۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 722451

نقش روستاها در توزیع سفر

ابوالفضل مکرمی فر/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

چندین سال متوالی است که رهبر معظم انقلاب، اسامی سال های شمسی را بر محور اقتصاد نام گذاری می کنند. به نظر می رسد، رهبر حکیم و فرزانه انقلاب بر اساس رصد وضعیت کشور و با توجه به اساسی ترین نیازها و ضرورت تقویت یک سری از مسائل مهم کشور، سال ها را نامگذاری می نمایند. بنابراین اسامی سالها، از یکسو ترسیم کننده جریان کلی کشور با نگاه به نیازها و آینده است و از سوی دیگر این موضوع، نشان از توجه به گذشته و رصد ضعف‌ها و آسیب‌های موجود در حوزه‌های مختلف در کشور دارد. در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با توجه به اینکه  امسال ۲۹۸ میلیارد تسهیلات یارانه ای سهم اداره کل میراث فرهنگی استان  بوده است از این سهم ۵۱ میلیارد تومان را به بحث اشتغال و تولید  و کسب و کارهایی که در این حوزه وجود دارد اختصاص داده است. از این میزان ۹۸ میلیارد پرونده را به بانک های عامل معرفی کرده است. در این راستا تا کنون  ۵۱ میلیارد تومان پرداخت شده است. همه این مقدمات از طریق سامانه کالا ثبت نام شده که از این طریق و با توجه به تسهیلاتی که اعطا شده است تاکنون سه هزارنفر که به خاطر کرونا آسیب دیده اند از این طریق توانسته اند شغلشان را حفظ نمایند.

درحوزه گردشگری از ابتدای امسال بدون احتساب زمین تاکنون بالای ۵۰ تا ۵۵ درصدی را  با سرمایه ۳۱ هزار میلیارد تومانی پیشرفت داشته ایم که از این طریق توانسته ایم تاکنون برای حدود ۱۰۵۰۰ نفر شغل ایجاد کنیم. امسال با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و همزمان با هفته گردشگری ۵ پروژه با میزان سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد تومان با ایجاد شغل برای ۶۵۰ نفر به بهره برداری رسید.

در حوزه توسعه روستایی و اشتغال در روستا که اخیرا  بخش نامه ای به داده شده که تمام عزیزانی که زمین های کشاورزی دارند  بدون ایجاد سازه و در خارج از حریم قرار دارند می توانند اقدامات گردشگری «کشاورزی» را همچون اسب سواری،   باغ پرندگان، پرورش ماهی در  زمین های کشاورزی استان مورد بهره برداری قرار دهند که همه این اقدامات در راستای تولید و اشتغال و کارآفرینی انجام شده است. این اقدامات عمدتا، در روستاها و با توجه به شعار  جهانی امسال گردشگری و توسعه  روستایی باعث خواهد شد که کاهش حاشیه نشینی در شهرها و  مهاجرت از شهرها به روستاها را داشته باشیم، در واقع در این این طرح هدف و تاکید ما بیشتر روستاها هستند تا بتوانیم بیکاری را کاهش دهیم.

در طول یکسال گذشته توانسته ایم برای علاقه مندان ۱۳۰  فرصت سرمایه گذاری به میزان ۱۶۰۰ میلیارد در ۳۲ شهرستان استان ایجاد کنیم که عمده این اقدامات با تاکید بر روستاها بوده و خروجی آن ایجاد ۱۹۷۰۰ شغل خواهد بود. همه این اقدامات با هدف توزیع سفر در استان انجام شده است. یعنی عزیزانی که برای  زیارت به مشهد تشریف می آورند  پس از زیارت شان بتوانند به سایر نقاط استان سفر کنند و از جاذبه های تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و... بهره مند شوند. از دیگر مزیت های این طرح  این است که این موقعیت ها از زیر ساخت های لازم اعم از آب، برق، گاز و جاده برخوردار است و سرمایه گذار به راحتی می تواند متقاضی ایجاد آن شود.

متاسفانه در این سالها مهاجرت از روستاها به شهرها به دلایل مختلفی از جمله کم آبی زیاد و به دنبال آن باعث حاشیه نشینی شده است. این طرح بیشتر به این خاطر ایجاد شد که ما بتوانیم قابلیت هایی را که در روستاها وجود دارد را به بهره مندی برسانیم تا هم بتوانیم بیکاری در روستاها را مرتفع کنیم و هم این ظرفیت ها را به بهره برداری برسانیم و هم بگوییم که ظرفیت در روستاهای ما بالا است. در صورت پرداختن درست به آنها می توانیم باعث توزیع سفر این مناطق شویم و هم به رونق صنایع دستی و میراث فرهنگی در روستاها کمک کنیم.

در خراسان رضوی ۳۲۰۰ روستا داریم که این ها یک ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری  دارند و مطمئنا می توانند به این شکل به رونق و شکوفایی این حوزه به ویژه در بحث تولید و اشتغال  و رفع بیکاری و محقق شدن شعار مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید که بستر آن روستاها است به خصوص در بحث صنایع دستی کمک شایانی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.