کارشناس رسانه با اشاره به اینکه انتظارها از قدس آنلاین به عنوان یک رسانه امام رضایی بسیار بالاست گفت: یک رسانه امام رضایی باید تمام دنیا را به معنویت بخشی و معرفت افزایی عطرآگین کند.

انتظارات از قدس آنلاین به عنوان یک رسانه امام رضایی بالاست

حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری سهروردی استاد دانشگاه و کارشناس رسانه به مناسبت نهمین سالروز راه‌اندازی پایگاه خبری-تحلیلی قدس آنلاین در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه به نقش و جایگاه آن در اطلاع رسانی به مردم پرداخت و گفت: همه مردم ایران و در دایره ای بزرگتر، همه شیعیان جهان و حتی همه مسلمانانی که قلب آنها برای امام رضا می‌تپد، انتظار دارند مشهدالرضا پمپاژ دهنده معرفت و معنویت باشد.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: این کلام بلند امام رضا(ع) که فرموده است: "لو ان الناس علمو محاسن کلامنا لاتبعونا" اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را می‌دانستند و می‌شناختند، به سمت ما می‌آمدند، این نشان می‌دهد که مخاطب کلام امام رضا همه مردم هستند و اگر همه مردم این صدا را خوب بشنوند به سمت ائمه علیهم السلام خواهند شتافت لذا این حدیث، امام رضا(ع) را نقطه کانونی و مرکزی پمپاژ معنویت و معرفت در همه دنیا معرفی می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر من قدس آنلاین به عنوان یک رسانه امام رضایی باید تمام دنیا را به معنویت بخشی و معرفت افزایی عطرآگین کند. آگاهی بخشی که امروز در جهان اتفاق می‌افتد، اگر بدون معنویت و معرفت افزایی باشد فایده ای ندارد. از سوی دیگر اگر معنویت افزایی ها بدون معرفت و آگاهی باشد نیز فایده نداشته و چالش آفرین خواهد بود؛ بنابراین امروز بشر نیاز به آگاهی بخشی همراه با معنویت دارد، آن هم در بین رسانه‌هایی که حقیقت را وارونه جلوه می دهند، رسانه‌ای که قرار بود آینه تمام نمای حقیقت باشد اکنون خود آنها به دگردیس کنندگان حقیقت بدل شده‌اند.

وی ادامه داد: در این شرایط رسالت یک رسانه امام رضایی باید معرفت افزایی همراه با معنویت باشد و واقعیت ها را انعکاس دهد. امام رضا به ما تأکید کرده‌اند که باید یادتان باشد ما ائمه علیهم السلام دال مرکزی هستیم و حوزه قلمرویی و انعکاسی ما نه فقط شیعیان و یک محدوده جغرافیایی خاص، بلکه کل دنیاست.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی وظیفه قدس آنلاین در این راستا را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: قدس آنلاین با محوریت و تمرکز برقلب تپنده معنویت، معرفت افزایی و آگاهی بخشی یعنی امام رضا(ع) فعالیت دارد و مخاطب آن همه افرادی است که در سراسر دنیا عاشق آن امام همام هستند. این مسئله سبب شده تا انتظار از این رسانه یک انتظار خاص باشد. حقیقتاً من به عنوان فردی که با خبرنگاران قدس آنلاین ارتباط داشته ام تیم متعهد قدس آنلاین برای من جالب توجه بوده و آن تعهد لازم در ارائه خبر و همچنین دیدن زوایایی از اتفاقات که شاید در رسانه‌های دیگر مورد انعکاس قرار نمی‌گیرد را دارد؛ قدس آنلاین براساس رسالت خود این بخش را می‌بیند و آن زاویه‌ای از اتفاقات را که کمتر به آن توجه می‌شود مورد اطلاع رسانی قرار می دهد.

این استاد دانشگاه در پایان با طرح یک انتقاد و پیشنهاد گفت: هرچند قدس آنلاین در بخش بین الملل نیز اخبار را رصد و منتشر می‌کند، اما به عنوان یک پیشنهاد عرض می‌کنم که این رسانه باید در اتفاقات مهم دنیا و بین الملل به پیشرانی و پیش برد خود نیز توجه جدی نشان دهد. درست است که قدس آنلاین در بخش داخلی بیشتر فعالیت می‌کند اما چرا ما یک رسانه شیعی تأثیر گذار نداشته باشیم که مانند رسانه‌های بین المللی مورد رفرنس خبری قرار بگیرد؟ به نظر می رسد که قدس آنلاین می تواند با راه اندازی بخش انگلیسی و تولید پرونده های ویژه معرفت افزایی و آگاهی بخشی، ظرفیت خوبی را در حوزه رسانه برای خود ایجاد کند.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در یک پرونده ویژه رابطه دین و کرونا را بررسی کند. اینکه دین و کرونا تا چه اندازه بر یکدیگر تأثیر گذاشته‌اند؟ کرونا تا چه اندازه‌ای برای دین محدودیت ایجاد کرد و آیا اساساً اینها محدودیت به حساب می آیند یا خیر؟ دین چقدر در مواجهه با کرونا و مدیریت بحران های ناشی از آن نقش آفرین بوده است؟ یا مثلا در موضوع اهانت هایی که به ساحت مقدس اسلام و پیامبر(ص) می شود، جا دارد در پرونده هایی به زبان انگلیسی دلایل و راهکارهای حقوقی مواجهه با این اهانت ها را تبیین کند و ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای جهان اسلام را به زبان انگلیسی معرفی کنیم.

حجت الاسلام جهانگیری سهرودی توضیح داد: مخاطبان ما در تمام دنیا این صدا را خواهند شنید، خودمان را دستکم نگیریم. اگر قرار است طبق آن حدیث، امام رضا(ع) ملجأ و مرجع معرفت افزایی و معنویت بخشی همه مردم باشد، باید در این بخش فعالیت های جدی صورت گیرد؛ خلاصه آنکه اکنون جای یک رسانه کنشگر بین المللی با محوریت معنویت بخشی خالی است و قدس آنلاین باید این وظیفه را به دوش بکشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.