یک سیاست‌مدار عراقی نزدیک به واشنگتن می‌گوید که شخص ترامپ درباره تهدید بستن سفارت آمریکا در بغداد تصمیم‌گیری کرد.

تهدید به بستن سفارت آمریکا در بغداد تصمیم شخص ترامپ بود

قدس انلاین:«انتفاض قنبر» از شخصیت‌های سیاسی عراقی نزدیک به دولت آمریکا می‌گوید که تصمیم تهدید به بستن سفارت آمریکا در بغداد را رسما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اتخاذ کرد زیرا وی بشدت عصبانی است و در بستن این سفارتخانه جدی است.

رئیس حزب «المستقبل الدستوری العراقی» (آینده مشروطه عراق)  در گفت‌وگو با پایگاه خبری روزنامه «القدس العربی» تصریح کرد: این امر تحولی جدید و خطرناک در سیاست آمریکا در قبال عراق بویژه پس از سفر اخیر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به واشنگتن به شمار می‌آید.

قنبر توضیح داد: برنامه‌ریز و تصمیم گیرنده اصلی برای سیاست خارجه آمریکا، وزیر خارجه یا سی آی ای یا پنتاگون نیست بلکه شخص رئیس جمهور است و نحوه تفکر او سیاست خارجه عالی این کشور  را مشخص می‌کند و بقیه تنها از آن تبعیت می‌کنند.

به اعتقاد او، در پی استقبال ترامپ از الکاظمی در کاخ سفید که در آن زمان با این هدف انجام شد که ترامپ میزان جدیت خود را در مبارزه با ایران، تروریسم و مقابله با شبه‌نظامیان و باقی ماندن در کنار دولت عراق به الکاظمی و جهانیان اعلام کند، وی در گفت‌وگوی خصوصی با الکاظمی به او ابلاغ کرد: ما آماده‌ایم از تو علیه گروه‌های مسلح ولائی حمایت کنیم.

این شخصیت سیاسی نزدیک به واشنگتن ادعا کرد: انتظار می‌رفت که نخست‌وزیر از ترامپ مقابل جهانیان بخواهد که برای جنگ با شبه‌نظامیانی که نیروهای آمریکایی و مقر سفارت آمریکا را با راکت نشانه می‌گیرند، حمایت نظامی کند اما متاسفانه پاسخ الکاظمی متواضعانه و روتین بود و وی این امر را به حاکمیت کشور ربط داد. بدتر از آن زمانی بود که پس از بازگشت الکاظمی به بغداد، حملات بیشتر و وسیع‌تر برنامه‌ریزی شده‌ای علیه سفارت آمریکا صورت گرفت.

قنبر در ادامه ادعا می‌کند که این اقدام یک پیام آشکار از ایران برای آمریکا بود که دولت بغداد با شما (آمریکایی‌ها) همکاری نمی‌کند و آنچنان که می‌خواهید و انتظار دارید هم‌پیمان شما نیست.

در حالی این شخصیت سیاسی عراقی نزدیک به آمریکا این ادعاها را طرح می‌کند که «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، دیروز (شنبه - ۳ اکتبر) در جمع خبرنگاران گفت: عراق به صورت رسمی هیچ درخواستی درباره بستن سفارت‌خانه و هیأت‌های دیپلماتیک یا انتقال آنها به جایی خارج از بغداد دریافت نکرده است. وزارت خارجه عراق در جریان تصمیم اولیه واشنگتن برای انتقال سفارتش به بغداد قرار گرفت و این امر دولت و وزیر خارجه عراق را بر آن داشت تا در این زمینه با واشنگتن و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کنند .

اما قنبر در ادامه این تحلیل خود به القدس العربی گفت: الکاظمی فرصت را از دست داد و ما اکنون در آغاز یک فاجعه هستیم. پایان رابطه آمریکا با عراق به منزله آغاز خسارت به این کشور از نظر حمایت ضروری نظامی و مقابله با داعش و غلبه بر نفوذ ایرانی است. از نظر اقتصادی نیز عراق بشدت به پول نیاز دارد و حتی استقراض عراق از سایر کشورهای سرمایه‌دار جهان نیاز به پشتیبانی آمریکا دارد.

وی می‌گوید: تشدید اقدامات ایران علیه نیروهای آمریکا برای در تنگنا انداختن ترامپ پیش از انتخابات و به شکست کشاندن آن صورت می‌گیرد.

این شخصیت سیاسی عراقی معتقد است که ترامپ تغییر جدیدی را در سیاست آمریکا در عراق و خاورمیانه دنبال می‌کند و در نهایت نیروهای آمریکایی از  عراق عقب‌نشینی خواهند کرد اما این یک عقب‌نشینی منفی نیست که به نفوذ بیشتر ایران در عراق بینجامد آن‌گونه که چند سال پیش در دوره باراک اوباما روی داد. بلکه عقب‌نشینی ترامپ مثبت خواهد بود و وی برتری نظامی آمریکا علیه شبه‌نظامیان و داعش را از طریق مکان‌های دیگری مثل اربیل، کویت و اردن حفظ خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.