وزارت خارجه دولت وفاق لیبی گفت که هیأت مصری در سفر به این کشور متعهد شده است سفارت خود را بعد از هفت سال، بدون پیش شرط بازگشایی کند.

طرابلس: مصر قول داد که سفارت خود در لیبی را بازگشایی کند

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی می‌گوید دولت مصر قول داده است که سفارت خود در شهر طرابلس، پایتخت لیبی را که در درست دولت وفاق است، افتتاح کند.

محمد القبلاوی، سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی امروز یکشنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت «عربی ۲۱» گفت که بعد گفت‌وگوهایی بین مقامات لیبی با هیأت مصری، آن‌ها قول دادند که سفارت این کشور در طرابلس فوراً و بدون پیش شرط بازگشایی شود.

او هدف از سفر هیأت مذکور به لیبی را از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو طرف است قبلاوی گفت که در این دیدارها همچنین بر اهمیت ایجاد راه حل سریع برای از سرگیری پروازها به قاهره توافق شد.

امروز یک هیأت عالی‌رتبه مصری برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به این سو راهی طرابلس پایتخت لیبی شد و مورد استقبال «فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی قرار گرفت.

منابع مصری به شبکه سعودی العربیه گفتند که هیأت مصری در این سفر از دولت وفاق خواهد خواست تا واردات سلاح از ترکیه را متوقف کند و گروه‌های شبه نظامی را تحت نظارت سازمان ملل برچیند.

این هیأت نظامی و سیاسی مصری همچنین سند پیشنهادی برای حل بحران لیبی به مقامات طرابلس تقدیم می‌کند که اساس آن مخالفت با حضور خارجی در لیبی است.

منابع مصری همچنین به العربیه گفتند که قاهره تلاش دارد تا ضمن دعوت گروههای درگیر در لیبی به آشتی، با اقدامات ترکیه در این کشور مقابله کند و مصر حاضر نیست تا در خصوص لیبی با ترکیه وارد همکاری یا هماهنگی شود.

در همین حال وزارت کشور دولت وفاق ملی لیبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع گفت‌وگوهای «فتحی باشاغا» با هیأت مصری در خصوص تهدیدات مشترک و راههای توسعه همکاری‌های امنیتی بود.

این وزارتخانه همچنین گفت که باشاغا در خصوص جلب حمایت‌های بین‌المللی برای خروج لیبی از بحران و جنگ داخلی با مقامات مصری رایزنی کرده است. شورای عالی حاکمیتی لیبی (مستقر در طرابلس) نیز در بیانیه‌ای از سفر مقامات مصری به طرابلس استقبال کرده است.

«اسماعیل محیشی» تحلیلگر لیبیایی در این باره به اسپوتنیک گفت که دیدار هیأت مصری از طرابلس در شرایطی فعلی برای این است که «خلیفه حفتر» مجبور به تغییر سیاست خود در قبال بحران شده و وارد روند حل و فصل سیاسی شود.

سفر هیأت مصری به طرابلس پس از آن صورت می‌گیرد که «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز روز گذشته (شنبه) وارد لیبی شد و در نشستی با حضور «صلاح الدین نمروش» وزیر دفاع دولت وفاق ملی لیبی شرکت کرد.

دیدار هیأت مصری از طرابلس همچنین در شرایطی است که منابع مطلع در ترکیه می‌گویند که آنکارا از  تحرکات دولت وفاق ملی لیبی برای نزدیکی به فرانسه و مصر به شدت نگران است. «فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی در تاریخ بیستم نوامبر به پاریس پایتخت فرانسه رفت و با وزرای دفاع، خارجه و کشور فرانسه دیدار کرد و این در حالی است که فرانسه همواره حامی «خلیفه حفتر» بوده است. او پیش از آن نیز به قاهره رفته وبرای اولین بار با مسئولین مصری دیدار کرده بود.

شبکه سی ان ان ترکیه چندی پیش گفته بود که اردوغان در تاریخ هفتم آذرماه با تعدادی از مسئولین دولت وفاق ملی لیبی از جمله «فتحی باشاغا» وزیر کشور، «صلاح الدین النمروش»، وزیر دفاع و «خالد المشری» رئیس شورای عالی لیبی دیدار کرده و به آن‌ها گفته است که از تحولات اخیر و سفرهای مقامات طرابلس نگران است.

ترکیه طی یک سال گذشته در برابر حمایت‌های مصر و عربستان سعودی و امارات متحده عربی از دولت طبرق و نیروهای تحت امر ژنرال خلیفه حفتر، از دولت وفاق ملی حمایت سیاسی و تسلیحاتی و نظامی کرده است.

با این حال جریان‌های سیاسی و احزاب لیبی در تاریخ ۲۳ آبان ماه به توافق رسیدند که ۲۴ دسامبر سال بعد (سوم دی ۱۴۰۰) انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور جنگ زده برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.