کشور بتواند یک بار برای همیشه به صورت ساختاری از نفت رهایی یابد، بیان داشت: این مهم است که ما بتوانیم کشور را به نقطه‌ای برسانیم تا به یک محصول وابسته نباشد. بالاخص محصولی که به صورت خام وجود دارد.  

وی افزود: ما هم به تک محصول یعنی نفت وابسته بودیم و هم به محصولی که خام بود وابستگی داشتیم. به عبارتی نفت را از چاه‌ها استخراج می‌کردیم و به فروش می‌رساندیم. ما باید کاری کنیم که به تک محصول متکی نباشیم. یعنی اگر نفت هست محصولات دیگری هم باشد. به عبارتی در کنار نفت پتروشیمی و ... بتواند ظهور و بروز پیدا کند. ما باید تلاش کنیم که آن محصول را به صورت خام نفروشیم یعنی اگر نفت را تبدیل به فرآورده، بنزین، گازوئیل و ... کار بسیار خوبی است و حتماً ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما اکنون معاینات را به بنزین تبدیل می‌کنیم، گفت: ما اکنون نفت خام را به گازوئیل و بنزین تبدیل می‌کنیم و این را در نظر داشته باشید کشوری بودیم که هفت سال پیش هم در بنزین و هم در گازوئیل وارد کننده بودیم. ما ما در روز حدود ۵۳ الی ۵۴ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کردیم و امروز به ۱۰۷ الی ۱۰۸ میلیون لیتر در روز رسیده و ان‌شاءالله تا پایان این دولت از این میزان نیز فراتر خواهیم رفت. ما امروز در بحث بنزین هم خودکفا شده‌ایم و هم می‌فروشیم به عبارتی صادر می‌کنیم.

روحانی گفت: ایران در بحث گازوئیل واردکننده بود اما اکنون ۲ -۳ سال است ایران صادرکننده گازوئیل است. بنابراین بسیار مهم است که ما از نفت خام فاصله بگیریم و تحریم سبب شد که به این کار وادار شویم.  

وی خاطرنشان کرد:‌ اتکای ما به نفت در طول ۴۲ سال برای اولین‌بار تک رقمی شده است. بله اگر تحریم نبود ما دیرتر به این نکته می‌رسیدیم اما اگر هم تحریم نبود آن مصوبه‌ای که ما برای صندوق توسعه ملی داریم که هر سال ۲ درصد ۲ درصد افزایش می‌یابد نیز جلوی ما را می‌گرفت. یعنی نفت را ما صادر می‌کنیم اما پول آن به صندوق توسعه ملی می‌رود و آن راهی است که جلوی ما را می‌گیرد و اصل این حرف درست است و ما باید از خام فروشی فاصله بگیریم و اتکای بودجه ما به نفت نیز باید برداشته شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران اتکای چندانی به نفت ندارد به عبارتی اتکای ۹ درصدی به نفت رقم بالایی نیست، گفت: اتکای ما به نفت در سال جاری ممکن است کمتر از سال قبل شود. بنابراین جزو برنامه‌های دولت بوده که ما از خام فروشی و از اتکای به نفت خام فاصله بگیریم.

روحانی از نهایی شدن یک برنامه  جدید برای سال پایانی دولت خبر داد و گفت که  چارچوب این برنامه برای یک سال پایانی دولت است و ما برنامه پایانی دولت را اعلام می‌کنیم که البته این در ساختار بودجه به مجلس می‌رود اما برای امسال و سال آینده چارچوب خوبی است که دولت انجام داده است که نشان می‌دهد در این مسیر تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال مدیرعامل خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه مقاطع مهم دولت شما چه بوده است؟ و اگر به روز نخست دولت خود برگردید چه اقدامی انجام می‌دهید؟ گفت: چند نکته اساسی در دولت ما بوده که برای آینده به یادگار می‌ماند. اولین آن‌ها، طرح تحول سلامت است.

توانمندی بهداشتی ما از لحاظ تجهیزات و پزشک بیش از دو برابر شده است

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت، کار بسیار بزرگی بود، ‌اظهار داشت: پرداختی مردم در بستری از ۳۷ درصدی که مردم در شهر از جیب پرداخت می‌کردند، به ۱۰ درصد و در شهرهای کوچک و روستا به ۶ درصد رسیده است. توانمندی بهداشتی ما از لحاظ تجهیزات، ‌تخت و پزشک بیش از دو برابر شده است. این مسیر را باید ادامه دهیم و دولت بعد هم ان‌شاءالله همین مسیر را ادامه دهد.

روحانی با بیان اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان مخصوصاً اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش‌بنیان کار عظیمی انجام گرفته، گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۵ شرکت بوده که در دولت ما به ۵۲۰۰ شرکت رسیده است، یعنی ۹۵ برابر شده است. بنابراین کار عظیمی انجام شده است.

