حجت الاسلام امیر مسروی گفت: برجسته ترین نکته فعالیت‌های دکتر اژه‌ای چراغ خاموش کار کردن ایشان بود و برخلاف دیگران، هیپچگاه تلاش نکرد خودنمایی کند.

مهمترین شاخصه حجت الاسلام اژه‌ای تواضع و فعالیت در چارچوب انقلاب بود/ بسیاری از موفقیت‌های علمی را مدیون "سمپاد" هستیم

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام دکتر جواد اژه‌ای نماینده رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا چند روز پیش در پی ابتلا به کرونا در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

وی که داماد و پسرخاله دکتر بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، پیش از انقلاب دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه وین گرفت و پس از انقلاب برهه ای کوتاه، وزیر مشاور و رییس سازمان بهزیستی و سپس معاون فرهنگی نخست‌وزیر شد.

او در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود. مرحوم اژه‌ای همچنین در دولت‌های هاشمی و خاتمی، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور بود.

حجت الاسلام امیر مسروی رئیس اندیشکده جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با شخصیت علمی، معنوی و اجرایی حجت الاسلام اژه ای گفت: حجت الاسلام اژه ای هم تحصیلات حوزه ای کاملی داشت و هم تحصیلات دانشگاهی که از این منظر هم در بین طلبه‌های مجتهد و هم در بین دانشگاهیان نخبه و فعال شناخته شده بود. ایشان به خاطر نوع تحصیلاتی که داشت، خلأیی را در کشور احساس کرد و به دنبال آن سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان موسوم به سمپاد را تأسیس کرد و با این کار خود موفق شد به شکل قابل توجهی استعدادهای کشور را رشد دهد.

حجت الاسلام مسروری افزود: بنابراین بخش زیادی از مدال‌های رنگارنگی که نخبگان ما در دهه‌های هفتاد، هشتاد و نود در حوزه‌های مختلف تکنولوژی و فناوری و حتی حوزه موشکی بدست آوردند، ماحصل تربیت و آموزش مدارس سمپاد هستند که قابل انکار نیستند و حقیقتاً دکتر اژه‌ای در این حوزه زحمت کشید.

رئیس اندیشکده جهان اسلام در باب اخلاق مداری و رعایت اصول شخصیتی حجت الاسلام اژه‌ای توضیح داد: گرچه ایشان داماد و از نزدیکان شهید بهشتی و نیز از خاندان اژه‌ای ها بود اما هیچگاه از این قرابت‌ها سوءاستفاده نکرد و از همان ابتدا رشد و فعالیت‌های وی بر اساس توانایی‌های خودشان بوده است. ایشان شخصیتی نخبه بود که با اتکا برتوانمندی‌های خود تا آخرین مدارج علمی چه کسب مدرک دکتری روانشناسی تجربی در دانشگاه وین و چه مدارج عالی حوزی پیش رفت و به جایگاه امروز رسید. این یک نکته قابل توجه است زیرا ما کمتر افرادی را داریم که هم در حوزه و هم در دانشگاه تحصیل کرده باشند و در هردو حوزه خبره باشند.

وی در ادامه به توضیح اقدامات حجت الاسلام اژه‌ای برای پایه گذاری و مدیریت سمپاد پرداخت و گفت: مدارس سمپاد با همه نواقص و مشکلاتی که دارد، یک نهاد بسیار مهمی است که در جمهوری اسلامی بنیان شده و حقیقتا دستاوردهای بسیار بزرگی داشته است. برجسته ترین نکته فعالیت‌های دکتر اژه ای در سمپاد چراغ خاموش کار کردن ایشان بود؛ به گونه‌ای که برخلاف دیگران، هیپچگاه تلاش نکرد خودنمایی کند، بلکه تمرکز خود را برای رشد و توسعه حوزه‌های فعالیتی گذاشته بود.

مسروری اضافه کرد: نکته دیگری که در مورد حجت الاسلام اژه‌ای باید به آن اشاره کنیم این است که ایشان سال‌های سال نمایند مقام معظم رهبری در حوزه دانشجویان اروپا و آمریکا بود. ما می‌دانیم تعداد زیادی از نخبگان حوزه علم و فناوری در اروپا و آمریکا ایرانی هستند که بسیاری از آنها با ایران و جمهوری اسلامی ارتباط دارند، بخشی از آنها بر می‌گردند و برخی هم بر نمی‌گردند؛ رابط و سرپل ارتباط این نخبگان با ایران آقای اژه‌ای بود و نقش بزرگی در این زمینه داشت.

 رئیس اندیشکده جهان اسلام ادامه داد: بخشی از پیام‌های سال های اخیر مقام معظم رهبری خطاب به دانشجویان در اروپا و آمریکا، به زحمات حجت الاسلام اژه‌ای منتقل می شد. مباحثی که مقام معظم رهبری در حوزه نظام تربیتی، حفظ اعتقادات دینی، بحث ضرورت کسب علم و انتقال آن به کشور مطرح کرده اند، پیگیری همه این مباحث به زحمات ایشان بوده و این غیرقابل انکار است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم اژه ای هم داماد شهید و هم برادر شهید بود، تصریح کرد: ایشان فعالیت های انقلابی و کنش اعتقادی خود را در عمل نشان داد. آقای اژه‌ای پس از انقلاب تحول بزرگی را در ساختار سازمان بهزیستی هم ایجاد کرد. نباید فراموش کنیم که ایشان زمان کوتاهی را متصدی این سازمان بود، اما فعالیت وی در همین برهه کوتاه بسیار تأثیرگذار بود.

حجت الاسلام مسروری در پایان با تاکید براینکه حجت الاسلام اژه ای همیشه در چارچوب انقلاب اسلامی حرکت کرد و در هیاهوهای سیاسی راه را گم نکرد، گفت: طی سال‌های گذشته در کشور ما گاهی اخلاق مداری جای خود را به کنش‌ها و هیاهوهای سیاسی داده است، آقای اژه‌ای هیچ وقت دچار تلاطم نشد و ایشان مصداق بارز درخت پرباری بود که شاخه های آن  پایین افتاده است. وی با اینکه هم جایگاه علمی و هم جایگاه اجرایی بالایی داشت اما خیلی‌ها هستند که حتی اسم ایشان را هم نمی‌دانستند. برخی سیاسی‌ها هنگامی که از سمت خود برکنار می‌شوند خود به خود سرد می‌شوند و یا حتی مواضع مخالف می‌گیرند و با اصل نظام در تعارض می‌شوند، اما آقای اژه‌ای در یک برهه سیاسی کنار گذاشته شد و مسئولیتی نداشت اما به رابطه وی با رهبری و نظام خدشه وارد نشد و بلکه تلاش‌های انقلابی خود را افزایش داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.