علی ربیعی با استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یک صدایی در اجرای مصوبه مجلس، متخلف خواندن رئیس جمهور را تأسف برانگیز خواند و گفت: تحت تأثیر فضای احساساتی قرار نخواهیم گرفت و تأکید داریم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توأم با شکیبایی را از همگان داریم.

هنوز برای حضور آمریکا در کمیسیون مشترک متقاعد نشده‌ایم/ در اجرای مصوبه مجلس مصالح ملی را مد نظر داریم

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در باره پیشنهاد جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام رای حضور آمریکا در نشست کمیسیون مشترک به صورت میهمان، با بیان اینکه ما این اقدامات را در چارچوب تلاش‌های ایشان برای حفظ برجام می‌دانیم، گفت: دعوت از دولت‌های ناظر در چارچوب برجام پیش‌بینی شده بود و برای آن مقررات خاصی تعیین شده است. 

وی با اشاره به اینکه که آمریکا هنوز  به برجام بازنگشته و نمی‌تواند از ساختار و چارچوب قانونی درون آن بهره ببرد، یادآئور شد:  پیشنهاد طرف اروپایی برای برگزارش نشست غیررسمی است و طبق پیوست چهارم برجام حضور یک دولت به صورت میهمان باید با اجماع به تصویب برسد و دولت ناظر خارج از این توافق حق شرکت در نشست را نخواهد داشت. 

سخنگوی دولت تاکید کرد: هنوز تصمیم نهایی در دولت برای پذیرش این پیشنهاد گرفته نشده و این تصمیم بستگی به متقاعد شدن ما دارد که شکل‌گیری این گفت‌وگو می‌تواند به آمریکا برای انجام کامل تعهداتش کمک کند یا نه؟.

ربیعی تصریح کرد: این نشست اگر هم برگزار شود صرفاً برای بیان مجدد و صریح مواضع  ما و دیگر طرف‌ها است و به هیچ وجه مذاکره و چانه زنی در کار نخواهد بود و صرفاً در محدوده انجام تعهدات برجامی توسط همه کشورها است.

متخلف خواندن رئیس جمهور تاسف‌برانگیز بود

ربیعی درباره اعتراض ها  مطرح شده در جلسه یروز مجلس در مورد توافق دولت با آژانس و انتقادها درم ورد مغایرت و تجاوز ان از مجوز های قانون به دولت در این زمینه، همچنین تجمعات اعتراضی صورت گرفته در واکنش به این توافق، هم با بیان اینکه اولویت دولت تدبیر و امید در این سالها همواره دفاع از حقوق مردم، حق ملت ایران برای برخورداری از زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه بوده، گفت: دولت از این میثاق خود با مردم هیچگاه عدول نخواهد کرد و خود را متعهد به قانون اساسی و قوانین جاری کشور می‌داند و برای اجرای این قوانین، مصالح ملی و صیانت از زندگی شرافتمندانه مردم را مبناقرار می‌دهد.

وی مسائل و مباحث مطرح شده در جلسه دیروز مجلس و متخلف نامیدن رئیس جمهور و معاون او را تأسف برانگیز خواند و اضافه کرد: همانطور که در بیانیه دیروز دولت هم تاکید شد، ما با استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یک صدایی در اجرای قانون مجلس تاکید می‌کنیم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توام با شکیبایی را از همگان داریم.

تدبیر دولت به تصویب شورایعالی امنیت ملی رسید

وی با بیان اینکه حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت تر و امکان پذیرتر است، خاطرنشان کرد: در موضوع هسته‌ای موضع دولت، پس از اعلام نظرات خود در مرحله تصویب، اجرای تکلیف قانونی بوده، ولی در نحوه اجرا، کاهش هزینه‌ها و کمک نکردن به دشمنان ایران را هدف قرار داده است. تدبیری هم که اندیشیده شد، و به تصویب شورایعالی امنیت ملی رسید، همین هدف را محقق کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در میسر اجرای این آیین نامه و در مذکرات صورت گرفته بین سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس انرژی اتمی  و با تایید توافق از سوی شورای عالی امنیت ملی در عین توقف پروتکل الحاقی تلاش شد که سطح همکاری ها و اعتماد متقابل و مناسبات ایران و آژانس که ستون اعتماد جامعه بین المللی به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است آسیب وارد نشود.

