سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان بر اینکه آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد اقدامی در جهت منافع ملی بود، تأکید کرد باید در پیشبرد این هدف با اجماع نظر پیش برویم.

آغاز غنی سازی ۲۰ درصد گامی در جهت منافع ملی بود/ باید این پیام را می‌دادیم که دست بسته نیستیم

قدس آنلاین: ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار قدس انلاین با اشاره به آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصد در سایت فردو، اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اقدامی در جهت منافع ملی عنوان کرد و گفت:  پیگیری منافع ملی در حوزه سیاست خارجی موضوعی است که باید با اجماع نظر پیش برود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه تحقق اهداف این قانون  نیاز به  وحدت نظر مسئولین در حوزه های مختلف دارد، افزود: از این جهت از همکاری دولت و اهتمامی که سازمان انرژی اتمی برای اجرای سریع مصوبه مجلس داشتند تقدیر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فکر می کنیم این قانون با رویکرد تامین منافع ملی تدوین شده و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد به عنوان گام اول اجرای قانون مصوب مجلس به تامین منافع ملی کشور و تقویت موضع و جایگاه جمهوری اسلامی ایران درت حتحولات بعدی کمک می‌کند.

عمویی با بیان اینکه یک برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بر مبنای نیازهای داخلی و منافع و مصالح کشور تدوین شده است، افزود: این برنامه در سالهای اخیر به دلیل پذیرش برخی تعهدات در توافق هسته‌ای موسوم به برجام دچار محدودیت‌هایی شده بود اما این پذیرش و اجرای این محدویت ها مشروط بر تامین منافع اقتصادی و لغو تحریم‌ها علیه ایران بود.

وی خاطرنشان کرد: اما این اتفاق رخ نداد و نه تنها منافع اقتصادی ایران در این توافق تامین نشد که در نهایت نیز دولت آمریکا از برجامخارج شد و بعد از آن تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای را علیه ایران وضع کرد. علاوه بر این طرف‌های اروپایی باقی مانده در برجام نیز علی زغم اینکه یازده تعهد را به ایران دادند که بر این اساس خروج آمریکا از برجام را جبران کنند،  به هیچ کدام از این تعهدات پایبند نبودند و آنرا اجرا نکردند و نتیجه‌ای از آن نیز حاصل نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از این جهت فکر می‌کنیم پذیرش محدودیت در این شرایط معنا ندارد و  اقدامات ما باید بر اساس درک درست از منافع و  مصالح و نیازهای ما چه در بعد فنی و چه در بعد سیاسی و دیپلماتیک تنظیم و اجرا شود تا به طرف های غربی این توجه و آگاهی  را بدهیم  که ما دست بسته نیستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.