وی ادامه داد: در فضای مجازی که یک زیرساخت برای علم و فناوری محسوب می‌شود، کار عظیمی انجام شده است. همچنین در زمینه نفت و گاز کار بزرگی انجام داده‌ایم و در پارس جنوبی در دولت‌های سابق ۱۰ فاز داشتیم امّا الان همه فازها را به اتمام رسانده‌ایم جز یک فاز. این کار عظیمی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عدالت روستایی کار بزرگی است که باید ادامه یابد، گفت: در روستاها اقدامات زیادی از جمله گاز، راه، بهداشت و درمان، ‌آموزش، برق و آب انجام شده و می‌توانید مقایسه کنید ببید چه کارهای بزرگی صورت گرفته است.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در سیاست خارجی گفت: به اعتقاد من در سیاست‌خارجی، جمهوری اسلامی یک توانمندی بیش‌تر از دوره‌های سابق از خودش نشان داد. این توانمندی همچنان باید سر جای خود باقی بماند.

وی ادامه داد: برای اولین بار در یک جمع اقتصادی و اتحادیه اقتصادی وارد شدیم که اوراسیا است. الان روابط ما با کشورهای دنیا به جز متخصمین مثل آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان که معمولاً روابط خوبی با آن‌ها نداشته‌ایم، روابط نزدیک‌تری با دنیا داریم. اینکه در سازمان ملل می‌رویم و مثلاً در جمع ۱۵ نفری، ۱۳ یا ۱۴ نفر طرفدار ما هستند حالا یا با رأی مثبت یا ممتنع خود، این قدرت سیاسی ماست.

یاد سردار بزرگ، شهید حاج قاسم سلیمانی گرامی باد

روحانی با بیان اینکه ما کم‌تر این را گفته‌ایم که در این دولت بیش از همیشه با تروریزم بین‌الملل مبارزه کرده ایم و پیروز شدیم، اظهار داشت: مبارزه با داعش کار ساده‌ای نبود. یاد آن سردار بزرگ، شهید حاج قاسم سلیمانی گرامی باد، کاری که آن بزرگمرد و نیروهای مسلح انجام دادند، کاری که دولت انجام داد که البته زمان آن نیست که توضیح دهم که چه باری بر دوش دولت بوده است.

وی افزود: نظام در این هفت سال، طرح توطئه آمیز علیه امنیت منطقه را در هم شکسته است. داعش را برای ناامنی کل منطقه درست کرده بودند و می‌خواستند زمینه را برای تحقق «از نیل تا فرات» و اسرائیل بزرگ آماده کنند و جمهوری اسلامی این را در هم شکست.

روحانی در ادامه گفت: خود شما رسانه‌ها باید این‌ها را بگویید که دولت چقدر موفق بوده است. اینکه اگر به روز اول برمی‌گشتیم چه اقدامی انجام می‌دادیم، به نظرم افتخارات خوبی را در این هفت سال داشته‌ایم و ان‌شاءالله در یکسال پیش رو هم بر این افتخارات افزوده شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال شفیعی مدیر مسئول روزنامه ایران که با اشاره به ادعاهای ترامپ درباره توافق با ایران پس از پیروزی در انتخابات پرسید چه سرانجامی را برای برجام و تحریم پیشبینی می کنید؟ گفت: فشار حداکثری آمریکا صددرصد شکست خورده است؛ این فشار برای این بود که دولت ایران را مجبور کنند، در حال ضعف به پای میز مذاکره برود. عین این کار را در اواخر ۹۳ و ۹۴ کردند یعنی قیمت نفت را پایین آوردند تا ما در فشار برای توافق قرار بگیریم.

وی افزود: هدف آنها این است که در حال قدرت دلار و ضعف ریال ما پای میز مذاکره برویم؛ این غیرممکن است. بعد آنها میخواستند دنیا به سمت آنها برود و دیگران دنبال آنها حرکت کنند، هیچکس دنبال آنها نرفت و از لحاظ سیاسی موفق نشدند. از لحاظ ایجاد بحران در جامعه ایران هم دچار شکست قطعی شدند؛ البته مردم را به زحمت انداختند ولی بی آبرو شدند.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت بعدی آمریکا هرکه باشد اعم از جمهوری خواه و دموکرات، به فکر یک راه حل جدید خواهند افتاد؛ آنها ناچار هستند شرایط را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه این تحریم هست و ادامه خواهد داشت کشور را اداره می کنیم.

روحانی با بیان اینکه بعضی از دوستان ما پیشب‌ینی تورم سه رقمی در سال ۹۷ و ۹۸ را می‌کردند، عنوان کرد: در سال ۹۸ به عکس شد و در پایان این سال تورم کاهش پیدا کرد؛ الان تورم سالانه ما ۲۵ درصد است.

وی با بیان اینکه در زمینه کرونا علیرغم تحریم می‌بینید که ما در بعضی زمینه‌ها جلوتر از دیگرانیم و هرچه نیازمندی داشتیم را در داخل تولید کردیم، تصریح کرد: اروپا و امریکا که امکانات دارند، به روزهایی رسیدند که تخت کم آوردند. ما چنین اتفاقی برایمان رخ نداد و حتی در موج دوم هم این اتفاق برایمان رخ نداد. علیرغم فشارها می توانیم کشور را اداره کنیم و اگر وحدت ادامه پیدا کند، فشار آمریکا با شکست مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین گفت: اگر توافق به این معناست که آنها به برجام برگردند، که همین امروز هم می توانند برگردند، اما اگر بخواهند فشاری را به ایران تحمیل کنند، هیچگاه امکان پذیر نخواهد بود.

