گزارشی عجیب مدعی شده است که «هَن کوانگ سونگ» فوتبالیست اهل کره شمالی که به «کریستیانو رونالدو کره شمالی» ملقب بوده و به او شباهت زیادی دارد، قرارداد هنگفت و پرمنفعت خود را در یک باشگاه قطری به اتهام نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد مبنی بر تامین بودجه برای رهبر کره شمالی، از دست داده است.

الدحیل از ترس نقض تحریم‌های سازمان ملل، رونالدوی کره شمالی را طرد کرد

به گزارش قدس آنلاین، این ستاره ۲۲ ساله و به شدت مستعد که نخستین بازیکن کره شمالی بود که در سری‌آ ایتالیا موفق به گلزنی شد و نخستین بازیکن آسیایی حاضر در تیم اول یوونتوس لقب گرفت، گفته می‌شود از سوی باشگاه الدحیل قطر کنار گذاشته شده و دلیل آن هم مقررات سازمان ملل متحد مبنی بر ممانعت از اشتغال شهروندان کره شمالی در خارج از این کشور است.

او در الدحیل در فرم ایده‌آلی قرار داشت و به این تیم کمک کرد تا لیگ ستارگان قطر را فتح کرده و همچنین در لیگ قهرمانان آسیا نیز برای این تیم به میدان رفت اما قرارداد چند میلیون دلاری که در ابتدای پیوستنش از یووه به الدحیل یعنی در اوایل سال ۲۰۲۰ (حدود ۸.۵ میلیون دلار) به امضا رسانده، حالا به شکلی ناگهانی منتفی شده است.

«دکتر رامون پاچکو پاردو» دانشیار دانشگاه کینگز کالج در رشته روابط بین الملل در گفت‌وگو با نشریه سان درخصوص مقصد دستمزد حدود ماهانه ۱۱۲ هزار دلاری هَن اظهار داشت: اگر نگوییم تمام اما بیشتر مبلغ دستمزد به جیب دولت می‌رود. کارگر خارجی، که در این مورد یک بازیکن فوتبال است، تنها بخش کوچکی از دستمزدش را آن هم برای تامین مخارج زندگی نگه خواهد داشت.

مقررات مذکور، با هدف ممانعت از تامین بودجه فعالیت‌های رژیم «کیم جونگ اون» از سوی مردم کره شمالی شامل برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ، اعمال شده و برای ورزشکاران این کشور نیز به اجرا گذاشته می‌شود.

«ادوارد هاول» محقق روابط بین الملل در دانشگاه آکسفورد، در گفت‌وگو با نشریه سان گفت: دستمزد او (هَن) منبع محرز درآمد برای کره شمالی است.

مهارت‌های فردی هَن و به شهرت رسیدن سریع او، لقب «رونالدو کره شمالی» را برایش به ارمغان آورد و علاوه بر این، زمانی که تیم ملی کشورش در اکتبر ۲۰۱۹ در دیداری که تحت تدابیر شدید امنیتی برابر کره جنوبی که «سون هیونگ مین» را به عنوان کاپیتان در اختیار دارد، در پیونگ یانگ برگزار شد، در عرصه بین المللی در کانون توجهان قرار گرفت.

باوجود قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۱۷ که به تمام شهروندان کره شمالی که در خارج از کشور اشتغال و درآمدزایی دارند، فرمان داد تا ظرف مدت دو سال به کشور خود بازگردند، هَن درست اندکی پیش از اجرایی شدن این فرمان، با باشگاه یوونتوس قرارداد امضا کرد.

براساس گزارش سازمان ملل متحد در رابطه با نقض تحریم‌ها که به ادعای سان به رویت این نشریه رسیده است، دستمزد هَن در فصل جاری به اندازه یک چهارم کاهش یافته و این در حالی است که او قرار است به عنوان پاداش ۱۶۷ هزار دلار دریافت کرده و همچنین باشگاه برای او خودرو فراهم کرده، بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ دلار در ماه به عنوان هزینه اجاره خانه به او می‌پردازد و برای رفت و آمد مابین دوحه و زادگاهش، بلیت هواپیمای بیزنس کلاس برای وی تامین می‌کند.

در این گزارش اضافه شده که او به یک بانک قطری تعهد داده است که «هیچ پول، هزینه یا مبلغی را به کره شمالی منتقل نکند»؛ هرچند در گزارش مذکور به این نکته نیز اشاره شده است که کره شمالی همچون همیشه از «روش‌های خلاقانه برای دور زدن تحریم‌ها» استفاده می‌کند.

کره شمالی همچنان تحت تحریم‌های سنگین و گسترده بین المللی قرار داشته و دکتر رامون می‌گوید که هرگونه تمجید و تعریف از هَن در سراسر کره شمالی از سوی مردم هرگز «به سطح معمول» در سایر کشورها و برای سایر ورزشکاران معروف و مشهور نمی‌رسد چون «ستایش مختص خانواده کیم است و هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را تحت الشعاع قرار دهد.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.