رئیس‌جمهور گفت: فرق سال ۹۵ با سال ۹۹ هرچه که هست به خاطر جنایت آمریکاست وگرنه مدیران همان مدیران هستند.

فرق ۹۵ و ۹۹ تروریسم اقتصادی، تحریم و فشارهای نارواست/اگر منابع آزاد شود، قیمت دلار به حدود ۱۷ هزار تومان می‌رسد

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام‌المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت اظهار کرد: رسانه های خارج از کشور و برخی در داخل، به جای آن که بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته به دنبال نادیده انگاری همه ظلم ها و فشارهای آمریکا هستند، گویی آمریکا علیه ملت ایران هیچ ظلمی انجام نداده و این مدیران کشور بوده اند که یک مرتبه ضعیف شده اند.

وی افزود: آنها که برای مدیریت و تحریم درصد تعیین می کنند با معیاری که می گویم جواب خود را خواهند گرفت. معیار این است که سال ۹۵ و ۹۹ را کنار هم قرار دهیم و مقایسه کنیم. همان مدیران سال ۹۵ در حال اداره کشور در سال ۹۹ با همان قدرت و روحیه و توانمندی و تجربه بیشتر هستند. پس فرق بین ۹۵ و ۹۹ هر چه که هست به خاطر جنایت آمریکا و مربوط به تروریسم اقتصادی، تحریم و فشارهای نارواست.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: امروز می‌دانید که منابع ارزی ما بلوکه شده و اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد قیمت دلار به ۱۶ و ۱۷ هزار تومان می رسد. این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار واقعی نیست و بانک مرکزی هم برای اعمال سیاست دستش بسته است.

روحانی گفت: دولت آینده آمریکا با هر سیاستی می داند که سیاست فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده و ادامه آن راه امکان پذیر نیست و حتی اگر ترامپ هم پیروز می شد این را می فهمید.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته آمریکایی ها در این سیاست خود ناموفق بودند اما به هر حال رنج فراوانی برای ملت ما ایجاد کردند. هر چند زانوان ملت ما خم نشد و در مقابل این فشار ایستادند اما باز هم فشار زیادی وارد شد. جالب اینجاست که عده ای هر مشکلی ایجاد می شود نمی گویند آمریکا بلکه می گویند چرا دولت این کار را کرد یا آن کار را نکرد. این دولت همان دولت است و آنچه تفاوت ایجاد کرده تحریم ظالمانه علیه یک ملت بزرگ بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز کاملا مطمئنیم پایان مقاومت و ایستادگی مردم نمایان خواهد شد و در ماه های آینده نتیجه این صبر را می بینیم.

روحانی افزود: آنچه ما را به این نتیجه رسانده هم صبر مردم، هم درایت رهبری، هم تلاش دولت و هم همکاری قوای دیگر بوده است. در مخیله آمریکایی ها این بود که سه ماه بعد از آغاز فشارها دیگر دولت جمهوری اسلامی نیست و نمی فهمیدند که سه سال بعد هم این ملت مقاوم ایستاد و آن ها سرنگون شدند و پایان غم انگیزی برای زندگی سیاسی خود رقم زدند.

روحانی افزود: آنچه ما را به این نتیجه رسانده هم صبر مردم، هم درایت رهبری، هم تلاش دولت و هم همکاری قوای دیگر بوده است. در مخیله آمریکایی ها این بود که سه ماه بعد از آغاز فشارها دیگر دولت جمهوری اسلامی نیست و نمی فهمیدند که سه سال بعد هم این ملت مقاوم ایستاد و آن ها سرنگون شدند و پایان غم انگیزی برای زندگی سیاسی خود رقم زدند.

رئیس جمهور با اشاره به ۲۶ دی سالروز فرار شاه از کشور خاطرنشان کرد: فرار آن مزدور نمادی برای رسوایی و پایان استبداد و استعمار خارجی در ایران بود و امروز هم با پدیده کم نظیری از سقوط یک مورد مشابه دیگر در آمریکا مواجهیم. البته در آمریکا بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید نیست. در آنجا امروز سقوطی را همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید می بینیم.