روحانی در پاسخ به بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد که از سیاست‌های غیرقابل پیشبینی اقتصادی در کشور انتقاد کرد، گفت: دولت در سیاست گذاری و مجلس در قانون گذاری باید امنیت برای اقتصاد به وجود آورند. مردم باید بدانند که قانون هر روز تغییر پیدا نمی‌کند چرا که تغییر مداوم قانون و مقررات ناامنی برای سرمایه گذاری ایجاد می کند.

وی با اشاره به کاهش قیمت ارز در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم، ادامه داد: چرا به محض اینکه انتخابات انجام شد قیمت ارز پایین آمد؟ چون مردم یک اطمینانی پیدا کرده بودند. ما اول ۹۴ که شرایطمان خیلی سخت بود و قیمت نفت پایین آمده بود، در عین حال ارز ثبات خود را حفظ کرده بود. اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد؛ یک بخش اتفافات ۹۶ در داخل بود و یک بخش تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بود. ارز جهش کرد که در حالی که ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود، روزانه  و ساعتی قیمت آن بالا می رفت.

رئیس جمهور در خصوص تصمیم دولت درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: دولت تقریبا موافق بود و من با این نظر تک نرخی کردن ارز مخالف بودم. جلسات متعددی را معاون اول در این زمینه گذاشت و بعد به من گفتند ما به جمع بندی رسیدیم. جلسه‌ای برگزار شد و همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت در جلسه حضور داشتند؛ من آنجا گفتم اگر اجماع دارید ارز تک نرخی باشد، من با وجودی که مخالفم، اما می‌پذیرم؛ که در آنجا همه آنها یکپارچه گفتند ما موافق ارز تک نرخی هستیم.

ارز ۴۲۰۰ مشکلی ایجاد نمی‌کرد اگر ما مراقبت لازم را می‌کردیم

روحانی با بیان اینکه به نظر من ارز ۴۲۰۰ مشکلی ایجاد نمی‌کرد اگر ما مراقبت لازم را می‌کردیم، خاطرنشان کرد: افرادی در این چرخه تقلباتی را انجام دادند. اگر افرادی تخلف و سوءاستفاده کردند، باید با آنها برخورد شود. سکه هم بر همین مبنا بود که اگر مردم نیاز دارند به سکه با یک قیمت ارزان تری آن را تهیه کنند؛ نه اینکه یک نفر چند هزار سکه بخرد که برای آن هم مالیات وضع کردیم.

وی گفت: تصمیمات اقتصادی دولت بعد از برهه سال ۹۷، تصمیمات با ثباتی بوده؛ البته ما هم مشکلاتی داریم. ما از دولت یازدهم اعلام کردیم برای اداره بازار نیاز به یک وزیر بازرگانی داریم و یک نفر را می خواهیم که صد درصد حواسش به بازار باشد؛ خب این کار نشد و سالها معطل ماندیم. دولت هم یک ابزاری نیاز دارد که گاهی باید توسط مجلس تامین شود؛ خیلی از تصمیمات اقتصادی مان را داده ایم به مجلس که هنوز هم تصویب نشده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: شایعه می‌کنند دولت کسر بودجه دارد و دلار را گران می‌کند؛ کاملا نادرست است. ما ثبات برایمان از هر چیزی مهمتر است. کسری بودجه ما امسال تامین است و مشکلی نخواهیم داشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤال یکی دیگر از مدیران ارشد رسانه‌های کشور درباره اصلاح ساختار بودجه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این خصوص اظهار داشت: در هر سال اصلاح ساختار بودجه وجود داشته و برمبنای تبصره ۱۴،۱۸ و ۱۹ که تبصره‌های کلیدی بوده توانستیم در ساختار بودجه تحولاتی را ایجاد کنیم اما مقام معظم رهبری سال قبل به ما اعلام کردند که یک ساختار کلی در بحث بودجه به وجود آید.

وی افزود: ما جلسات متعددی در جلسات سه قوه ایجاد کردیم؛ همچنین برای بحث مالیات و بودجه بدون نفت جلساتی را برگزار کردیم و مواردی تصویب شد و برخی هم باقی ماند و قبل از اینکه بحث‌ها نهایی شود مجلس تغییر کرد و جلسه سه قوه هم تغییر کرد اما همچنان این بحث در دستور جلسه ما هست.

روحانی گفت: البته بخش‌هایی از بودجه وابسته به شرایط اقتصادی دولت می‌شود در مواردی که بحث حقوق، حقوق بازنشستگان و بخش خدمات در بودجه پیش‌بینی می‌شود تقریباً غیرقابل تغییر است و هر سال هم باید یک چیزی به آن اضافه شود یعنی هر سال بر آنها اضافه می‌شود لذا آنها را خیلی زیاد نمی‌توان تغییر داد.

وی افزود: امسال ما در بودجه جاری تقریباً از ابتدای سال  تصویب کردیم و ۲۰ درصد کاهش دادیم یعنی دستگاه‌های‌ اجرایی را مکلف کردیم ۲۰ درصد کاهش بدهند اما در بحث درآمد هم نیاز به تحولاتی دارد و هم امکان این وجود دارد. 