سخنگوی دولت با قدردانی از مقام معظم رهبری به دلیل تاکیدشان بر ضرورت شنیده شدن صدای واحد در کشور، اظهار داشت: پس از آنکه در مسیر صحیح، تدبیر شد و تصمیم گرفته شد، همه باید همین سخن واحد را بگویند. امیدواریم تمهیدی اندیشیده شود که اطلاعات مربوط به این تدبیر به نمایندگان مجلس منتقل شود.

تحت تاثیر هیجان ها قرار نمی‌گیریم

وی در واکنش به اعتراضات و تجمعات تشکل های سیاسی در اعتراض به این توافق هم با تاکید بر اینکه همه تشکل‌ها و افراد در قانون اساسی از حق اظهارنظر آزادانه برخوردارند، گفت: هیچ نگرانی نیست زیرا این موضوع به شادابی فضای سیاسی کشور کمک می‌کند. 

وی با تاکید بر اینکه دولت در اینگونه مسائل پیچیده و حساس با عقلانیت تمام و پرهیز از شعارزدگی عمل کند، افزود:  تجمعات اینگونه حق همه است اما در مواضعی که از تریبون‌های رسمی اتخاذ می‌شود قطعاً دنبال کردن این موضع بدون شعار و بر اساس یک خرد جمعی که همه ارکان به آن رسیده‌اند، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: سیاست دولت بر اساس قوانین و رهنمون های مقام معظم رهبری بوده و تحت تاثیر فضای احساساتی قطعاً قرار نخواهیم گرفت و آنچه در این روزها مشاهده می‌شود خللی در اراده دولت در آنچه فکر می‌کند به نفع و مصلحت مردم و زندگی و معیشت آنها است، وارد نخواهد کرد.

بایدن به آنچه می‌گوید در عمل متعهد باشد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه دولت آمریکا اکنون در آستانه یک آزمون دشوار تاریخی قرار دارد، گفت: پرسش اصلی این آزمون این است که آیا ساکن جدید کاخ سفید به رای ملت آمریکا علیه ترامپ تن خواهد داد و به واقع آمادگی گسست بی‌شائبه از ترامپ و  میراث او را نامیده می  را دارد؟ 

ربیعی با اشاره به دو اقدام دولت بایدن در پس گرفتن ادعای فعال شدن مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم ها و کاهش محدودیت های دیپلماتهای ایرانی در مقر سازمان ملل، خاطرنشان کرد: آنچه ما پیش بینین می‌کردیم امروز از زبان دولتمردان آمریکایی نشیده می شود که فشار حداکثری و تحریم علیه ملت ایران سیاستی شکست خورده است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که دولت آمریکا به آنچه در زبان می‌گوید در عمل نیز متعهد باشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه در اولین گام دولت آمریکا مانند یک عضو مسئولیت پذیر از سازمان ملل متحد فورا  به قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند، تصریح کرد: ما همیشه برای ازسرگیری دیپلماسی با اعضای برجام همراه با جدیت و حسن نیت آماده بوده ایم تا اطمینان پیدا کنیم که این توافق با همه جزییات آن بدون هیچ زائده و کاستی با دقت به اجرا درخواهد آمد.

توافق با آژانس آخرین نمونه شکیبایی ایران بود

دستیار رئیس جمهور افزود: با سررسیدن موعد اجرای قانون مصوب مجلس برای توقف اجرای پروتکل الحاقی پس از لغو نشدن تحریم ها، سازمان انرژی اتمی توافق موثر و اطمینان بخشی را با آقای گروسی انجام داد که اجرای قانون و مصوبات شورای عالی امنیت ملی، در آن مدنظر قرار گرفت به نحوی که مانع از آسیب رسیدن به مناسبات، اعتماد متقابل و همکاری‌های مثبت میان ایران و آژانس شد و امیدواریم که جامعه بین‌المللی و به ویژه طرف های برجام آخرین نمونه از شکیبایی جمهوری اسلامی ایران را دال بر حسن نیت ایران در فرصت دادن و به نتیجه رساندن تلاش های سیاسی در حفظ دستاوردهای پیشین ببینند و از آن برای احیای اعتبار و کارآمدی توافق‌های بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت استفاده کنند.