وی اضافه کرد: این نشانه این است که در دنیا قلدرمآبی، نژادپرستی و زیرپا گذاشتن قانون پایان خوبی نخواهد داشت. در طول این سه سال گذشته مردم خوب و صبور ما در برابر این تروریست تاریخی مقاومت کردند. آن ها می خواستند سه ماهه نظام را سرنگون کنند ولی خودشان سرنگون شدند. ما شاهد شکست یک سیاست هستیم. یعنی سیاست فشار حداکثری نسبت به یک ملت بزرگ و تروریسم اقتصادی که می خواستند با آن زندگی مردم را بهم بریزند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه امروز در کشور شاهد احیای اقتصاد هستیم، اظهار کرد: با وجود همه فشارها و کرونا ما در پایان سال ۹۹ شاهد یک حرکت با ثبات در اقتصاد هستیم و انتظارات تورمی شرایط دیگری پیدا کرده و مردم افق روشن تری را می بینند. رشد اقتصادی تغییر کرده و در شش ماهه اول سال شاهد رشد اقتصادی مثبت بوده ایم و همه علائم می گویند که در شش ماهه دوم هم رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت مثبت خواهد بود.

وی ادامه داد: در تولید هم در کشاورزی و هم در صنعت شاهد رشد هستیم و در صنعت رشد ۶.۵ درصدی داریم. در صنعت ساختمان هم حرکت مناسبی می بینیم و در مناطق شهری رشد ۴.۲ درصد پیدا کرده که علامت خوبی است چون وقتی مسکن حرکت می کند پیشران حرکت در سایر مشاغل و صنایع است. در تجارت هم شاهد این رشد هستیم و حتی صادرات در ماه های اخیر رشد داشته است.

روحانی در ادامه یادآور شد: این حقایق این واقعیت را می گوید که سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه شده است و نه تنها طراحان آن شکسته خورده اند و دولت شان تمام می شود بلکه حیات سیاسی آن ها هم پایان یافته است. رئیس جمهور آمریکا که فهم سیاسی نداشت و یک وزیر خارجه سفیه و مشاور امنیت ملی افراطی و نادان در کنارش و خودش هم تفکر تاجرمآبی و قماربازی داشت و آن را پیش می برد که پایان کارشان را دیدیم.

روحانی اضافه کرد: در روزی که مردم ایران پایان این فشار و تروریسم اقتصادی را شاهد هستند مردم آمریکا شاهد یک شکست و شکاف بزرگ در کشورشان هستند. آنچه ما می گفتیم درست بود که یک قانون شکن نسبت به ملت های مظلوم دنیا همه جا قانون شکنی می کند و یک روز نوبت مردم آمریکا هم می رسد.

روحانی همچنین عنوان کرد: کسی از آن ها باور نمی کرد که این شخص نسبت به امنیت ملی خودشان و مرکز قانون گذاری شان یعنی کنگره دستور آشوب بدهد. روشن شد که مسیر شکستن قانون و زیرپا گذاشتن تعهد و مقررات بین المللی پایانش به نفع ملت ها و ملت آمریکا نیست. حیثیت آمریکا و اعتماد جهانی به آن ها در دنیا تا بخواهد به روز قبل از ترامپ باز گردد سالیان درازی طول می کشد و این خسارت عظیمی بود که برای مردم آمریکا ملموس است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کمک خداوند و همکاری مردم ما را در مقابل فشارها و در برابر ویروس کرونا موفق خواهد کرد، گفت: با تلاش‌هایی که صورت گرفت مشکلاتی که در ماه‌های اخیر به خاطر کرونا به خصوص در آذرماه ایجاد شده بود در دی فرونشست که این مسئله با همکاری و هماهنگی مردم و فداکاری کادر درمان بود. من تأکید می کنم که مردم بدانند که امروز هم در دولت این موضوع بحث شد که غیر از کواکس و واکسن‌هایی که در دسترس است و وزارت بهداشت تأیید می‌کند با تأکید بانک مرکزی مشکلی برای تأمین و پرداخت ارز نداریم و همه تلاش ها صورت می گیرد تا واکسیناسیون سراسری طبق زمانبندی مشخص انجام شود.

رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مهم بودن همکاری با مجلس درباره لایحه بودجه عنوان کرد: بودجه یک لایحه تقنینی معمولی نیست و درست است که یک قانون است اما بیشتر رنگ اجرایی دارد. لایحه بودجه پیش بینی منابع و شیوه مخارج است. البته اینجا یک جای تأسفی است چرا که در مخارج آنچه گفته می‌شود صددرصد صورت می گیرد اما در درآمد باید تلاش شود تا حاصل شود. البته در شرایطی هم ممکن است شرایط بهتر از پیش بینی باشد که معمولا استثنا است. پس ما در بودجه باید حواسمان جمع باشد که چگونه عمل می کنیم.

وی ادامه داد: قانون اساسی در بودجه با یک لحن خاصی حرف زده و گفته اولا بودجه لایحه است و طرح نمی تواند باشد و حتما باید دولت این لایحه را بدهد و این لایحه ای که دولت تهیه، آماده و تدوین می‌کند مجلس باید رسیدگی و تصویب کند. این تعبیر قانون است پس همکاری ما با مجلس در این مقطع خیلی برایمان مهم است و دولت باید در کمیسیون تلفیق و سایر کمیسیون ها و در همکاری با همه نمایندگان فعال شود.

روحانی با اشاره به جلسه دیروز سران قوا خاطرنشان کرد: بخشی از این جلسه هم درباره بودجه بود که باید چکار کنیم. ما دلمان می‌خواهد بودجه جوری دربیاید که مطلوب جامعه و به نفع مردم باشد. مردم ما می‌دانند طبق اصل ۱۲۶ قانون اساسی امور برنامه و بودجه کشور مستقیما به عهده رئیس جمهور است و هیچ جایی قانون گذار تعبیر به این محکمی انجام نداده است. ما باید به این نکته توجه کنیم که بودجه از اموری است که مربوط به رئیس جمهور است منتهی این بودجه در دولت بحث، بررسی، تدوین می شود و به صورت لایحه در می آید و مجلس هم آن را رسیدگی و تصویب می کند. باید حواسمان جمع باشد که بودجه با قانون عادی فرق می‌کند و لایحه بودجه با لوایح تقنینی معمولی متفاوت است.

روحانی همچنین بیان کرد: آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه دولت است نه طرح مجلس و نه پیشنهاد نمایندگان. یعنی ماهیت و کلیت بودجه باید این باشد. حالا طبیعی است وقتی لایحه تصویب می شود در گوشه و کناری اصلاحاتی هم انجام می شود. قدیم در آن ۲۰ سالی که ما در مجلس بودیم همیشه می گفتیم تغییری که مجلس نسبت به لایحه دولت می دهد بین دو تا سه درصد است و هر سال تکرار می کردیم و معمولا وقتی به صورت کمی مقایسه می کردیم همین مقدار بود. من از نمایندگان محترم مجلس خواهش می کنم نسبت به این لایحه بودجه باز هم همکاری و هماهنگی کنند تا بودجه دقیقی تصویب شود.

روحانی در ادامه تأکید کرد: اولا خطر این است که خدایی ناکرده درآمدهایی در بودجه سبز شود که با واقعیت خیلی منطبق نباشد چون این خیلی خسارت بار است. چون درآمد در بودجه برای ما هزینه قطعی درست می کند و درآمدی که واهی باشد یعنی کسر بودجه، یعنی پایه پولی و تورم. ثانیا موردی که مورد تأکید ما هم هست و در لایحه بودجه هم ما به آن دقت کرده ایم این است که سال آینده قدرت خرید مردم را بالا ببریم مثلا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد و فشار جدیدی به مردم وارد نشود. تولید برای ما بسیار مهم است و باید در مسیر رونق و جهش باشد. مالیات باید متعادل باشد. ته مالیات یعنی کمک به مردم. درست است که ما از تولیدکننده مالیات می گیریم و از مصرف کننده نمی گیریم ولی تولیدکننده آن را روی قیمت کالا بازمی گرداند و در نهایت به مصرف کننده باز می گردد. پس هم باید از تولیدکننده و کسی که درآمد دارد مالیات بگیریم و هم باید متعادل باشد و هم باید ببینیم فشار نهایی به کجا وارد می شود.

