محمد کمیل طبیبی گفت: سیاست‌های پولی و مالی عوامل مهمی در کاهش و افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی است.

حتی اگر بایدن انتخاب شود، تأثیر آن براقتصاد ما هیجانات آنی است

محمد کمیل طیبی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص چرایی افزایش تورم گفت :سیاست‌های پولی و مالی عوامل مهمی در کاهش و افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی است چرا که با کاهش نرخ سود بانکی سرمایه‌ها از نظام بانکی خارج شده و عموماً راه بازارهای دلالی و سوداگری را در پیش می‌گیرند. عموماً این بازارها به دلیل تنش‌های سیاسی و مشکلات و سوء مدیریت اقتصادی بازارهای سود آوری برای دلالی و سفته بازی به شمار می‌روند لذا نقش قلیل توجهی در افزایش رشد نقدینگی ایفا می کنند. 
وی در این باره گفت : متأسفانه سوء مدیریت و عدم اتخاذ سیاست های اصولی، به موقع و درست و منطبق با واقعیت های اقتصادی کشور موجب شده نه تنها تورم کاهش نیاید بلکه افزایش نقدینگی به طرق مختلف انجام گیرد و  سیر تورمی بیشتری را به اقتصاد کشور تحمیل کند. 

استاد اقتصاد با اشاره به اینکه شرایط انتظاری باعث افزایش نرخ تورم شده گفت: متأسفانه گرانی در ایران به یک عامل همیشگی و تورم بخشی از زندگی ما شده است،از این نظر همواره همه ما مردم ایران توقع داریم که همه چیز سیر صعودی و گرانی به خود بگیرد لذا یک وجه مهم شرایط انتظاری، شرایطی را در اقتصاد ایجادکرذه است که افراد دائماً چون منتظر گرانی هستند و چون ارزش پول ملی همیشه در مسیر کاهشی است، میل به تبدیل دارایی و نگرانی از کاهش ارزش پول ملی آنها را به سمت انتظارات تورمی کشانده است. 
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان بیان داشت: تا وقتی انتظارات تورمی وجود داشته باشد و کاهش ارزش پول ملی به این مسائل دامن بزند، نمی‌توان انتظار داشت تورم به خودی خود کاهش بیابد. 

طیبی بیان داشت : شاید یکی از فعالیت هایی که واقعاً باید برای اقتصاد انجام شود هدایت سرمایه‌ها به بورس و هدایت این سرمایه‌ها از بورس به شرکت‌های تولیدی است. تقویت بازار سرمایه موضوع بسیار مهمی است چراکه بازار سرمایه می‌تواند هم نقدینگی را کنترل کند، هم به ظرفیت‌های تولیدی بسیار کمک کند. در این شرایط انتظار می‌رود دولت با مدیریت خوب به نفع تولید وارد بازار سرمایه شود و دولت نقش ارشادی و حمایتی از بازار را با هدف حمایت از تولید ایفا کند و واقعاً به بخش خصوصی بپردازد و اجازه دهد  یک رقابت سالم در بازار برای تأمین منابع و مشارکت در بازار ایجاد شود. 
کمیل طیبی خاطر نشان کرد :مساله دیگری که بسیار مهم است بودجه ریزی عملیاتی است و چاره اندیشی برای حل یا دور زدن تحریم‌ها، ضمن اینکه بیماری کرونا هم مسائل مختلفی را به اقتصاد بیمار و تحریمی ما افزود. به هر حال بخشی از مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور درون‌زا و بخشی از مشکلات برون‌زاست یعنی در اختیار اقتصاد ایران نیست. 
سید کمیل طیبی در ادامه بیان داشت : به هر حال برای حل مشکلات اقتصادی کشور نباید چشم به انتخابات آمریکا بدوزیم، چرا که یک مسئله کوتاه مدت است، حتی اگر آقای جوبایدن هم روی کار بیاید آنچه در اقتصاد دیده می شود تأثیر هیجانات آنی است که به رفع هیچ مشکلی کمک نمی‌کند، ما برای کنترل مشکلات اقتصادی باید به شکل درست در سیاست های اقتصادی و عملکرد مدیریتی خود تغییرات جدی اعمال کنیم تا مشکلاتی که بخش بزرگی از آن مثل افزایش نقدینگی و بی‌توجهی به تولید و اقتصاد خام فروش به صورت ریشه‌ای حل شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.