رئیس جمهور اضافه کرد: عمدتاً آنچه سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی کرده بود یک تحول بزرگ در مالیات بود که در جلسات رؤسای سه قوه با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مخالفت کردند چرا که این طرح فشار زیادی را در بحث مالیات به مردم غالب می‌کرد لذا برای تغییرات بازگشت داده شد.

روحانی افزود: ما اکنون طرحی برای یک سال پایانی دولت داریم که طرح خوبی است  و می‌توان از این طرح برای بودجه هم استفاده کرد.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره فساد و فساد ستیزی و اینکه آیا شورای اجتماعی برای کاستن از عرصه‌های تقابل در درون جامعه که خواه یا ناخواه است از عرصه سیاست تأثیر می‌پذیرد، برنامه‌ای دارد برای اینکه جامعه را آرامتر کند، گفت: جناح‌ها  و دسته‌بندی‌های سیاسی، اجتماعی نیاز به شفافیت دارند. یعنی اگر ما برای پیروزی و یا شکست رقیب پشت عناوینی خود را قایم کردیم مثلا یک عده طرفدار جوان شدند و عده‌ای طرفدار پیرمردها یا عده‌ای طرفدار و یا مخالف حقوق زنان شدند و عده‌ای طرف فساد و عده‌ای هم رانت‌خوار شدند این تقسیم‌بندی‌ها که برخی از آنها ریشه‌های سیاسی است و رقابت‌ها و تقابل‌های جناحی برای مسائل سیاسی است کلیت این تقابل مفید نیست یعنی اینکه این دوقطبی‌هایی که به نفع جامعه تمام نمی‌شود و موجب انشقاق بیشتر و فاصله می‌شود در بحث کرونا یادتان هستند که عده‌ای به دنبال ایجاد دو قطبی بودند یا محرم هم مطرح می‌کنند که آیا دیانت مهم است یا سلامت، یعنی تقابل بین دیانت و سلامت جامعه را دچار شکاف می کند. بنابراین هم می‌توان دیانت را نگه داشت و هم سلامت را.

رئیس جمهور گفت: البته باید با فساد مبارزه شود این یک واقعیت است و ما حتماً با افرادی که در مسیر رانت، زیر پا گذاشتن حقوق مردم و موادی از این قبیل  مقابله  کنیم. اما ریشه اینها برمی‌گردد به اینکه ما ابتدا شفافیت را ایجاد کنیم. وقتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیستیم و شفافیت به وجود نمی‌آید و اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

وی بیان کرد: رسانه‌ها در همین زمینه‌ها آزاد نیستند یعنی رسانه در هر بخشی اگر خواست نقد کند و اگر واقعاً دید نقدی وارد است ـ نه اینکه همین جوری نقد کند ـ بتواند نقد کند. شرایط ما اینگونه نیست یعنی همین نکته ای که در رابطه با مقابله فساد همین‌جا می‌گویید که یا خوب است و یا اشکال دارد را خیلی جرأت نمی‌کنید تیتر روزنامه کنید چرا که در این صورت روزنامه شما دچار مشکل می‌شود. ولی کلیت این حرف درست است که ما باید با فساد مبارزه کنیم ولی این مسئله را از مسائل مختلف خارج کنیم.

روحانی ادامه داد: ریشه مبارزه با فساد هم از دادگاه شروع نمی‌شود بلکه از دولت الکترونیک شروع می‌شود؛ لذا ما باید ابتدا دولت را الکترونیک کنیم کارهای ما شفاف شود، شرکت‌ها باید شفاف شود و شرکت‌های عمومی و خصولتی باید شفاف شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: بسیاری از مسائل فساد وجود دارد که گفته نمی‌شود اما ما خبر داریم و مسئولان هم مطلع هستند و مبارزه خود را می‌کنند اما خیلی علنی نمی‌شود. این موارد به شفافیت مربوط می‌شود. پس ریشه داستان مبارزه با فساد از آنجا باید شروع شود. در هر صورت اگر ما موفق نشدیم از جمله  کارهایی است که باید دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های قضایی وارد شوند. البته موردی اگر در مسئله سیاست هست و بخواهیم آنها را تبلیغاتی کنیم تا مرحله نهایی قضایی آن باید پیش برویم و بعد اعلام کنیم لذا اگر فردی در مرحله اول ممکن است محکومیت پیدا کند و مرحله دوم ممکن است تغییر کند باید صبر کنیم تا به مرحله نهایی برسد و بعد اعلام کنیم در شیوه اعلام هم ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما ایجاد شکاف در مسائلی از جامعه که می‌توان آنها را حل و فصل کرد و برخی مسائل هم به نظام صدمه می‌زند درست نیست.

وی گفت: شوراهایی که شما می‌فرمایید مسئول همه مسائل نیست اما می‌تواند برخی مورد را مطرح کند. اینها می‌تواند مؤثر باشد و تخفیف بدهد و این موضوع هم مبارزه با فساد باشد و هم باعث ایجاد انشقاق و فساد نباشد. 

در ادامه، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، در سخنانی با تشکر بابت تلاش‌های ۷ ساله دولت، گفت یک سال مهم و حیاتی که  بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های اصلی طبیعتاً در این مدت به سرانجام خواهد رسید را در پیش داریم.