روحانی همچنین با تأکید بر اهمیت ارزش پول ملی عنوان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این بوده که ارزش پول ملی را بالا برده‌ایم یعنی در حالی که در کشور قیمت دلار حدود ۲۳ و ۲۴ هزار تومان بوده ما قیمت دلار را برای سال آینده حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار تومان دیده ایم و دولت افق آینده را این چنین دیده است. حالا اگر کمی دلار بیشتر باشد درآمد دولت بالا می‌رود. اگر شما قیمت دلار را بالا در نظر بگیرید و سال آینده قیمت دلار پایین بیاید که تصمیم ما این است که قیمت را پایین بیاوریم و متوازن و متعادل کنیم مشکل ایجاد می‌شود.

روحانی اضافه کرد: مشکلی که ما امسال داشتیم این بود که بانک مرکزی ما منابعی که داشت در دسترس اش نبود. مثلا شما راجع به یک کشوری به مناسبت‌هایی زیاد شنیده اید که هفت میلیارد دلار ما در کشوری حبس است و آن را قفل کرده‌اند. اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد یعنی همین منابع اگر آزاد شود و نه درآمد جدید، قیمت دلار از ۲۴ و ۲۵ هزار تومان می آید روی حدود ۱۶ و ۱۷ هزار تومان. الان این قیمت دلار در سامانه نیما و بازار قیمت واقعی نیست منتهی بانک مرکزی برای اعمال سیاست دستش بسته است.

رئیس جمهور همچنین گفت: در بازار دست ما باز است اما در حواله دست ما بسته است. البته امروز از دو هفته پیش دستمان بازتر است و در آینده هم تردید ندارم که بهتر خواهد شد. پس خواهشم از نمایندگان این است که همکاری و هماهنگی با هم انجام بدهیم. چرا که در لایحه بودجه نباید قانون گذاری انجام شود و شورای نگهبان هم در این زمینه بسیار حساس است و من خودم سال ها در مجلس بوده ام و این را می دانم.

وی اضافه کرد: قانون گذاری در بودجه راحت است چرا که نماینده ای به راحتی پیشنهادی می دهد و با یک قیام و قعود تبدیل به قانون می شود و در ساعات آخر یک بند و تبصره هم به آن اضافه می کنند. در مورد این موضوع شورای نگهبان بعدا دقت کرد و جلوی بسیاری از این موارد را گرفت. چرا که بحث بودجه، مالیه است و باید دخل و خرج مشخص شود و در آن جایی برای قانون گذاری نیست. در قانون دست مجلس با طرح باز است و دولت هم لایحه می دهد ولی باید کاری کنیم که در لایحه بودجه قانون گذاری نشود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه اقتصاد، تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است، اظهار کرد: منظور از امنیت بگیر و ببند و دزدی در خیابان و این چیزها نیست. بلکه منظور از امنیت این است که قانون و مقررات تثبیت شود. نمی شود که مثلا فردا وزارت نفت تصمیم بگیرد که مسیر فلان لوله گاز را تغییر دهد. این چیزها باعث ناامنی می شود. باید بگذاریم مردم نسبت به آن مبانی که سرمایه گذاری کرده اند اطمینان داشته باشند و آن را ادامه دهند و یک وقت چیزی تصویب نشود که امید و اطمینان مردم را در سرمایه گذاری و حرکت اقتصادی دچار مشکل کند.

وی اضافه کرد: ایجاد امنیت سرمایه گذاری اول به عهده مجلس است که به یک باره قانون را تغییر ندهند و بعد به عهده دولت و قوه قضاییه است که با بخشنامه های خود قانون را تغییر ندهند. نباید در چیزهایی که در دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده اند تغییری ایجاد شود و امنیت بهم بخورد.

رئیس دولت دوازدهم در پایان اظهار کرد: در سال آینده تا دولت بعدی مراسم تحلیف و گرفتن رأی اعتماد را انجام دهد تقریبا تا شهریور طول می کشد و پنج، شش ماه ابتدای سال آینده همین دولت فعال خواهد بود. پس هم ما و هم دولت آینده باید مجری قوانین باشیم و امیدواریم این لایحه بودجه با همکاری دولت و مجلس به بهترین وجه تصویب شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.