حبابی شدن بازار مسکن و لزوم کاهش بیش از پیش قیمت‌ها، به ترجیع بند اظهارات املاکی‌ها و از جمله رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک تبدیل شده و این صنف امیدوار است با تغییر دولت و آمدن سیاست‌های نو به بازار مسکن، قیمت‌ها به کف برسد.

اتحادیه املاک: سیاسی کاری نمی‌کنیم، قیمت‌ها ۱۵ درصد کاهش یافته است

به گزارش قدس آنلاین قیمت‌ها در بازار مسکن طی این ماه‌ها و به اذعان املاکی‌ها، کاهشی شده و بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت را تجربه کرده است حال آن که انبوه سازان و تولید کنندگان چنین آماری را بی پایه می‌دانند و بر این عقیده‌اند که بازار همچنان با آتش افروزی و قیمت سازی  مشاوران املاک و دلالان، دست و پنجه نرم می‌کند و کاهشی شدن قیمت‌ها صرفا جریان سازی رسانه ای خطرناک و پرتبعاتی برای بازار است.

 دلالان به تنگ آمده، آمار سازی می‌کنند

در روزهای اخیر دبیر کانون سراسری انبوه سازان به آمار کاهشی شدن قیمت مسکن واکنش تقریبا تندی نشان داد. فرشید پور حاجت صراحتا گفت: تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور، کاهش قیمت مسکن رخ نداده است و اگر با ابزارهای رسانه‌ای بخواهیم قیمت مسکن را به صورت کاذب، کاهشی نشان دهیم، سرانجام خوبی نخواهد داشت و تبعات بسیار سنگینی برای این بازار خواهد داشت.

او فعالیت مشاوران املاک را دلالی توصیف و از اینکه در کشور نظام حرفه ای خرید و فروش مسکن ایجاد نشده، ابراز تاسف کرد. پور حاجت اظهار داشت: مشاوران املاک، رنج و مشقّت تولید مسکن را نچشیده‌اند و انتظار دارند قیمت مسکن شکسته شود آن هم در شرایطی که اقتصاد مسکن، تاب ‌آوری لازم برای مواجه شدن با این موضوع را ندارد. شرایط به وجود آمده در بازار مسکن، عرصه را بر دلالان این حوزه تنگ کرده است و آن‌ها تمایل دارند با ابزارهای رسانه‌ای، برای کاهش قیمت مسکن تلاش کنند تا رونق برای کسب و کارشان به وجود آید.

پور حاجت گفت: انبوه‌ سازان با جدیت از رسیدن مسکن به دست مصرف‌ کننده بدون واسطه‌ گری و سوداگری استقبال می‌کنند. این صنف از اینکه قیمت‌ها به گونه ‌ای باشد که مردم، توان خرید یک سرپناه امن در شان و جایگاه یک ایرانی داشته باشند، استقبال می‌کند اما در اینکه هنوز کاهش قیمت در حوزه مسکن رخ نداده است، شکی نیست و طبق آمارهای به دست آمده همچنان افزایش قیمت محتمل‌ ترین گزینه برای مسکن است.

به گفته وی تاکنون هیچ ردپایی از کنترل قیمت در نهاده‌های تولید و سفته ‌بازی و سوداگری در حوزه مسکن مشاهده نشده است و زمانی که اعلام می‌شود قیمت نهاده‌های تولید به صورت ابرتورمی‌افزایش پیدا کرده با هدف اعلام کردن قیمت‌های جدید مسکن نیست و در این صورت تولید کننده واقعی مسکن، متضرّرترین قشر است.

 آمارهای کف بازاری را باور کنید  

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اما در واکنش به این نقض آماری از سوی انبوه سازان به قدس آنلاین می‌گوید: قیمت‌ها در بهمن ماه ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته و ما که در کف بازار فعالیت می‌کنیم این واقعیت را به عینه دیده  ایم. در این میان البته باید پرسید چه کسانی مخالف کاهش قیمت مسکن هستند؟ طبعا بخر بفروش‌ها، بساز بفروش‌ها و انبوه سازان!

مصطفی قلی خسروی با استقبال از اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت مسکن در بازار باشد، ادامه داد: معاملات هم در این ماه‌ها به قوت خود باقی است. بازار راه خود را می‌رود و امیدواریم این کاهش قیمت و کوچک تر شدن حباب قیمتی در سال آینده و با تغییر دولت هم ادامه داشته باشد.

این فعال صنفی بازار مسکن با  تایید اینکه بازار مسکن همچنان حبابی است، گفت: متاسفانه مشکل دیگری هم که بازار مسکن را ملتهب می‌کند آمارهایی است که از سوی برخی مراجع از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام می‌شود و این گونه آمار تا حدود زیادی متفاوت، روند کاهشی قیمت را کند کرده است.

به گفته قلی خسروی تولیدکنندگان مسکن هم از افزایش قیمت مصالح، دستاویزی برای افزایش قیمت مسکن ساخته‌اند، حال آن که صنف مشاوران املاک مایل است قیمت ‌ها واقعی تر شود تا معاملات بیشتر شود و کسب و کارش بچرخد.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک، نقش این صنف در گرانی مسکن را رد می‌کند و ادامه می‌دهد: لطفا به مردم آدرس غلط ندهید. وقتی سازنده از سود طلایی خود صرف نظر نمی‌کند و قیمت فروش مسکن ۵ برابر قیمت تمام شده آن است، چرا املاکی‌ها را عامل گرانی معرفی می‌کنید؟!

قلی خسروی تأکید می‌کند: بازار همچنان کشش کاهش قیمت را دارد مشروط به  اینکه هم بر بازار مصالح ساختمانی نظارت اصولی صورت گیرد و هم بانک‌ها از بازار مسکن و ساخت و ساز خارج شوند. البته لازم است آمارهای اشتباه از بازار اعلام نشود و وضع مالیات بر خانه‌های لوکس و عائدی سرمایه هم به اجرا در آید.

رئیس اتحادیه کشوری املاک تاکید می‌کند: شاید رئیس کل بانک مرکزی در اعلام قیمت ارز، سیاسی کاری کند اما ما در اتحادیه املاک، سیاسی نیستیم و خواهان کاهش قیمت هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کجویی ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    ممنون از گزارش خوبتون . تجربه ثابت کرده‌، بدون در نظر گرفتن عرضه و تقاضا که یک اصل اساسی در اقتصاد می‌باشد هر‌گونه دخالت قهری در امور اقتصادی نتیجه مخربی به بار خواهد آورد