سخنگوی هیات رییسه مجلس از سفر رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه خبر داد و گفت:‌ این سفر به دعوت رییس دومای روسیه و در راستای دیپلماسی پارلمانی انجام خواهد شد.

قالیباف فردا به روسیه سفر می‌کند/ دیدار با پوتین در برنامه رئیس مجلس

قدس آنلاین:  «محمدحسین فرهنگی» روز شنبه و در نشست خبری با اشاره به سفر «محمد باقر قالیباف» به روسیه و اینکه گفته می‌شود، رییس مجلس حامل نامه رهبر معظم انقلاب است، به خبرنگاران گفت: از جزئیات نامه اطلاعی ندارم و  شاید هم درست نباشد که مفاد نامه منتشر شود. اما در مجلس دیپلماسی پارلمانی پیگیری می‌شود و بخشی از آن توسط رییس مجلس که سخنگوی کل مجلس شورای اسلامی است انجام می‌شود و این سفر هم در این راستا صورت می‌گیرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: این سفر به دعوت رییس مجلس دومای روسیه انجام خواهدشد و از مدت‌ها پیش این دعوت انجام شده و اصل این سفر برای دیپلماسی پارلمانی است.

 وی اضافه کرد: با روسیه مواضع مشترک زیادی داریم و روسیه همیشه از حامیان جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل بوده و طبیعی است که مراودات هرچقدر بیشتر شود برای حل مشکلات کشور مفید خواهد بود.

فرهنگی تاکید کرد: سفرهای رییس مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز انجام می شده است و تابع پروتکل‌هایی است که یکی از آنها دعوت طرف مقابل است. در همه ادوار مجلس این سفرها و دعوت‌ها وجود داشته و فراکسیون‌های دوستی و سایر ارکان پارلمان و حتی کمیسیون‌های مجلس در این رفت و آمدها و مسافرت‌ها شرکت داشتند و بعد از این نیز شاهد سفرهای رییس مجلس شورای اسلامی به دیگر کشورها خواهیم بود.

 نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین در پاسخ به برخی انتقادات از رویکرد مجلس در فرایند بررسی و تصویب لایحه بودجه و این موضوع که مشخص نبود نمایندگان به لایحه بودجه رای دادند یا مصوبه کمیسیون تلفیق، گفت: این ایراد وارد نیست زیرا هر طرح و لایحه‌ای که از روز اول وارد مجلس می‌شود تا به قانون تبدیل شود، اگر طرح باشد به آن طرح گفته می‌شود و اگر لایحه باشد به آن لایحه می‌گویند. بر همین اساس وقتی لایحه‌ای به مجلس آمده و در کمیسیون بررسی می‌شود تا زمانی که به قانون تبدیل شود، لایحه است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: رییس مجلس شورای اسلامی در زمان رای گیری برای کلیات لایحه بودجه نیز اعلام کردند که اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود وارد جزئیات گزارش کمیسیون خواهیم شد. بنابراین ابهامی درباره اعلام رای و نحوه رای گیری لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور وجود ندارد.

 وی درباره علت عدم موافقت اکثر نمایندگان با گزارش کمیسیون تلفیق گفت: از زمان ورود لایحه به مجلس ابهاماتی در اذهان نمایندگان وجود داشت و دولت هم در هیچ مرحله‌ای با اصلاحات کمیسیون تلفیق همراهی نکرد و حتی در جلسه بررسی کلیات لایحه نماینده دولت به صورت صریح اعلام کرد که دولت تغییرات کمیسیون تلفیق را قبول ندارد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس افزود: وقتی کلیات لایحه بودجه به تصویب نمایندگان نرسید، رییس سازمان برنامه و بودجه کل کشور در رسانه‌ها برای رد لایحه بودجه از مجلس تشکر کرد. اما اینکه چرا نمایندگان تمایل به رد لایحه داشتند باید گفت وقتی دولت به عنوان اجرا کننده این موضوع اعلام می‌کند در اجرای تغییرات لایحه بودجه همراهی نخواهد کرد، طبیعی است که نمایندگان نیز نظر مساعدی نداشته باشند.

فرهنگی درباره اینکه سرانجام بودجه ۱۴۰۰  در مجلس چه خواهد شد، عنوان کرد: اینکه دولت چه خواهد کرد بنده اطلاع دقیقی ندارم. ولی آیین نامه داخلی مجلس در مواردی که کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را تایید کرده باشد و صحن علنی آن را رد کند، به صورت مشخص حکمی نداده است.

