کارشناس امور دینی گفت: رخ دادن برخی اتفاقات ناگوار مانند شهادت ائمه علیهم السلام در ماه صفر دلیل بر نحسی و شومی این ماه نیست.

نحس بودن ماه صفر چیزی جز ساخته ذهن برخی افراد نیست/ ماه صفر، ماه دعا برای فرج امام زمان(عج) است

حجت الاسلام محمدحسین روحی یزدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز و کارشناس امور دینی  به مناسبت آغاز ماه صفر در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با اینکه برخی معتقد به نحس بودن ماه صفر هستند گفت: اعتقاد وباور ما این است که آنچه خداوند آفریده است خیر محض است، بنابراین ماه صفر هم ماه خیر و برکات است؛ اتفاقاتی مانند رحلت پیامبر اکرم، شهادت امام حسن مجتبی، شهادت امام رضا، اسارت اهل بیت، شهادت حضرت رقیه علیهم السلام در این ماه رخ داده است که موجب شده تا تصور مردم به خاطر این اتفاقات اینگونه باشد که ماه نحسی است، اما اینها اتفاقاتی است که چه در ماه صفر چه در ماهی دیگر باید رخ میداده و دلیل بر نحس بودن این ماه نیست.

حجت الاسلام محمد حسین روحی افزود: ما در دستورات بزرگان دین مانند شیخ میرزا جواد آقای ملکی تبریزی داریم که سفارش کرده اند در ماه صفر هم ره توشه های خودتان را افزایش بدهید و مبادا که از برکات این ماه بی بهره بمانید. بسیار تأکید شده است که در این ماه برای ظهور حضرت ولی عصر امام زمان(عج) دعا کنید، هرچند در تمام ایام سال باید برای فرج دعا کنیم اما ماه صفر بسیار مورد تاکید است.

کارشناس امور دینی در پاسخ به این سوال که فلسفه تاکید برخی منابع بر صدقه دادن زیاد در ماه صفر چیست توضیح داد: این موضوع هم بیشتر از آن باب است که برسر زبان ها افتاده است، درصورتی که در همه ماه ها و روزها بر صدقه دادن تاکید شده است، صدقه در حقیقت یک پل سلامتی بین خالق و مخلوق است و خداوند در هر فرصتی از بشرزخواسته تا صدقه پرداخت کند؛ گفته اند مسافرت می روید صدقه بدهید، مریض می شوید صدقه بدهید، حتی اگر بی پول می شوید صدقه بدهید. امیرالمومنین(ع) می فرماید: "واذا املقتم فتاجروالله بالصدقة" هرگاه تنگدست و تهیدست می شوید با خداوند تجارت کنید. تجارت با خدا چگونه است؟ با پرداخت صدقه. بنابراین اگر در مناسبتی گفته می شود صدقه پرداخت کنید ومثلا در ماه صفر هم بر این موضوع تاکید شده، این دلیل بر آن نیست که ماه صفر ماه خطرناکی است و نباید به مسافرت رفت یا دست از هر کاری که برای فردا مفید است دست بشوئیم. در منابع روایی و آیات قرآن چنین مسئله ای مطرح نشده و این جزء گفته های مردم است که ریشه و اساس دینی و مذهبی ندارد.

وی در ارتباط با نزدیک شدن ایام اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا در برپایی زیارت اربعین بوجود آمده است گفت: درست است که اصل و اساس زیارت اربعین همان رفتن به محضر امام حسین(ع) و از نزدیک زیارت کردن ایشان است، اما این زیارت اربعینی که مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان نقل کرده است هیچ ضرورتی ندارد که حتماً باید در کنار مرقد مطهر امام(ع) خوانده شود، اتفاقاً زیارت اربعین زیارتی است که از راه دور خوانده می شود. ما اگر امسال متاسفانه به خاطر بیماری توفیق تشرف حضور در مراسم پیاده روی اربعین را نداریم، ولی گنجینه مهمی مثل زیارت اربعین داریم.

حجت الاسلام روحی اضافه کرد: امام حسن عسکری(ع) فرموده‌اند زیارت اربعین نشانه شیعه و تشیع است. کسی که زیارت اربعین را می خواند علامت شیعه بودن و مؤمن بودن در او نمایان می شود. در زمان صدام سال های سال بود که راه کربلا بسته بود خوب مؤمنین چه می کردند، ما از اینکه مراسم اربعین امکان بزگزاری ندارد ناراحت و بسیار متاسفیم اما می‌توانیم با خواندن زیارت اربعین و آداب خاص آن خودمان را در رسته اربعینی ها قرار دهیم. شیخ جواد آقای تبریزی تاکید کرده اند علی رغم اینکه برخی اتفاقات ناگوار در ماه صفر رخ داده در مقابل برخی اعمال وجود دارد که بی نظیر است، مانند همین زیارت اربعین که خاص اباعبدالله الحسین(ع) است.  بنابراین کسانی که دلشان برای زیارت امام حسین پر می کشد خواندن زیارت اربعین را فراموش نکنند در متون روایی ما بسیار بر آن تاکید شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز در ارتباط اینکه برخی هرساله تحت عنوان راهپیمایی جاماندگان اربعین مسافتی را تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی طی می‌کنند، گفت: متأسفانه این گونه نیست که این راهپیمایی بتواند جایگزین زیارت اربعین باشد یا سفارشی در مورد آن شده باشد که مثلاً اگر کسی از زیارت اربعین جا ماند این زیارت را انجام دهد، حتی مقام معظم رهبری هم به این موضوع عنایت و توجهی ندارند. آنچه در روایات سفارش شده زیارت اربعین با پای پیاده به سمت حرم امام حسین(ع) است، بنابراین اینکه امسال بگویند چون امکان زیارت اربعین نیست پیاده روی تا حرم حضرت عبدالعظیم را برگزار کنیم، ممکن است سال دیگر این تردید را نزد برخی ایجاد کند که آیا همین کار را به جای زیارت اربعین انجام دهند یا خیر. بنابراین این مسئله هیچ منبع روایی و ریشه مذهبی ندارد و نمی‌توان به این زائرین حکم زائرین اربعین اباعبدالله الحسین را دارد، هرچند منکر ثواب بالای زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) نیستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.