یک میلیارد دلار دیگر از منابع کشور آزاد می‌شود

ربیعی سپس با اشاره به برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت در روز دوشنبه و گزارش رئیس کل بانک مرکزی در مورد مذاکرات و توافق های صورت گرفته با نمایندگان کره جنوبی و ژاپن در مرود آزاد سازی دارایی های ایران در این کشورها، گفت: در گام اول در حد یک میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ایران در این کشورها در اختیار ما قرار خواهد گرفت، همچنین بانک مرکزی  مذاکرات دیگر نیز با کشورهای عراق و عمان داشته که بتوانند از منابع بانک مرکزی برای تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور مثل کالاهای اساسی، نهاده های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنند.

تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین اقلام مقابله با کرونا در خوزستان

وی در پاسخ به سوال دیگزی در مود اوج گیری مجدد کرونا و ویروس جهش یافته در خوزستان و تدابیر دولت برای مهار آن  و امکان قرنطینه این استان، با یادآوری اینکه برداشت‌های متعددی از مفهوم قرنطینه وجود دارد، اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، دستورالعمل هایی متناسب با قرار گرفتن مناطق در هر رنگ در استان‌ها اجرا می‌شود و این الگو برگرفته از تججربه جهانی است.

وی افزود: بهترین راه مقابله با کرونا از هر نوع  و تیپ آن، اعمال محدودیت‌های هوشمند و پلکانی مبتنی بر ارزیابی ریسک بیمار در هر منطقه است و این مدل با جدیت در کشور دنبال شده و در مورد خوزستان که در وضعیت قرمز قرار گرفته، تصمیماتی اتخاذ شده است که بستن مرزها میان ایران و عراق یکی از آنها است.

سخنگوی دولت  افزود: علاوه بر این تنها یک سوم کارمندان در شهرهای قرمز باید در محل کار خود حاضر شوند و به جز دستگاه‌های امدادرسان همه ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و هیچ دستگاهی حق تفسیر این دستورالعمل را ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین بنابر تصمیم ستاد کرونا در اهواز قرار است مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق وزارت بهداشت به استان کمک شود تا بتوان برخی از نیازها را تامین کرد و افرادی که تست کرونای جهش یافته انگلیسی آنان مثبت شده، به همراه خانواده شان کاملا قرنطینه شده ‌اند.

مناطق زلزله زده تا پایان تیر بازسازی می‌شوند

ربیعی در تشریح اقدامات دولت برای کمک به زلزله زدگان سیسخت در استان کهگیلویه و بویر احمد نیر با ابراز  همدردی با هموطنان مناطق زلزله زده و ابراز خرسندی از اینکه این زلزله تلفات جانی نداشت، گفت: متاسفانه سرمای هوا و مشکلات ناشی از سرما نگرانی هایی برای ما داشته است.

ربیعی با اشاره به فعال شدن میدران استانی برای مدیریت بحران و حضور وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان مدیریت بحران به نمایندگی از رییس جمهور در سی سخت، سفر رئیس قوه قضاییه به منطقه زلزله زده را فرصتی مغتنم خواند و اظهار داشت: در اثر این زلزله ۶۸۲ واحد مسکونی شهری و ۵۸۰ واحد مسکونی روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۸ واحد شهری و ۱۵۹ واحد روستایی در شهرستان سمیرم استان اصفهان خسارت دیده اند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هیات وزیران ۱۷۲ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض و  ۳۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خانواده های آسیب دیده از زلزله در استانهای کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان تخصیص داد، گفت: بر همین اساس مقرر شد برای احداث به هر خانوار شهری و روستایی ۲۰ میلیون تومان برای بلاعوض اعطا می شود.

