طبق گفته‌ی سرپرست دبیرکلی جدید فدراسیون فوتبال این احتمال وجود دارد که قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی در لیگ بیست و یکم برداشته شود.

پای خارجی‌ها به فوتبال ایران باز می‌شود؟ / قانونی با تاریخ انقضای یک سال

قدس آنلاین: این هفته مراسم تودیع و معارفه اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد و احتمالا باید شاهد تغییرات گسترده‌ای در مسیر فوتبال ایران باشیم. در حاشیه این مراسم منصور قنبرزاده سرپرست دبیرکلی جدید فدراسیون فوتبال که جانشین محمدنبی شده بود، این احتمال را داد که شاید در نقل و انتقالات لیگ بیست و یکم قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی لغو شود تا تیم‌ها بتوانند آزادانه بازیکن جذب کنند.

سازمان لیگ این قانون را در پی ناتوانی تیم‌های لیگ برتر مبنی بر پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی و تعداد پرونده‌های شکل گرفته در فیفا علیه تیم‌های ایرانی وضع کرده بود. با این وجود برای این که تیم‌ها از این موضوع آسیب نبینند تمدید قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران از نظر قانونی مشکلی نداشت. این قانون از همان ابتدا با مخالفت یا موافقت قاطع عده‌ای از کارشناسان مواجه شد و هر کدام از افراد برای گفته‌های خود دلایل منحصر به فردی داشتند.

عده‌ای اعتقاد داشتند حضور مربیان و بازیکنان خارجی بی کیفیت هیچ سودی برای فوتبال ایران ندارد و تنها مسیر پیشرفت بازیکنان ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مورد مربیان هم این موضوع صدق می‌کرد، زیرا پس از تصویب این قانون مربیان جوان زیادی فارغ از عملکرد خوب و بد راهی لیگ برتر شدند. حتی در بعضی موارد مشاهده شد که بازیکنان علاوه بر بازی، در بخش مربیگری هم فعالیت کردند. به همین دلایل اگر جذب مربیان خارجی ممنوع نمی‌شد امکان فعالیت خیلی از مربیان وطنی در لیگ برتر تحت الشعاع قرار می‌گرفت.

البته عده‌ای هم نظر متفاوتی داشتند که از هر ۲ دیدگاه می‌توان موضوع را مورد بررسی قرار داد. بعضی از مدیران ادعا کردند که این قانون رقم درخواستی مربیان و بازیکنان داخلی را به طرز عجیبی بالا برده است و آن‌ها پیشنهادهای غیر معمولی به ما می‌دهند. در مورد بازیکنان نیز اعتقاد کارشناسان بر این بود که اگر بازیکنان داخلی کنار نفرات خارجی بازی کنند، سیر تکامل و پیشرفت را راحت‌تر طی خواهند کرد.

در فوتبال روز دنیا چنین قانونی وجود خارجی ندارد و کشورهای صاحب سبک در فوتبال کمتر از چنین قوانین محدود کننده‌ای استفاده می‌کنند. چه بسا اگر پرسپولیس می‌توانست قبل از حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا بازیکن خارجی جذب کند، با قدرت بیشتری مقابل اولسان هیوندای قرار می‌گرفت. نگرائو بازیکن برزیلی اولسان در آن دیدار یک تنه بازی را برای نماینده کره جنوبی درآورد در حالی که پرسپولیس فارغ از چنین بازیکنی بود.

فارغ از مثبت یا منفی بودن این قانون باید به سود و زیان تیم‌ها در رقابت‌های مختلف توجه شود، زیرا حضور در رقابت‌های آسیایی نیازمند یک برنامه ویژه و بازیکنان باکیفیتی در سطح این رویداد است. آیاندا پاتوسی، کی روش استنلی، شیخ دیاباته و رادوشویچ بازیکنان خارجی باکیفیتی بوده اند که طی سالیان اخیر به لیگ فوتبال ایران اضافه شدند.

بحث در مورد قانون منع جذب بازیکن و مربی خارجی زمانی به اوج خود رسید که تیم فوتبال استقلال قصد داشت قبل از شروع لیگ بیستم با استراماچونی به عنوان سرمربی قرارداد امضاء کند. البته جدا از مسائل حاشیه‌ای که در زمان احمد سعادتمند به وجود آمد، استقلالی‌ها نمی‌توانستند این مربی ایتالیایی را به تیم خود اضافه کنند. این موضوع درست قبل از فینال جام حذفی بود و حاشیه‌های آن، تیم فرهاد مجیدی را از قهرمانی دور کرد.

در بعد بیرونی و خارج از کشورمان هم حضور  مربیان خارجی در لیگ ایران می‌تواند مثبت باشد و به شناخته شدن فوتبال ایران در سطح جهان کمک کند. جعفر سلمانی بازیکن سابق تیم صنعت نفت آبادان با کمک پائولو سرجیو سرمربی سابق آبادانی‌ها راهی پورتیموننزه شد و بارها در ترکیب این تیم پرتغالی قرار گرفته و اتفاقا عملکرد خوبی هم از خود به نمایش گذاشته است.

بهزاد داداش زاده پیشکسوت فوتبال کشورمان در خصوص احتمال لغو قانون جذب بازیکنان و مربیان خارجی گفت: بسیاری مخالف این موضوع هستند، اما با ورود مربیان باکیفیت خارجی می‌توان به بازیکنان جوان برای شکوفا شدن کمک و دست مافیا را کوتاه کرد. متاسفانه در سال‌های اخیر دست مافیا و دلالان آن قدر باز شده است که به سادگی یک مربی را با وجود قرارداد از باشگاهی به باشگاه دیگر می‌برند و این نشان دهنده آن است که فوتبال ما بی صاحب شده است. خوشحالم که عزیزی خادم با وزیر امور خارجه گفت و گویی داشته، زیرا این موضوع نشان می‌دهد که او شخص قدرتمندی است. از او درخواست می‌کنم ابتدا جلوی مافیا و فساد را در فوتبال بگیرد.

داداش زاده ادامه داد: مربیان خارجی می‌توانند به مطرح شدن بازیکنان جوان کمک کنند، چون تعدادی از مربیان ایرانی تنها بازیکنان خاص خودشان را جا به جا می‌کنند. باید از ورود بازیکنان خارجی باکیفیت مثل پاتوسی، میلیچ و بشار رسن استقبال کرد، اما اگر قرار است بازیکنان خارجی بی کیفیت با هزینه‌های زیاد جذب شوند اصلا نباید به جذب بازیکنان خارجی فکر کرد، زیرا تنها بدهی‌های باشگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در ادامه تصریح کرد: باید بپذیریم بعضی مواقع نتایج بازی‌ها به جای آن که درون مستطیل سبز مشخص شود با زد و بند تعیین می‌شود. تنها بازیکنان و مربیانی که به افزایش کیفیت فوتبال ما کمک می‌کنند باید جذب شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.