۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 735063

کشورهایی که فرصت اخذ اقامت و شهروندی خود را با سهولت در اختیار افراد خارجی قرار می‌دهند، این امکان را برای آن افراد فراهم کرده‌اند که تجربه داشتن خانه دوم در کشور دیگر را تجربه کنند. بسیاری به دنبال این هستند تا ببینند خرید ملک در ترکیه منطقی است یا خیر.

قیمت‌ خرید ملک در ترکیه چگونه است؟

اینکه آیا ترکیه مقصد ایده‌آلی برای پرتفوی املاک شما است یا خیر را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی، بازار املاک و مستغلات ترکیه از بسیاری از کشورهای همسایه و توسعه یافته عقب‌تر بود. دلیل این عقب ماندگی، به بازار داخلی ترکیه معطوف می‌شد. بانک‌های ترکیه‌ ای وام‌ های رهنی مناسبی در اختیار متقاضیان نمی‌گذاشتند. خانواده ‌های با جمعیت بالا و نسل در نسل در یک خانه سکونت داشتند. به دلیل اینکه بازار خرید خلنه در ترکیه چندان جذابیتی نداشت، بسیاری از معماران تحصیل کرده نیز کشور را برای پیدا کردن شغل مناسب ترک می‌کردند.

خرید خانه در ترکیه همراه استیت

با این حال در آغاز قرن ۲۱، سیاستگذاری در حوزه مسکن در این کشور به کلی تغییر کرد. دولت، بانک‌ها را موظف کرد سرمایه ‌های خود را در خدمت انبوه‌سازان قرار دهند. همچنین یک نهضت نوسازی و نوآوری در بازار املاک این کشور به راه افتاد.

سیاست‌های تشویقی برای خرید ملک در ترکیه از سال ۲۰۰۳ به تدریج در این کشور اجرایی شد و روند معماری و ساختمان‌سازی در ترکیه به کلی دگرگون شد. همه این سیاست ‌ها به نفع خریداران ملک بود. بسیاری نیز برای اخذ شهروندی  اقدام به خرید ملک در این کشور کردند.

قیمت خرید ملک در ترکیه

این نکته درست است که بازار املاک و مستغلات ترکیه کمی دیر درهای خود را به روی بازار بین المللی گشود ولی قیمت خرید ملک در ترکیه به سرعت سرمایه ‌گذاران خارجی و متقاضیان اخذ شهروندی را به خود جلب کرد. املاک لوکس و گران قیمت نیز در ترکیه در دسترس است اما می‌توان یک آپارتمان مبله دو خوابه را در یک شهر مانند آلتینکوم در ساحل دریای اژه،‌ با مبلغی حدود ۴۵۰۰۰ پوند خریداری کرد. قیمت خرید ملک در ترکیه بسیاری را قادر ساخته‌است تا بدون نیاز به وام‌های بانکی خانه‌دار شوند.

نکته دیگر این است که ترکیه توانسته است با بهره‌گیری از معماران با استعداد و توانمند، سبد متنوعی از املاک را به سرمایه ‌گذاران خارجی ارائه کند. شما می‌توانید با بودجه‌های مختلف املاک مناسب خود را پیدا کنید و مجبور نیستید که حتما برای خرید خانه‌ةای ویلایی و لاکچری با هزینه‌های بسیار هنگفت اقدام کنید و با خرید خانه، شهروندی این کشور را اخذ کنید.

معماری در ترکیه همراه استیت

برای کسانی که به دنبال سرمایه ‌گذاری بلند مدت و اخذ شهروندی هستند نیز خرید ملک در ترکیه با قیمت‌های مناسب و پایین گزینه بسیار مناسبی است چرا که نرخ بازگشت سرمایه خوب و سودآوری برای آن‌ها دارد. بسیاری از کارشناسان ملک نیز سرمایه‌ گذاری بلندمدت در املاک و مستغلات ترکیه را بسیار مناسب ‌تر از کشورهایی مانند اسپانیا و قبرس می‌دانند که در حال حاضر اشباع شده و در بالاترین قیمت ممکن معامله می‌شوند. در حال حاضر سرمایه گذاری سودآور در ترکیه خرید ملک در این کشور می باشد و از هر نظر فرصت مناسب تری است.

