رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارنظری مداخله‌جویانه گفت واضح است که «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس باید از قدرت کناره‌گیری کند.

ماکرون: واضح است که لوکاشنکو باید کنار برود

قدس آنلاین؛ رئیس‌جمهور فرانسه پیش از سفر به کشورهای اروپایی لیتوانی و لتونی که با بلاروس مرز مشترک دارند، به هفته‌نامه فرانسوی Journal du Dimanche گفت رئیس‌جمهور بلاروس باید از قدرت کناره‌گیری کند.

وی مدعی شد: روشن است که او باید برود. این بحران قدرت است، یک قدرت استبدادی که نمی‌تواند منطق دموکراسی را بپذیرد و به آن با زور چسبیده است. واضح است که لوکاشنکو باید برود.

به گزارش «فرانس ۲۴»، او در ادامه در اظهاراتی تحریک‌آمیز، گفت تحت تاثیر شجاعت معترضان در بلاروس قرار گرفته است.

ماکرون فردا دوشنبه راهی اولین سفر خود به کشورهای لیتوانی و لتونی است که از اعتراضات علیه رئیس‌جمهور بلاروس حمایت کرده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه قرار است در این سفرها با رهبران لیتوانی و لتونی دیدار کند و احتمال دیدار او با سردسته مخالفان بلاروس که به لیتوانی گریخته هم وجود دارد.

به دنبال برگزاری انتخابات ماه گذشته در بلاروس که به پیروزی الکساندر لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا منتهی شد موجی از اعتراضات در این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات به راه افتاده که همچنان ادامه دارد.

«سوتلانا تیخانوفسکایا» تنها ۱۰.۱۲ درصد آراء انتخاباتی را به دست آورد اما تاکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را به رسمیت نشناخته است.

لوکاشنکو تاکید دارد که منشا این اعتراضات از خارج از کشور است و به منظور ایجاد یک منطقه حائل بین روسیه و دیگر نقاط اروپا انجام می‌گیرد.

در همین حال، رسانه دولتی این کشور روز چهارشنبه از مراسم تحلیف ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهور خبر داد. «بِلتا» خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش داد، الکساندر لوکاشنکو در کاخ استقلال بلاروس به عنوان رئیس‌جمهور این کشور سوگند خورد و مراسم تحلیف را برگزار کرد.

در پی آن، دولت لندن اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌هایی را علیه بلاروس در ارتباط با آنچه که تقلب در انتخابات ماه اوت در این کشور خوانده، اعمال کند. اتحادیه اروپا هم اخیرا نشستی برای تحریم بلاروس برگزار کرد که شکست خود و رای منفی دولت قبرس مانع از تصویب تحریم کشورهایی اروپایی علیه مینسک شد. 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.