شهرکرد- گرچه این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا آموزش‌وپرورش مدل جدیدی را برای تربیت سرمایه‌های انقلاب با راه‌اندازی شبکه شاد در پیش‌گرفته است اما متأسفانه سیگنال‌های این شبکه به دلیل نبود زیرساخت‌هایی مانند اینترنت در استانی هم چون چهارمحال و بختیاری بسیاری ضعیف است.

«شبکه شاد» با تلخی نبود اینترنت همراه است؛ غیبت دانش آموزان محروم در کلاس های شاد

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: بنا بر گفته مسئولان به دلیل نبود زیرساخت‌های ارتباطی تمامی دانش آموزان کشور ازجمله چهارمحال و بختیاری از تکنولوژی‌های روز محروم بوده اما در این میان معلمان با هر سختی که شده وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان خود را دنبال می‌کنند، از معلمی که «آیلاند شرافت» را بر زبان آورد تا دبیری که بر روی یخچال خانه خود مطالب درسی را می‌نویسد، فیلم می‌گیرد و برای دانش‌آموزان خود می‌فرستد و یا معلم دیگر که بر روی تخت بیمارستان است، اما رسالت خود را فراموش نکرده و از طریق فضای مجازی پیگیر درس دانش‌آموزان خود است.

ضرورت آموزش حضوری در مناطق محروم

آصفه یوسفی، یکی از معلمان استان چهارمحال و بختیاری، در روستای «دشتک» از توابع شهرستان اردل در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با فواید آموزش مجازی، گفت: آموزش مجازی در مقابل آموزش حضور هیچ فایده‌ای ندارد، هرچند تمام سعی و تلاش خود را می‌کنیم تا با تمام نرم‌افزارها کلیپ خوب و باکیفیت تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم اما دانش‌آموزان پایه ابتدایی با کلیپ و فیلم نمی‌توانند مفهوم اصلی درس را درک کنند .

این معلم پایه ابتدایی با اشاره به اینکه از۲۲ دانش‌آموز مدرسه ما تنها ۱۵ نفر در گروه شاد عضو هستند افزود: ازآنجایی‌که برخی از خانواده‌های این منطقه سواد کافی ندارند و در حدی نیستند که از طریق تلویزیون درس فرزندانشان را کنترل کنند و آموزش‌های تلویزیونی نیز به‌صورت عمومی است  لذا آموزش حضوری در این مناطق بهترین شیوه یادگیری است.

معلم روستای دشتک، با اشاره به اینکه برخی از فیلم ها در گروه باز نمی‌شود و مجبور هستیم از نرم‌افزارهای خارجی استفاده کنیم، تصریح کرد: بیشتر آموزش‌ها حضوری هستند و چندنفری که در کلاس حاضر نیستند اولیاء و یا دیگر اعضای خانواده که از سواد کافی برخوردار باشند آن‌ها را یاری می‌کنند.

وی با اشاره به نواقص آموزش مجازی اذعان کرد: در کلاس اول ابتدایی برای لوحه‌نویسی دست تک‌تک دانش‌آموزان را در دست می‌گیریم تا روش‌های نوشتن صحیح حروف را یاد بگیرند اما در آموزش مجازی تنها می‌توانیم حرکت دست را به آن‌ها نشان دهیم.

۳۰ درصد دانش آموزان به شاد دسترسی ندارند

مدیرکل آموزش‌وپرورش چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با قدس آنلاین بابیان اینکه از ۲۰۷ هزار دانش‌آموز ۶۰ا هزار نفر در شبکه شاد حضور دارند، افزود: مناطق محروم مانند «بازفت» و «کوهرنگ» تنها ۱۰ درصد زیرساخت اینترنتی دارند و حتی برخی بخش‌ها از نعمت برق نیز بی‌بهره‌اند لذا در این مناطق،که از جمعیت کمتری برخوردار هستند کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

فرحناز قائد امینی با تأکید بر اینکه حضور دانش‌آموزان به‌صورت درصدی و روزانه بررسی می‌شود، بیان کرد: بالاترین حضور در مناطق «کوهرنگ»، «میانکو»، «لردگان» و عشایر که به ۹۶ درصد و کمترین حضور در شهرکرد و بروجن است  به ۱۰ درصد  رسیده است.

۳۰ درصد دانش‌آموزان چهار محال بختیاری به دلیل نبود زیر ساخت های ارتباطی  و حتی نعمت برق از مزایای  شبکه آموزشی شاد محروم بوده و حضوری آموزش می بینند

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا است، طی هفته جاری به علت تصمیم این ستاد کلاس‌های مدارس ۱۲ منطقه و شهرستان مجازی و اما چند منطقه دیگر مانند: اردل، کوهرنگ، میانکوه و عشایر که دانش‌آموزان کمتری دارند  به‌صورت حضوری برگزار شد.

قائد امینی، بابیان اینکه، در مدارسی که کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود مدیران مدارس و کادر اجرایی برای پاسخگویی به سؤالات دانش آموزان و رسیدگی به امورات اداری در مدارس حضور دارند، بیان کرد: زیرساخت‌های لازم در مدارس ویژه دانش آموزان نیازمند مهیا شده است تا این دانش‌آموزان که امکان تحصیل در منازل را ندارند بتوانند از امکانات و سیستم‌های مدارس استفاده کنند همچنین در مناطقی که زیرساخت‌های اینترنتی وجود نداشته باشد نیز از رسانه‌های مکتوب و سی‌دی استفاده می‌شود و هیچ‌چیز مانع تعطیلی آموزش نمی‌شود.

گوشی بدون اینترنت مشکلی را حل نمی‌کند

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با اشاره به اینکه هرچند هیچ روشی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود، اظهار کرد: آموزش مجازی آسیب‌های جسمی را برای دانش آموزان در بردارد چراکه افراد مدت‌زمان طولانی را مقابل لپ‌تاپ و گوشی قرار می‌گیرند که برای بینایی و سیستم فقرات آن‌ها مضر است که برای کنترل این مشکل  بعد از هر کلاس ۳۵ دقیقه‌ای ۱۰ دقیقه استراحت قرار داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش هیچ وظیفه‌ای در تهیه زیرساخت‌ها ندارد افزود: در راستای کمک به دانش آموزان تاکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ مدرسه به اینترنت رایگان متصل شده‌اند و در مناطق دیگری که فیبر نوری و یا دکل وجود ندارد توسط کابل پوشش دهی شده است.

وی در خصوص تهیه تبلت و گوشی تلفن همراه برای دانش‌آموزان نیازمند نیز گفت:  پویش تهیه تبلت و گوشی همراه در استان راه‌اندازی شد و بسیاری از اعضاء مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز وارد این پویش شدند اما  کمبودها همچنان وجود دارد و در برخی از مناطق حتی اگر گوشی و تبلت نیز وجود باشد زیرساخت اینترنتی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.