وی گفت: همچنین ۱۰۰ میلیون تومان به خانواده های شهری و ۸۰ میلیون تومان به خانوارهای روستایی تسهیلات پرداخت خواهد شد و  برای اسکان موقت در شهرها ۲۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.  همچنین رییس جمهور دستور دادند بازسازی کلیه مناطق زلزله زده اخیر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

جمعیت امام علی پرونده قضایی داشت

سخنگوی دولت درباره انحلال جمعیت امام علی(ع) از سوی وزارت کشور هم با تاکید بر اینکه یکی از سیاست های دولت گسترش سازمان های مردم نهاد بوده و هست، تصریح:  مادر  سال ۱۳۹۲ بالغ بر  ۴ هزار و ۳۰۰ تشکل خیریه‌ای داشتیم که در نیمه امسال به۹ هزار و ۸۰۰ تشکل رسیده‌ایم. 

ربیعی افزود: در مورد این تشکل خاص وزارت کشور بیانیه‌ای را صادر کرد و در این مورد پرونده قضایی وجود دارد و  شورای ملی توسعه و حمایت از سمن ها بر این موضوع نظارت می کند.

وی افزود: با توجه به اهمیت حفظ تشکل ها من خودم بارها موضوع این تشکل را پیگیری کردم. ساختاری شکل گرفته تا سازمان موجود برای حمایت افراد تحت پوششان از بین نرود. تمهیداتی اندیشیده شد که دفاتر آن ها می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. در صورت بروز مشکل برای شعبه مرکزی کلیه اعضا و داوطلبان در شعب و استان ها می توانند به عنوان جمعیت مستقل به فعالیت خود ادامه دهند. ما از این اتفاق خوشحال نیستیم، بلکه ناراحت هستیم، اما وزارت کشور می تواند در این راستا توضیح دهد.

بطور مشخص اعلام کنند کدام قانون توسط دولت اجرا نشده

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آقای آملی لاریجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز نظارت و ارزیابی اجرای سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی معتقدند که دولت سیاست های کلی نظام را اجرا نکرده است گفت:شما مطمئن هستید که ایشان چنین صحبتی داشته اند؟.

وی اظهار داشت: آنچه که از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر شده درخواست ایشان برای توجه جدی و بیش از پیش به سیاست‌های کلی نظام در روند تقنینی و اجرایی کشور بوده است.

ربیعی افزود: من اصل خبر را که نگاه می کردم ایشان در این جلسه گفته اند « متاسفانه در روند اجرایی سیاست‌های کلی نظام و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی دستگاه‌های مختلف، گاهی قوانینی مغایر یا با کمترین میزان انطباق با سیاست‌های کلی دیده می‌شود که چندان مطلوب نیست و باید نسبت به افزایش ضمانت‌های اجرایی سیاست‌های کلی نظام اقدامات موثر تری صورت گیرد.» حتی در سایت مجمع هم چنین جمله‌ای وجود ندارد.

وی بیان داشت: من ندیدم ایشان دولت را متهم به عدم اجرای سیاست های کلی که باعث مشکلات معیشتی کرده باشد.

وی افزود: دولت همیشه به سیاستهای کلی نظام و اسناد بالادستی توجه داشته و اساسا همه قوانین با توجه به سیاستهای کلی نظام در نظر گرفته می شود و دولت هم مجری قوانین است. به این حقیقت هم باید توجه کرد که بیشتر این سیاست‌ها قبل از ۷ سال گذشته تصویب شده اند که ما در شرایط عادی به سر می‌بردیم. این دولت با وجود قرار گرفتن در دوران جنگ اقتصادی و نیز شرایط کرونا که اقتصاد جهانی را متاثر و کوچک نموده است، همه اهتمام و تلاش خود را به کار گرفته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بهتر است از کلی گویی اجتناب و به طور مشخص اعلام شود کدام سیاست است که تبدیل به قانون شده و اجرا نشده است و آثار آن بر معیشت چه بوده است. که بتوان پیرامون آن بحث کرد.