وی با تاکید بر اینکه حیف است در این جلسه بخواهیم گله‌گذاری کنیم، ادامه داد: اما در حد همین یک جمله بدانید که در این هفت سال گذشته منتقدین شما ایام سختی را داشتند و تفصیل آن بماند در جلسات مختلف.

تیرانداز تصریح کرد: در شرایطی که امروز دوستان اصلاح طلب ما که حامیان اصلی دولت هستند مشغول فاصله گذاری سیاسی و اجتماعی با دولت هستند بدانید که رسانه‌ای های انقلابی نجیبانه درحال تبدیل گفتمان «خبر خوب» به گفتمان اصلی رسانه‌ای کشور هستند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: منظور از خبر خوب درست، زیبا و علمی دیدن وقایع و پدیده‌ها ولو مسائلی چون تحریم و کرونا است تا با نگاه فرصت محورانه و ناظر به حل مشکلات به آن نگاه کنیم. 

وی با بیان اینکه خبر خوب زیبا دیدن وقایع است که مورد غفلت قرار گرفته شده است، اضافه کرد: (رهبر انقلاب) فرمودند که سه صد روز فرصت داریم و شما هم (رئیس جمهور) بین مردم معروف شده‌اید که مشکلات را صد روزه حل می‌کنید لذا فرصت خیلی مناسبی است و من همین‌جا به نمایندگی از رسانه‌های جریان انقلابی به شما خداقوت می‌گویم و اطمینان می‌دهم که این زمان فرصت مناسبی برای تشریح و تبیین اتفاقات خوبی است که در یکسال آینده رقم خواهید زد.

تیرانداز با اشاره به فرهنگ ناصحیحی که در چهار الی پنج دوره گذشته در کارزار انتخابات با آن مواجه هستیم، بیان داشت: برخی از زحمت‌کشان که در مقام کاندیداتوری برای مناصب مختلف جمله ریاست جمهوری ورود پیدا می کنند با یک ادبیاتی به دنبال کسب اعتبار هستند البته به قیمت مشروعیت زدایی از انقلاب.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: سوال ما اینجا این است که چه باید کنیم و شما چه تصمیمی دارید که از این اتفاق که برخی در انتخابات حاضرند بسیاری از زحمات و زیرساخت‌ها را نابود کنند، تا بتوانند یک توفیق ظاهری در انتخابات بدست آورند را جلوگیری کنید؟

بنابر این گزارش، حسن روحانی در پاسخ اظهار داشت: گاهی گفته می‌شود که روحانی گفته من صد روزه مسایل را حل می‌کنم؛ این یکی از نکاتی بود که نادرست در برخی رسانه ها مطرح شد. همانطور که رهبری فرمودند رسم بر این است که بسیاری از دولت ها یک برنامه صد روزه و یک برنامه ۴ ساله برای خود اعلام می‌کنند.

وی افزود: من نیز قبل و بعد از پیروزی در انتخابات اعلام کردم که این دو برنامه را دارم؛ طبیعی است که همه مشکلات مردم در صد روز حل نمیشود اما میشود زمینه حل بسیاری از مشکلات را فراهم کرد. با این حال در صد روز نخست دولت یازدهم توافق موقت انجام شد و برنامه های اقتصادی در این صد روز طراحی شد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نباید بخاطر انتخابات یا پیروزی و موفقیت در انتخابات و جلب آرا و توجه افکار عمومی زمانی خلاف واقعیات را بیان کنیم، گفت: فرق ما با دنیا و همه افتخار ما در دنیا این است که رقابت‌های انتخاباتی ما باید کاملاً اخلاقی باشد. در رسانه ها هم گاهی اوقات مشاهده میشود که رسانه‌ای برای جذب مشتری و جذاب شدن خبر، تیتری متفاوت از متن انتخاب می‌کند؛ اگر کاندیدا هم بخواهد اینگونه رفتار کند، حتما به ضرر او خواهد بود.

وی به برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری در سال آینده اشاره و خاطرنشان کرد: یک ماه آینده کشور به سمت فضای انتخاباتی حرکت خواهد کرد؛ باید همه کاندیداها توجه کنند که شرایط کشور ما بگونه ای است که هم در تحریم هستیم و هم کرونا است و هم مشکلاتی وجود دارد؛ در این شرایط نباید با عواطف احساسات و اعتقادات مردم بازی شود.

روحانی خاطر نشان کرد: در این شرایط رسانه ها به عنوان قوه چهارم باید وارد شوند و نگذارند کاندیداها از اخلاق خارج شوند و اگر کسی به هر بهانه ای خواست از اخلاق خارج شود، با روشن کردن واقعیات برای مردم، به گونه‌ای عمل کنند که آن فرد نیز احساس کند که حرف زدن غیر اخلاقی، به نفع او تمام نخواهد بود. آرزوی همه ما این است که انتخابات آتی هم پر رونق باشد و هم باشکوه باشد و شرکت کننده زیادی داشته باشد و همه کاندیداهای که وارد می‌شوند، مراعات اصول اخلاق را انجام دهند ان شاءالله پایان خوشی داشته باشیم و دولت سیزدهم با افتخاری روی کار بیاید.

