روزنامه فایننشال تایمز نسبت به خطر درج نام انصارالله یمن در لیست تروریسم از سوی آمریکا هشدار داد.

فایننشال تایمز: درج انصارالله در لیست تروریسم موجب فاجعه انسانی در یمن می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، اندرو انگلند، خبرنگار روزنامه فایننشال تایمز در لندن در گزارشی به نقل از مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی نوشت: در صورتی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا انصارالله را در لیست تروریسم قرار دهد یمن که یک کشور فقیر است با قحطی ویرانگری روبرو خواهد شد.

این نویسنده گفت: واردات مواد غذایی به این کشور در ماه نوامبر به یک چهارم کاهش یافت و به گفته لوکوک در دسامبر نیز وضعیت بهبود نیافته است.

گروه‌های بشردوستانه فعال در زمینه امدادرسانی در یمن می‌گویند، کشوری که از شش سال پیش با جنگ ویرانگری روبروست با بدترین قحطی مواجه است.

به گفته لوکوک، این مساله تأثیر بزرگی بر وضعیت انسانی خواهد گذاشت طوری که واردات مواد غذایی را تضعیف و یمن را با قحطی گسترده روبرو خواهد کرد.

انگلند معتقد است، تجار یمنی نگران پیامدهای درج انصارالله در لیست تروریسم بر فعالیت‌هایشان هستند چراکه نهادهای بشردوستانه با شرکای تجاری فعالیت می‌کنند. 

انصارالله کنترل شمال یمن از جمله صنعا و بندر الحدیده را در دست دارد که بیشتر کمک‌های بشردوستانه از این بندر وارد یمن می‌شوند. در صورتی که انصارالله در لیست تروریسم قرار داده شود هرگونه نهاد بشردوستانه‌ای که با انصارالله تعامل کند در معرض تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

آمریکا به صورت علنی درباره برنامه‌های خود برای درج انصارالله در لیست تروریسم صحبتی نکرده است. اما مطبوعات آمریکا به نقل از مسؤولان این کشور اخیرا اعلام کردند دولت ترامپ قصد دارد انصارالله را در لیست تروریسم قرار دهد.

به گفته لوکوک، سازمان ملل به ۱۳ میلیون تن یا به عبارتی نیمی از ساکنان که با خطر گرسنگی روبرو هستند، کمک‌رسانی می‌کند. اما کشورهای اهداکننده مثل عربستان و امارات و کویت به وعده‌های خود عمل نکرده و کمک‌ها کاهش یافته است و سازمان ملل تنها می‌تواند به ۹ میلیون نفر کمک کند.

به گفته این مقام، چهار میلیون تن دیگر به غذای کافی دست نمی‌یابند و در معرض قحطی هستند.

یک دیپلمات غربی گفت، مسؤولان آمریکایی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده به خطر درج انصارالله در لیست تروریسم بر وضعیت انسانی یمن اذعان کرده‌اند.

این دیپلمات گفت: اقدام ترامپ تلاش‌های دولت آتی با رهبری جو بایدن‌ برای تعامل با بحران در خاورمیانه را پیچیده می‌کند. 

لوکوک گفت، در زمانی که دولت ترامپ قصد دارد گروه‌های بشردوستانه را از تحریم‌ها استثنا کند اما بیشتر مواد غذایی مصرفی در یمن توسط تجاری وارد می‌شوند که با نهادهای بشردوستانه همکاری می‌کنند.

لوکوک افزود: وضعیت درحال وخیم‌تر شدن است به این دلیل که به تعهداتی که درباره حمایت مالی داده شده بود، عمل نشده است. واردکنندگان مواد غذایی می‌گویند نگران این هستند که در صورت درج نام انصارالله در لیست تروریسم نتوانند مواد لازم را وارد یمن کنند و این مرا نگران می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.