رشت- هنوز چند ماهی از اصلاح نرخنامه نان نمی گذرد که به دلیل افزایش لجام گسیخته قیمت ها باز هم صنف خبازان این اصلاح قیمت ها را کار ساز نخوانده و بسیاری از نانوایان خواستار افزایش مجدد قیمت نان هستند.

نان در تنور گرانی؛ افزایش قیمت کیفیت را کاهش داد

قدس آنلاین-گروه استان ها: افزایش قیمت آرد و هم چنین سایر نهاده های تاثیر گذار در قیمت نان از جمله افزایش قیمت خمیر مایه و نیز دستمزد کارگر و سایر هزینه ها مانند حمل و نقل و حامل های انرژی همگی دست به دست هم داده تا  کاهش کیفیت نان و از طرفی نارضایتی خبازان در شهر رشت را به دنبال داشته باشد.

قیمت های مصوب

هر چند تیر ماه امسال مقرر شد تا طبق مصوبه ستاد  تنظیم بازار به ازای هر قرص نان بربری یارانه ای نوع اول با وزن چانه ۳۸۵ گرم ۹۰۰ تومان، سنگک سنتی و ریزشی با وزن چانه ۵۷۰ گرم ۱۰۰۰ تومان، لواش گرد با وزن چانه ۱۵۰ گرم ۲۵۰ تومان، لواش با وزن چانه ۱۲۰ گرم ۲۰۰ تومان و نان تافتون با وزن ۲۶۰ گرم به قیمت ۴۰۰ تومان به فروش برسد اما در این میان بنا بر ادعای بسیاری از شهروندان نان های تولید شده یا از کیفیت لازم برخوردار نیست و یا نانوایی ها به بهانه های مختلف مانند استفاده از کنجد قیمت نان را اضافه دریافت می کنند.

هم چنین با وجود اینکه علاوه بر نان یارانه‌ای نوع اول، ستاد تنظیم بازار گیلان برای خبازانی که با آرد نیمه دولتی (یارانه‌ای دوم – آزاد) نیز اقدام به پخت نان می‌کنند مصوب کرد تا بر این اساس قیمت هر قرص نان بربری، سنگکی ریزشی و سنتی با وزن چانه ۶۳۰ گرمی ۱۵۰۰ تومان، لواش گرد با وزن ۱۵۰ گرم ۳۲۰ تومان، لواش مستطیل با وزن ۱۲۰ گرم ۲۵۰ تومان و همچنین نان تافتون با وزن ۲۶۰ گرم ۵۵۰ تومان از مردم دریافت کنند اما به نظر می رسد برخی از نانوایی خیال تمکین با قیمت های ابلاغی را ندارند!

بسیاری از شهروندان گیلانی با بیان اینکه نرخ نان در نانوایی های آزاد پز با هیچ معیاری همخوانی نداشته و قیمت های متفاوت و گرانی را تجربه می کند خواستار نظارت بیشتر قیمت ها به ویژه در نانوای های آزاد پز هستند.

قیمت های ناعادلانه

گفتنی است در این سوی ماجرا خبازان گیلانی نیز دل خوشی از این قیمت ها نداشته و پخت نان با این نرخ ها را مقرون به صرفه نمی دانند.

همزمان با اعلام نرخ های مصوب اتحادیه نانوایان رشت اعتراض خود را در این راستا اعلام کرد و افزود: این قیمت ها با نرخ های اعلام و مصوب همخوانی نداشته و قیمت نان برای خبازان بیشتر تمام می شود.

عادل محمدی با بیان اینکه سال گذشته نیز قیمت نان افزایشی نداشت بیان کرد: با آنالیزهای صورت گرفته قیمت هر قرص آن با تمامی هزینه های موجود ۱۵۶۰ تومان برای نانوایی داران آب می‌خورد .

افزایش هزینه کاهش کیفیت

در همین حال معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گیلان با بیان اینکه افزایش هزینه تمام شده تولید نان موجب کاهش کیفیت و در نهایت نارضایتی مردم از این موضوع شده است اظهار کرد: مردم از کیفیت نان اغلب نانوایی‌های رشت رضایت ندارند

مهدی نقدی با بیان اینکه قیمت خمیرمایه، بیمه کارگر و سایر هزینه ها از جمله اجاره مغازه افزالیش یافته است افزود: متاسفانه برخی از واحدهای نانوایی ها اجاره‌ای هستند و افزایش اجاره مغازه‌ها نیز بر قیمت تمام شده نان برای صاحبان نانوایی افزوده است.

وی افزود: اگرچه چند ماه پیش بر قیمت نان افزوده شد، اما هنوز بسیاری از واحدهای نانوایی قیمت نان را با هزینه‌هایی که برای تولید آن انجام می‌شود، را قابل مقایسه نمی‌دانند و برایشان تولید نان صرفه اقتصادی چندانی ندارد و به همین دلیل برای ارتقای کیفیت نان بی‌انگیزه هستند.

نقدی تأکید کرد: در این راستا برخی از نانوایی‌هایی که در درج قیمت و یا کم‌فروشی کوتاهی کرده بودند شناسایی و نسبت به اعمال قانون با آن‌ها اقدام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.