روحانی خاطرنشان کرد: کاری که وزارت نیرو پیشنهاد داد و در دولت تصویب شد این بود که مشترکین در مصرف در  این پیشنهاد به سه گروه کم مصرف، خوش مصرف و بد مصرف تقسیم شدند. مشترکینی که کم مصرف هستند که یک جمعیت 30 میلیونی را تشکیل می‌دهند در این طرح پیشنهاد شده بود که این بخش از شهروندان از تخفیف 100 درصدی برخوردار باشند یعنی برق برای آنها مجانی باشد.

وی افزود: من بسیار خوشحالم که در دولت دوازدهم این امر مهم تحقق پیدا کرد و افرادی که مصرف کم دارند و حداقل مصرف را دارند بتوانند از برق مجانی استفاده کنند. امیدواریم که این موضوع موجب تشویق دیگران شود و جمعیت این 30 میلیونی افزایش یابد.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ در اوایل انقلاب این بحث مطرح بود که ما بتوانیم برای افراد بی‌بضاعت و افرادی که درآمدشان پایین است برق مجانی داشته باشیم اما محقق نشد. 

روحانی  خاطرنشان کرد: اینکه این دولت می‌توانست وفاق بیشتری را ایجاد کند در تبلیغات می‌بایست توانمندی بیشتری از خود نشان می‌داد همین‌طور است از لحاظ تبلیغات آنچه دولت در این شرایط سخت انجام داده می‌بایست به خوبی برای مردم تبیین می‌شد تا مردم امیدوار می‌شدند و روحیه و نشاط پیدا می‌کردند.

وی افزود: البته در این زمینه همه رسانه‌ها اگر کمک بیشتری می‌کردند ما موفقیت بیشتری به دست می‌آوردیم اما این اشکال وارد است که ما در بخش تبلیغات نتوانستیم با یک زبان گویا، شفاف و روشن تلاش‌هایی که هر سال صورت گرفته برای مردم به خوبی بیان و تبیین کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ در بعضی از جلسات که من برخی از خدمات دولت را می‌گویم دوستانی که به نوعی در کشور مسئولیت هم دارند به من می‌گویند ما دفعه اولی است که می‌شنویم آیا واقعاً چنین مسئله‌ای است، یعنی تولید نفت ما در منطقه کارون 6 برابر شده؟ در این هفت سال توان تولید نفت ما را به 6 برابر رسانده‌اید؟ و گاهی شک می‌کنند و می‌گویند آیا شما این آمار را دقیق گفتید؟ اشتباه نمی‌کنید؟

روحانی خاطرنشان کرد: ما در پارس جنوبی جز یک فاز مابقی فازها را به پایان رسانده‌ایم و این کار عظیم و مهمی است. در دولت‌های قبلی 10 فاز راه‌اندازی شده در این دولت 17 فاز راه‌اندازی شده و انجام گرفته و این کار بزرگی است که انجام گرفته است.

وی افزود: ما به محروم‌ترین استان یعنی سیستان و بلوچستان هم گازرسانی کردیم و الان لوله‌کشی گاز به شهرهای مختلف این استان در حال انجام است و هم راه‌آهن را به این استان رساندیم که بخش عمده کار راه‌آهن در این استان در دولت فعلی انجام می‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: کاری که در بندر چابهار انجام شد به گونه‌ای است که نخست‌وزیر هند در تهران گفت این کاری که در چابهار انجام شده یک قرن بعد منطقه می‌فهمد که این کار چقدر با عظمت است و چابهار چه نقشی را می‌تواند در منطقه ایفا کند که این بسیاری از مسائل برای مردم توضیح داده نشده و می‌بایست زبان گویاتر بود و همه رسانه‌ها در این زمینه تلاش و فعالیت می‌کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: اینکه این دولت می‌بایست جناح‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کرد به نظر من دولت یک فضایی را برای همه جناح‌ها به وجود آورد. وقتی شما به هیأت وزیران این دولت نگاه می‌کنید می‌بینید که تقریباً از همه جناح‌ها اعم از معتدل، اصولگرا و اصلاح‌طلب به نحوی در کابینه حضور دارند و خود این مسئله‌ بسیار مهمی است.

وی افزود: هر فردی که شایستگی دارد من از جناح سیاسی وی سؤال نمی‌کنم و من برای اینکه کاری را به او بسپارم از سواد، تجربه و سابقه‌اش سؤال می‌کنم و ما باید از همه نیروها استفاده کنیم. الان زمان، زمانی است که باید متحدتر از همیشه ظاهر شویم. 

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که آمریکا این همه علیه ما توطئه می‌کند. در سال 97 موضوع ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت و این در زمانی بود که ما در نیویورک بودیم. بحث این بود که من هم در آنجا شرکت کنم به این دلیل که 15 کشور در سطح سران در آن جلسه شرکت کرده بودند و صحبت بود چون بحث ایران در جلسه مطرح است من هم شرکت کنم یا خیر؛ خوشبختانه شورای امنیت از من دعوت نکرد اما آن جلسه مستقیماً پخش شد.

روحانی خاطرنشان کرد: یک جلسه‌ای که ریاست آن را آقای ترامپ برعهده گرفته و 14 کشور دیگر نشسته‌اند همه 14 کشور علیه او صحبت کردند و موضوع جلسه این بود که برجام قرارداد خوبی نبوده و نباید بگذاریم ایران از این قرارداد استفاده‌ای ببرد که همه 14 کشور به اتفاق علیه ترامپ در این باره صحبت کردند. در مورد اخیر کشور کوچولویی به نام دومینیکن با آمریکا موافقت کرد اما در سال 97 هر 14 کشور دیگر عضو شورای امنیت با آمریکا مخالفت کردند و این یک شکست بزرگی برای آمریکا بود که رقم خورد.