قطعا دولت نگران معیشت کارگران است

وی در رابطه با میزان حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ و موضع دولت در این مورد نیز، تصریح کرد: اولا جلسات کمیته مزد شورای عالی کار منظم تشکیل شده است. خوشبختانه در این ۷ سال به طور واقعی مشارکت و اعتراض کردند یا امضا نکردند. مذاکراتی میان نمایندگان کارگران و کارفرمایان در کمیته مزد در این مرحله صورت می‌گیرد و دولت در این مرحله طرف مذاکره اصلی نیست.

سخنگوی دولت گفت: معمولا تا نیمه دوم اسفندماه برای بررسی کامل‌تر و دقیق‌تر نرخ تورم، شورای عالی کار منتظر می ماند و سنت تصمیم‌گیری ۲۹ اسفند بوده است. در نهایت در نزدیکترین زمان به شروع سال ۱۴۰۰، در این باره بر مبنای ماده ۱۶۸ قانون کار تصمیم گیری می‌شود و اکثریت اعضای شورای عالی کار به آن رای خواهند داد.

ربیعی ابراز عقیده کرد: به نظر من عجله نکنیم، هنوز فرصت هست و بحث ها در حال صورت گرفتن است. قطعا ما نگران معیشت جامعه کارگری هستیم و تلاش خواهد شد که هم تولید لطمه نبیند و ادامه حیات دهد و هم براساس مشکلات تحمیلی از سال ۹۷ بازنشستگان تامین اجتماعی بتوانند شرایط بهتری داشته باشند.

تداوم نصب ماشین های جدید غنی سازی در فردو و نظنز 

وی در پاسخ درباره  تعداد سانتریفیوژهای نصب شده نسل جدید در نطنز و فردو گفت: تعداد سانتریفیوژهای نصب شده نسل جدید در فردو و نطنز در حال حاضر ۴۹۲ نسل جدید IR۲M است که گاز هم به آنها تزریق شده و در حال نصب ۴۹۲ ماشین دیگر نیز از همین نسل هستیم که ان شاءالله تا یک ماه دیگر تکمیل می شود.

سخنگوی دولت گفت: دو زنجیره کامل IR۴ هم نصب شده است و زیر ساخت دو زنجیره سانتریفیوژ نسل جدید IR۶ هم در فردو در حال تکمیل و نصب روی ماشین‌ها است. البته با توجه به اینکه روند نصب در حال افزایش روز به روز است ممکن است این آمار تغییر کند. ممکن است امروز که این آمار را اعلام کردم، این آمار تغییر کرده باشد. البته تمام اقدامات ما مطابق با قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در حال انجام است.

ربیعی درباره زمان راه‌اندازی راه اندازی خط تولید  مشترک واکسن با روسیه و کوبا هم با اشاره به زیرساختهای مناسب و تجربه خوب آزمایشگاهی و و شاخص های علمی کشور در زمینه واکسن، گفت: ، گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های موجود کشور ما برای تولید، زیرساخت های خوبی است و ما هم برای کار آزمایشگاهی اقلیم خوبی داریم. طبق تفاهم به عمل آمده و به لطف زیرساخت موجود در کشور، تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی با مشارکت بخش خصوصی ایران با موسسه گامالیا روسیه قبل از پایان سال با انتقال دانش فنی و سل بانک به ایران آغاز خواهد شد.

وی افزود: تجارب جهانی واکسن اسپوتنیک وی روسیه  هم خوب بوده است و مجامع علمی بین المللی هم تاییدهای مناسبی نسبت به این واکسن داشتند. طبیعتا بعد از حداقل ۴۵ روز محصول نهایی در دسترس قرار خواهد گرفت و ایران یکی از ۵ مرکز تولید اسپوتنیک وی خارج از مرزهای روسیه خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود افزون بر ۴۰ میلیون دوز ظرفیت سالانه این خط تولید باشد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در مورد واکسن مشترک با کوبا هم ، انستیتو پاستور ایران در این زمینه فعال است. مطالعه بالینی فاز دوم با موفقیت و با اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا در حال انجام است و فاز ۳ نیز همزمان در ایران و کوبا در هفته های آتی انجام خواهد شد و درصورت موفقیت، تولید این واکسن همزمان در ایران و کوبا از میانه بهار کلید خواهد خورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.