رهبران مصر،عراق و اردن در بیانیه پایانی نشست امروز خود در پایتخت اردن بر دفاع از حق فلسطینیان در برخورداری از کشور مستقل فلسطینی در همه قلمرو خود و به پایتختی قدس شریف تاکید کردند.

بیانیه رهبران مصر، عراق و اردن: حق فلسطینیان کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف است

به گزارش قدس آنلاین، رهبران سه کشور عراق، مصر و اردن بر حق ملت فلسطین در برخورداری از کشوری مستقل به پایتختی قدس شریف تاکید کردند.

بر اساس بیانیه اختتامیه اجلاس سه جانبه عراق، اردن و مصر که امروز سه شنبه در «امان» پایتخت اردن برگزار شد،  رهبران سه کشور، پیشرفت روابط سه جانبه در بخش‌های مختلف و نتایج جلسات وزارتی و فنی میان یکدیگر را مورد بررسی قرار دادند و از سطح هماهنگی و همکاری سیاسی و راهبردی بین سه کشور ابراز رضایت کردند.

در این نشست بر اهمیت تقویت همکاری و اتخاذ بهترین راهکارها و سازوکارها برای عملی کردن مناسبات استراتژیک در  زمینه‌های اقتصادی و حیاتی مانند برق‌رسانی، پروژه‌های انرژی و ایجاد منطقه مشترک اقتصادی، استفاده  از ظرفیت‌های ملی و تلاش برای ادغام منابع بین سه کشور برادر به ویژه با توجه به پیامدهای جهانی همه‌گیری ویروس کرونا برای امنیت غذایی بهداشتی و اقتصادی تاکید کردند .

رهبران سه کشور به وزیران مربوطه خود توصیه کردند تا ضمن تمرکز بر بخش‌های بهداشت و پزشکی، آموزش، انرژی و تجارت بین الملل، برای سرمایه گذاری و همکاری‌های میان سه کشور  تشویق کرده و  از درس‌های بیماری همه گیر ویروس کرونا به منظور تعمیق همکاری در مواجهه با عواقب  این همه گیر استفاده کنند.

در این نشست راه‌های توسعه همکاری سه جانبه و پیشبرد آن به سمت افق‌های گسترده‌تر همکاری و هماهنگی مورد بحث قرار گرفت  و رهبران سه کشور از  تصمیم خود برای ایجاد یک دبیرخانه اجرایی به منظور نظارت بر ساز و کار همکاری‌ها خبر دادند  که سالانه در یکی از سه کشور مستقر شود، مشروط بر اینکه دفتر مرکزی آن به مدت یک سال از تاریخ این جلسه در وزارت امور خارجه اردن باشد.

رهبران مصر، عراق و اردن وزیران خارجه را مکلف کردند وظایف این دبیرخانه اجرایی را معین کند که از جمله آن ترتیب دادن نشست‌های سه جانبه سران سه کشور یا وزیران آنها و پیگیری نتایج این نشست‌ها و ارائه گزارش‌های لازم این نشست‌هاست.

رهبران سه کشور همچنین تحولات منطقه‌ای و بین المللی و تلاش‌ها برای حل بحران‌های منطقه و تقویت امنیت و صلح منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست در ضمن بررسی مسئله فلسطین بر ضرورت تقویت تلاش‌ها برای ایجاد صلح عادلانه و فراگیری که همه حقوق مشروع ملت برادر فلسطین را محقق کند، تاکید شده است و برخورداری فلسطینیان از کشوری مستقل در کل قلمرو خود  به پایتختی قدس شریف مطابق با قانون بین المللی و قطعنامه‌های بین المللی مربوطه و همچنین طرح صلح عربی، حق آنها دانسته شد.

سران مصر، عراق و اردن تاکید کردند: «حل مناقشه بر اساس قطعنامه‌های بین المللی و طرح صلح عربی به گونه‌ای که همه حقوق مشروع ملت فلسطین را بدهد، تنها راه تحقق صلح عادلانه و فراگیر و دائمی در منطقه است».
در این بیانیه بر ضرورت توقف طرح الحاق هر بخشی از خاک فلسطین به سرزمین‌های اشغالی تاکید شده و آمده است:« هر اقدامی که فرصت‌ها برای تحقق صلح عادلانه را نابود کند و هدف از آن تغییر وضعیت تاریخی و قانونی قدس و مقدسات اسلامی و مسیحی است، بایدمتوقف شود».

در این بیانیه بر اهمیت نقش قیمومیت خاندان هاشمی بر مقدسات قدس به منظور حفظ هویت عربی و اسلامی آنجا تاکید شده است.

رهبران مصر، عراق و اردن بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل‌های سیاسی بحران‌های منطقه و به خصوص بحران‌ها در سوریه، لیبی و یمن مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت و مراجع مربوطه تاکید کردند و گفتند:« این امر وحدت و استقلال کشورها و امنیت ملی عربی را حفظ می‌کند و مانع دخالت‌های بیگانگان برای ناامن کردن منطقه عربی می‌شود».

در این نشست امنیت آبی مصر بخشی از امنیت قومی عربی خوانده شده و بر ضرورت دستیابی به توافقی عادلانه و متعادل بر اساس قانون بین المللی به گونه‌ای که حقوق و منافع آبی مصر و سودان را حفظ می‌کند تاکید شده است.

در بیانیه پایانی این نشست همچنین بر حمایت از عراق در دفاع از حاکمیت، امنیت و ثبات آن و همچنین تلاش های عراقی برای تقویت امنیت و ثبات و برآورده کردن خواسته های ملت آن و تقویت پیروزی بزرگ عراق بر تروریسم که دشمن مشترک همه دنیاست تاکید شده است.

رهبران سه کشور همچنین در ضمن بررسی اوضاع کشورهای عربی تاکید کردند که نظام عربی با چالش‌های واقعی روبروست و از همین رو نیاز به تحکیم امنیت عربی و توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.