متوسط قیمت ملک در شهرهای مختلف ترکیه

در حال حاضر متوسط قیمت خرید ملک در ترکیه به ازای هر متر مربع حدود ۳۹۹ یورو است که نسبت به سال گذشته در حدود ۳.۸ درصد کاهش داشته است. در این قسمت به بررسی متوسط قیمت یک ملک ۱۰۰ متر مربعی در برخی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه می‌پردازیم:‌

  • موگلا: ۷۴۶۰۰ یورو

  • استانبول: ۶۳۲۰۵ یورو

  • ازمیر:‌ ۴۷۷۰۰ یورو

  • آیدین: ۴۱۲۹۵ یورو

  • بورسا: ۴۱۱۵۰ یورو

  • آنتالیا: ۳۵۰۱۹ یورو

لذا اگر استانبول را به عنوان یک شهر مناسب برای خرید ملک در ترکیه در نظر بگیرید، می‌توانید با مبلغی بین ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ یورو یک آپارتمان ۱۰۰ متری تهیه کنید. بر مبنای گزارش اداره املاک و مستغلات ترکیه، افراد خارجی اهل کشورهای زیر بیشترین میزان خرید ملک در استانبول را داشته‌اند:

  • آلمان: ۵۱۴۶ ملک

  • یونان: ۳۶۵۶ ملک

  • انگلستان: ۷۸۹ ملک

  • اتریش: ۶۹۱ ملک

  • ایتالیا: ۴۲۷ ملک

البته اعداد و ارقام ذکر شده میانگین قیمت ملک در کشور ترکیه است و قطعا شما می‌توانید خانه‌هایی با قیمت‌های پایین‌تر و همچنین خانه‌های لوکس و مجلل با قیمت بسیار بالاتر نیز پیدا کنید. اما اعداد ذکر شده می‌تواند تصویر مناسبی از متوسط قیمت ملک در ترکیه در اختیار سرمایه ‌گذاران قرار دهد.

قیمت اجاره ملک در ترکیه

برای خرید یک ملک به منظور سرمایه ‌گذاری یا اخذ شهروندی، باید ابتدا بررسی کنید که ملک را با چه قیمتی می‌توانید اجاره بدهید و باید به دقت این مسئله را بررسی کنید. بسته به محلی که ملک را خریده‌اید، تقاضا و قیمت برای اجاره متغیر است. در مناطق پیرامونی شهرها، مسلما قیمت اجاره ملک پایین‌تر است ولی در مجاورت داشنگاه‌ها و مدارس، به دلیل حضور مهاجران در این کشور تقاضا برای اجاره بسیار بالا است.

همچنین در یک مطالعه آماری که در بین ۵۰۰۰ نفر از شهروندان ساکن استانبول انجام شده، مشخص شده است که در حدود ۲۸ درصد افراد ملک شخصی ندارد و در منزل اجاره‌ای ساکن هستند. عمده این افراد در بازه سنی بین ۳۵ تا ۵۴ سال بوده‌اند.

در این قسمت متوسط قیمت اجاره یک ملک ۱۰۰ متری در برخی شهرهای ترکیه را بررسی می‌کنیم:

  • استانبول: ۲۶۴ یورو

  • ازمیر: ۲۲ یورو

  • آنکارا: ۱۳۵ یورو

  • بورسا: ۱۳۵ یورو

  • آنتالیا: ۱۳۲ یورو

سرمایه گذاری در ترکیه همراه استیت

همان طور که ملاحظه کردید برای انتخاب مکان مناسب برای خرید ملک باید مسائل مختلفی را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید تا در تابستان‌ها به ملک‌تان در ترکیه برای تفریح و گذران تعطیلات بروید، باید ملک را در شهرهای ساحلی بخرید. در عین حال اگر قصد دارید ملک را در تمام طول سال اجاره دهید و خودتان قصد عزیمت به آن را ندارید، بهترین موقعیت برای شما مرکز شهرهای پر جمعیت ترکیه است. همچنین اگر می‌خواهید شهروندی ترکیه را اخذ کنید و خودتان در ملک خریداری شده ساکن شوید، باید بدانید که ترکیه کشوری با فرهنگ‌ها و سبک زندگی‌های متنوعی است. ابتدا باید یک شهر که با سبک زندگی شما سازگاری دارد را شناسایی کنید و سپس اقدام به خرید ملک در آنجا نمایید. برای اطلاع از جدیدترین مراحل اخذ شهروندی ترکیه و قوانین شهروندی ترکیه از سایت همراه استیت بازدید فرمایید.

قیمت ملک در ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و پرتغال، هنوز پایین‌تر و رقابتی‌تر است. اما از آنجا که تقاضای بین المللی برای خرید ملک در ترکیه در حال افزایش است، این مسئله ممکن است در آینده روی قیمت ملک در این کشور نیز اثرگذار باشد و باعث بالا رفتن قیمت شود.

همیشه افراد سودجوی زیادی وجود دارند که به دنبال سوءاستفاده از نا آگاهی خریداران ملک در ترکیه هستند. شما برای یک خرید مطمئن و با قیمت مناسب نیاز به یک مشاور با تجربه دارید. برای خرید ملک در ترکیه همراه استیت همراه شماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.