اردبیل- استان اردبیل با تولید سیب زمینی هایی مطابق با استاندارد جهانی رتبه اول تولید سیب زمینی در کشور را دارا است. محصول سیب‌زمینی از سطح ۲۱ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع استان اردبیل برداشت می شود اما همین مقام و جایگاه از طرفی دیگر برای کشاورزان این استان به گونه ای دیگر مایه درد سر است.

سیب زمینی اردبیل از بازار رانده در انبار مانده !

قدس آنلاین-گروه استان ها:  بنا بر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی میزان تولید سیب‌زمینی در اردبیل حدود ۸۰۰ هزار تن اعلام‌شده که از این میزان صرفاً ۱۸۴ هزار تن به مصرف داخلی می‌رسد.

در این میان جهاد کشاورزی خود را مسئول فروش نمی‌داند و لذا هر ساله کشاورزان با مشکلی به نام فروش محصول، صادرات و یا تبدیل آن به محصولات دیگر مواجه هستند.

اگرچه مسئولان وعده داده بودند که با راه‌اندازی کارخانه «فرنچ فرایز» بخش اعظمی از محصول را به دیگر نیاز مصرفی تبدیل می‌کنند اما کارخانه‌های چیپس دیگر هم به‌عنوان سایر صنایع  تبدیلی سیب‌زمینی، درمجموع نتوانسته‌اند در ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی استان تأثیرگذار باشند.

هر چند مسئولان گمرک ابتدای سال هنگامی که سیب زمینی اردبیل به پائین ترین قیمت خود رسیده بود با افزایش صادرات سعی کردند تا سیب زمینی چندانی در انبار ها نماند اما به دلیل کاهش قیمت این محصول هم چنان بسیاری از کشاورزان محصول خود را در انبار های سنتی ذخیره سازی کردند تا در زمان موعود به فروش برسانند و این موضوع هم حالا خود به داستان دیگری و بهتر بگویم یک مشکل اساسی با نام تخریب محصول تبدیل شده است.

درحالی‌که سیب‌زمینی مغز زرد هنوز در بازار روی قیمت سه هزار تومان در حال جولان است اما همین محصول بیش از کیلویی ۱۲۰۰ تومان در اردبیل مشتری ندارد.

کشاورزان اردبیلی که بنا بر گفته خودشان این محصول کیلویی ۱۵۰۰ تومان پایشان آب‌خورده اذعان می‌کنند با این قیمت‌ها ضرر می‌دهند!

آن‌ها می‌گویند سال گذشته که هنوز شاهد این موج گرانی نبودیم سیب‌زمینی را بیش از این قیمت‌ها فروختیم اما امسال که هزینه کود و سم و از همه مهم‌تر حمل‌ونقل و کارگر سه برابر شده است مجبوریم محصول را به قیمت یک‌سوم سال قبل به دلال بفروشیم.

کشاورزان که از گرانی بذر و کود گلایه دارند عنوان می‌کنند: کود سه برابر شده است و کیسه‌ گونی از ۷۰۰ تومان به دو هزار تومان رسیده است اما قیمت محصول نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده و لذا این موضوع موجب دلسردی کشاورزان شده است.

محصول روی دست مانده

در حالی که بسیاری از کشاورزان محصولات خود را انباشته اند تا به قیمت برسد حالا با گرم شدن هوا آفت دیگری به نام بید سیب زمینی محصول آن ها را مورد حمله قرار داده است .

بنا بر اظهارات مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آن جا که انبار های سنتی قابلیت نگهداری این محصول را برایبلند مدت ندارد مورد هجوم آفت قرار گرفته و باید هر چه زودتر این محصول از انبار ها خارج و به فروش برسد این در حالی است که کشاورزان از این وضعیت ناراضی بوده و اذعان می کنند خروج محصول از انبار در حالی که سیب زمین قیمت چندان یندارد به ضرر آن ها تمام می شود.

این در حالی است که یحیی آذرمی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان می کند: کشاورزان در انبارهای سنتی باید از طریق تهویه هوا دمای انبار را به زیر ۶ درجه سانتیگراد رسانده و محصول انبار شده سیب زمینی خوراکی را در دمای استاندارد پنج الی ۶ درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

وی می گوید: در صورت مشاهده آلودگی زیاد به بید سیب زمینی در انبارهای سنتی استان، ادامه نگهداری محصول به صلاح نبوده و جهت جلوگیری از خسارت بیشتر، محصول باید روانه بازار شود.

وی تاکید می کند: با توجه به افزایش نسبی دما در روزهای اخیر، شرایط مساعدی برای شروع پوسیدگی، جوانه زنی و فعالیت و خسارت بید سیب زمینی در انبارهای سیب زمینی اردبیل فراهم شده و کشاورزان باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

قطب تولید سیب زمینی

سالانه بیش از ۲۰ درصد محصول سیب‌زمینی کشور در اردبیل تولید می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی سیب‌زمینی کار در استان فعال هستند و سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار می‌کنند.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان در انبارهای استان نگهداری شده و به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.