 به گفته نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بر اساس ماده ۱۸۴ آیین‌نامه داخلی مجلس در چنین شرایطی به سایر مواد آیین نامه مراجعه می‌شود.

وی با بیان اینکه لایحه دولت رد شده و اگر دولت لایحه جدیدی ارائه کند، مجلس آن را رسیدگی خواهد کرد، گفت: اگر دولت لایحه دیگری ارائه کند، مجلس مجبور است سه دوازدهم لایحه را تصویب کند و اگر دولت لایحه‌ای ارسال کند، این مصوبه می‌تواند بیشتر از سه دوازدهم و حتی پنج دوازدهم لایحه بودجه باشد.

فرهنگی گفت: کلیات هر طرح و لایحه، یعنی اذن ورود به جزئیات اعم از اینکه لایحه بدون تغییرات یا همراه با تغییرات و الحاقیات کمیسیون باشد. به عبارتی باید ابتدا کلیات را پذیرفت و بعد وارد جزئیات شد که دراین موضوع کمیسیون تلفیق جزئیات بودجه ۱۴۰۰ را بررسی کرده است.

 سخنگوی هیات رییسه مجلس اضافه کرد: البته اگر ۵۰ نفر از نمایندگان درخواست کنند که باردیگر این لایحه دستور قرار گیرد و نمایندگان با این درخواست موافقت کنند، هر طرح و لایحه‌ رد شده را می‌توان دوباره بررسی کرد.

وی با بیان اینکه در مواردی که ابهام در آیین نامه وجود دارد،  مرجع رسیدگی هیات رییسه است، گفت: هیات رییسه بعد از بررسی این موضوع به این نتیجه رسید چون درباره رد کلیات بودجه آیین نامه ساکت است و موردی برای آن تعریف نشده است، باید بر اساس سایر موارد گفته شده در آیین نامه داخلی مجلس عمل کرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به این سوال که آیا رد کلیات بودجه در مجلس ناشی از جوسازی نماینده دولت در صحن علنی بود، گفت: در این باره همه بحث‌ها از جمله دفاعیات کمیسیون، مسائل مربوط به نظرات مخالفان، نحوه دفاع موافقان، سخنان نماینده دولت به ویژه در مورد لایحه بودجه اثرگذار است. اما اینکه آیا این صحبت‌ها می‌توانست سبب رای موافق به کلیات بودجه ۱۴۰۰ شود، فقط در یک حالت این اتفاق رخ می‌داد و آن اینکه دولت اعلام می‌کرد که همه مصوبات کمیسیون تلفیق را قبول داشته و آن را اجرا می کند.

 فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی مصوبات کمیسیون تلفیق از سوی دولت زیر سوال رفت، طبیعی بود کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ رد شود.

وی همچنین درباره رای مخالف مجلس یازدهم به کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: این طرح نیاز به دو سوم آرای نمایندگان را داشت و فقط ۳ رای برای تصویب آن کم آمد. طبق قانون اساسی برای هر موضوعی که به آیین نامه داخلی مجلس مربوط است حد نصاب دو سوم آرا تعیین شده است.  

 نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: طرح شفافیت از دستور کار مجلس خارج نشده بلکه در آیین‌نامه راهکارهایی پیش بینی شده و بعضی از نگرانی‌هایی که نمایندگان داشتند رفع خواهد شد و تلاش مجلس به نتیجه رسیدن طرح شفافیت آرا است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره قانون اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و ایرادات آن از سوی شورای نگهبان هم گفت: در روزهای اخیر بعضی از رسانه‌ها اعلام کردند که این موضوع از سوی شورای نگهبان رد شده است که واقعیت ندارد. بلکه در برخی از مواد اعضای شورای نگهبان ایراداتی گرفتند که همه آنها قابل رفع است.

 وی گفت: امیدواریم در جلسات آینده شاهد قانون مدون و مشخصی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم و قطعا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ این موضوع به نتیجه خواهد رسید.

گفتنی است، 

به گزارش خبرگزاری‌ها قالیباف در این سفر او با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره مواضع صریح نظام در خصوص برجام، تعاملات اقتصادی با روسیه و فروش نفت گفتگو می‌کند و پیامی به او تقدیم خواهد کرد.و

دیدار با «ویچیسلاو والودین «رئیس دومای دولتی روسیه و رئیس شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز در برنامه کاری سفر رئیس مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.