وی افزود: ما این شکست آمریکا در شورای امنیت را خوب تبیین نکردیم تا مردم بدانند یک حادثه تاریخی اتفاق افتاده یا در نشست اخیر شورای امنیت و شکست آمریکا این مسئله یک حادثه تاریخی بود. کی ما در تاریخ ایران داشته‌ایم که در رودروی آمریکا در حوزه سیاسی قرار بگیریم و دیپلمات‌های ما بتوانند آمریکا را شکست دهند و این مسئله پیروزی یک ملت بود که خوب تبیین نشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در این شرایط و فشاری که ما قرار داریم و بیماری کرونا هم هست که خود به خود مشکل برای جامعه ما درست کرده و در بخش حمل‌ونقل و گردشگری به ما صدمه بزرگی زده و ما مشکلات زیادی داریم؛ اینجا جای وحدت و همبستگی است.

روحانی خاطرنشان کرد: همه جناح‌ها، همه کسانی که قانون اساسی را قبول دارند و کسانی که برای انقلاب زحمت کشیدند و همه کسانی که پرچمداری ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب را قبول دارند باید کنار هم قرار بگیریم و سقف را برداریم و همانطور که ما امسال عزاداری‌ها را در فضای باز برگزار می‌کنیم و سقف را برداشته‌ایم در رفاقت‌های جناحی نیز باید سقف‌ها را برداریم و همه باید در این فضا به هم کمک کنند و همه جناح‌ها باید به انتخابات امیدوار باشند و همه بدانند که در  این انتخابات حضور و نقش دارند و می‌توانند کاندیدای خود را به خوبی معرفی کنند.

وی افزود:‌ من خیلی آرزو دارم  و دولت هم هرچه توان دارد در این مسیر خواهد گذاشت که این رفاقت و دوستی و هماهنگی و هم‌فکری بین جناح‌های مختلف بیشتر شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره کم شدن ارتباط مستقیمش با مردم اظهار داشت: بله، همین‌طور است. هرچه ما چه من و چه دیگر مقامات دولتی بتوانیم با مردم صریح حرف بزنیم و صحبت کنیم و نقطه‌نظرات را برای مردم بیان کنیم حتماً می‌تواند مفید باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: من در این چند ماه ابتدای امسال به بعد بیشتر صحبت می‌کنم فکر می‌کردم که صحبت‌های من جایگزین ارتباطات مستقیم با مردم شده اما هر گلی بوی خودش را دارد و جلسه گذاشتن با مطبوعات و صداوسیما و مستقیم با مردم در موضوعات مختلف صحبت کردن می‌تواند مفید باشد. مردم می‌توانند بیشتر اطلاعات کسب کنند اشکالات‌شان رفع شود و در جریان امور قرار بگیرند.

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان نقطه مهمی را بیان کردند و فرمودند که دولت به مردم بگوید که چه کار کرده و چه کار می‌خواسته انجام دهد و نتوانسته انجام دهد. حتی ایشان فرمودند مشکلی که بر سر راه بوده و نگذاشته کار انجام شود را نیز دولت به مردم بگوید که این یک اجازه مهمی بود که ایشان به ما دادند که ما در هر کجایی که نتوانستیم به مردم بگوییم که ما در این مورد نتوانستیم و دلیلش هم این است.

رئیس جمهور اظهار داشت: این خیلی مهم است که مردم بدانند که دولت خواسته و تلاشش را کرده و حتی مردم فکر می‌کنند که دولت بی‌توجه است و یا اینکه نمی‌داند و یا اینکه برایش مهم نیست که این خیلی خطرناک است که مردم بگویند فلان چیز گران شده و دولت بی‌خبر است و یا اصلاً برای دولت مهم نیست که گران شده و یا گران شده و یا بعضی‌ جاها تهمت به دولت بزنند و بگویند دولت می‌خواهد ارز گران شود برای اینکه مشکل خودش را رفع کند.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم رئیس جمهور را انتخاب کردند که خادم مردم باشد و رئیس جمهور برای مردم این مسئله را تبیین کند که من این خدمت را انجام داده‌ام و در فلان‌جا خواستم اما نتوانستم و در فلان‌جا تصمیم دارم که کاری انجام دهم شما به من کمک کنید من تا آخرین دولت بتوانم کار را انجام بدهم.

روحانی در پاسخ به این پرسش مدیر مسئول روزنامه شرق مبنی بر اینکه شرایط امروز کشور مطلوب نیست و خیلی از مردم در فقر زندگی می کند آیا شما این شرایطی که بر کشور و مردم حاکم است را مطلوب می دانید و اگر نه چه راهکاری در این یک سال باقی مانده در نظر گرفته اید، گفت: من هم قبول دارم شرایط مطلوب نیست.

رئیس‌جمهور افزود: مردم می خواستند که از لحاظ مادی زندگی بهتر و راحت تری داشته باشند هرچند از لحاظ معنوی شرایط ما شرایط خوبی است اما از لحاظ مالی مردم به دنبال زندگی راحت تری بودند تا دغدغه های کمتری داشته باشد؛ آنها می خواستند که نسبت به آینده کشور و نظام شان کاملا اطمینان داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته‌ای بیان شد و گفتند گاهی دولت تغییراتی صورت می دهد و بی ثبات ایجاد می کند و من گفتم بالاتر از این هم از دولت و مجلس وجود دارد؛ یک وقتی خدایی نکرده مردم نسبت به آینده تزلزل فکری پیدا می‌کند که البته چنین چیزی امروز نیست و نخواهد بود.

روحانی با طرح این پرسش که چرا شرایط اینگونه شده است، گفت: ما هشت سال از این 42  سال را در جنگ بودیم و حداقل ۱۰ الی ۱۲ سال هم در تحریم هستیم؛ اکنون هم در یک شرایط تحریمی بی‌سابقه به به سر می‌بریم؛ اینکه کسی بگوید یک کاری صورت می‌دادید که جنگ نشود، جنگ زودتر تمام شود، تحریم نشویم یا زودتر تحریم تمام شود یک بحث مفصلی دارد که باید سر جای خود بحث شود.

رئیس جمهور تاکید کرد دولت برای ایجاد امنیت در جامعه و همچنین برای اینکه تحریم‌ها به عنوان یک معضل بالای سر مردم نباشد تلاش خود را صورت داده است و یک بار هم به طور کامل تحریم‌ها را شکسته است اما حالا یک دولت عجیب و غریب در آمریکا سر کار آمده است که همه کارهایش هم مثل خودش عجیب و غریب است می‌بینید که همه پیمان ها را زیر پا می گذارد.

وی به سالهای ۹۳ تا ۹۶ اشاره و تاکید کرد: در این چهار سال ما از نظر رشد اقتصادی روحیه و نشاط اجتماعی و تحولات بزرگ اقتصادی با شرایط متفاوت تری نسبت به الان بودیم.

روحانی با بیان اینکه هدف آنها این بوده که ما را به زانو در آورده و از پای دربیاورند و نتوانستند، تصریح کرد: این برجامی که در مدت سه سال هم پای راست و هم پای چپش را شکاندند و اکنون با عصای زیر بغل راه می رود باز هم در میدان دربرابر آمریکا مقابله می‌کند.

رئیس‌جمهور افزود: برجام الان با دو عصا راه می رود اما در عین حال مقابله می‌کند و ایستاده است و در چند جا نیز آمریکا را از لحاظ سیاسی شکست داده است و باز هم در این پیشنهاد اخیر آمریکا امیدواری بسیاری داریم که آمریکا شکست بخورد.

وی  خطاب به مدیران مسئول رسانه‌ها گفت: شما می‌بینید که ما اکنون با چه مشکلات جدیدی مواجه هستیم اما در عین حال شما رسانه ها آنجایی که مردم به درستی میگویند ما در مشکلات هستیم و یا باید زندگی بهتری داشته باشیم تبیین کنیم که دولت در حد توان خود چه اقدامات صورت داده است.

روحانی خاطرنشان کرد دولت در حد توان خود حقوق متوسط را ۵ الی ۶ برابر کرده است و حداقل حقوق ۹/۹ برابر شده است و حداقل مستمری افراد مستضعف جامعه ای که دریافتی مستمری دارند ۵/۹ افزایش پیدا کرده است؛ حقوق فرهنگیان ما به طور متوسط ۴/۸ به عبارتی نزدیک به ۵ برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهور گفت: باید بگویم که چقدر روستا در این ۷ سال به آب و برق مجهز شده اند و وضعیت آموزش و بهداشت را هم ببینیم البته این حرف شما هم درست است که اگر همه اینها را به مردم توضیح دهید مردم باز می گویند ما شرایط بهتر از شرایط فعلی می‌خواستیم که حق با آنهاست.

وی تاکید کرد که ما در هر انتخاباتی به خاطر رقابت ها انتظارات را بالا میبریم؛ آنقدر انتظارات را بالا می‌بریم که دولت بعدی بر سر کار می آید هر کاری صورت دهد با آن انتظارات فاصله دارد بنابراین مردم می گویند که دولت بنا بود که فلان کار را صورت دهد و نتوانست.

روحانی علت افزایش انتظارات مردم را هم نامزد موفق در انتخابات‌ها دانست و هم نامزدهای مغلوب و در توضیح این مطلب گفت :هم نامزد موفق گفته که من فلان کار و فلان کار را صورت می‌دهم و یا رقبا گفتند که ما فلان کار را انجام می‌دهیم و در مجموع هر دو طرف کاری کردند که انتظارات افزایش یابد.

رئیس جمهور گفت رسانه ها ضمن تاکید بر دولت که باید تلاش خود را بیشتر کند که مسئله درستی نیز هست تلاش کنند که وضعیت را به مردم بیشتر و بهتر توضیح دهند.

وی در پایان این نشست هم اندیشی با مدیران مسئول رسانه ها از زحمات آنان در ایام کرونا و همچنین از زحماتی که برای جهش تولید می‌کشند تشکر و اظهار امیدواری کرد که نزدیکی و رفاقتی که بین دولت و رسانه ها ایجاد شده تا پایان دولت ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.