در واپسین روزهای سال۹۹، سالی که ویروس ناشناس و ناپیدای کرونا قواعد خود را به همه جهان ما تحمیل کرد، سبک زندگی‌مان را با شرایط جدید وفق داده‌ایم. حرم مطهر ثامن الحجج(ع) و موضوع زائر و زیارت هم از قافله تغییرات عقب نماند.

سر بلند از آزمون خدمت

به گزارش قدس آنلاین، آستان قدس رضوی با همه عِدّه و عُدّه به میدان مواجهه با کووید ۱۹ آمد و با ایجاد تغییرات اساسی در همه ارکان و فعالیت‌ها کوشید تا ضمن حفظ جان و سلامت زائران به عنوان اولویت نخست، حسرت زیارت حضرت رضا(ع) بر دل دلداده‌ای نماند.

در طول این سال کرونا زده، بارها به اذعان کارشناسان نظام بهداشت و درمان کشور و نیز با نگاهی به کارنامه اقدامات پیشگیرانه آستان قدس رضوی، اصول و ضوابط بهداشتی در سطح قابل قبولی رعایت شده است. هر چند در روزهای نزدیک سال نو، حرم مطهر رضوی با سبک و سیاق تازه‌ای پذیرای مهمانان امام هشتم است ولی خادمان این دستگاه مقدس چون همیشه دست‌به‌سینه به خدمت ایستاده‌اند.   

 زیارت با خیال آسوده

زهرا مؤمنی مادر یک خانواده ۵ نفره مشهدی و به قول خودش، مفتخر به همسایگی بارگاه منور رضوی است. می‌گوید، تا پیش از شیوه کرونا، از آن دسته مجاورانی بود که زیارت هفتگی‌اش همراه فرزندان تعطیل نمی‌شد. ولی بعد از تغییر شرایط و محدودیت‌های اجباری کووید۱۹، تلاش می‌کند که روزهای خلوت‌تر وسط هفته حرم مطهر مشرف شود تا نه خانواده‌اش مبتلا شوند و نه زمینه ابتلای زائری را فراهم کند.

مادر و ۳ فرزندش با ماسک و دستکش، گوشه‌ای از رواق دارالهدایة نشسته‌اند و با هم از روی تلفن همراه زیارت امین الله را می‌خوانند. از او می‌پرسیم که با وجود خطر بالای ابتلا به کرونا چطور حاضر شده دست در دست بچه‌هایش به زیارت بیاید. جواب می‌دهد: روزهای اول همه‌گیری تنها می‌آمدم، ولی با دیدن رعایت موارد بهداشتی به اشکال مختلف در فضای حرم، دلم قرص شد و کم‌کم همراه فرزندانم می‌آیم. کمتر مشرف می‌شویم ولی خب آسوده‌خاطر هستیم.

مرتب در فضای عمومی صحن‌ها، ویدئویی از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی درخصوص الزام همگان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از منظر آیات و روایات پخش می‌شود. چند دقیقه بیشتر نیست ولی شنونده را به تأمل وامی‌دارد: زائران عزیز، زیارت مستحب مؤکد است ولی اگر زائری با رعایت نکردن نکات بهداشتی موجب ابتلای خود و یا صدمه زدن به یک نفر شود، مرتکب فعل حرام شده و ...

در مسیر عبور از صحن‌ها، امکان ندارد به یکی از خادمان سلامت برنخوریم که مرتباً در حال ارائه خدمت و به زائران هستند. با روپوشی خاص، ماسک زده، الکل به‌دست و کیفی حامل ماسک. یا رعایت موارد بهداشتی را به زائران تذکر می دهند یا به آنها که ماسک ندارند ماسک رایگان اهدا می کنند.

 

سبک و سیاق متفاوت زیارت

مثل مضجع منور حضرت رضا(ع) و بخش‌های دیگری از حرم رضوی که به اقتضای دستورات بهداشتی ابلاغ شده، مدتی زمانی بسته و مجدداً بازگشایی شد، چایخانه صحن کوثر هم به تازگی شروع به فعالیت کرده ولی با شکل و شمایلی تازه. چای را در لیوان‌های یکبار مصرف و به‌سرعت تحویل زائران می‌دهند. در صفی که با رعایت فواصل بین فردی جلوی چایخانه تشکیل شده، با یکی از زائران که همراه خانواده همسرش از گلستان آمده، نظرش را درباره شرایط جدید زیارت می‌پرسیم.

او می‌گوید: وقتی بعد چند سال برای زیارت آمدیم، از سبک و سیاق متفاوت زیارت متعجب شدیم. همین صف‌هایی که زائران برای صرف یک لیوان چای متبرک و یا گرفتن غذای مهمانسرا و حتی برای زیارت ضریح مطهر ملزم به ایستادن در آن هستند، روش خوبی است که هم زائر را به هدف خود می‌رساند و هم خطر ابتلا کاهش می‌یابد.

 

تدوام فریضه مؤکد

یکی از خادمان جوان مأمور به ارائه خدمت در ورودی‌های حرم مطهر است. جلوی میزی ایستاده که حتما هر زائری این ماه‌ها به حرم مشرف شده باشد، یکی از آنها را دیده. روی آن پلاستیک و لوازم بهداشتی از جمله بسته‌های ماسک و اسپری الکل قرار دارد. چون جای شلوغی ایستاده، تندتند برای کفش‌ها کیسه نایلونی و یا به درخواست زائران ماسکی می‌دهد.

او قبلاً در بخش‌های دیگری خدمت می‌کرد ولی امسال بیشتر موظف به ارائه خدمات بهداشتی شده است. درباره این نوع خدمت می‌گوید: اینجا که باشی، یعنی در فضای متبرک بارگاه منور ثامن الحجج(ع) فرقی نمی‌کند مأمور به چه خدمتی هستی. به نظرم این خدمتی متعالی است چون در حد خودمان موظف به تأمین سلامت مهمانان امام هشتم هستیم. انسان تا صحیح و سالم نباشد، امکان استفاده از هیچ نعمتی، حتی زیارت را ندارد.

درباره نحوه حفظ و نگهداری بهداشتی اماکن متبرکه هم می‌گوید: فضاهای مختلف حرم به‌خصوص سطوح پر کاربردتر توسط زائران، مرتباً با محلول‌های ضدعفونی، گندزدایی و بهداشتی می‌شوند تا حد ممکن انتقال ویروس صورت نگیرد. می‌توان گفت که در این یکساله، کلیه فعالیت‌ها و ارائه خدمات متأثر از شیوع بیماری تغییر شکل پیدا کرده. بسیاری از وسایل رفاهی حرم تغییر کرده از جمله سرویس‌های آبخوری به شکل پدالی، مهرها به شکل سنگی و قابل شستشو، اقامه نمازها و برگزاری مراسم با حفظ فواصل اجتماعی و کتب دینی و مذهبی جمع‌آوری شدند. همه این اقدامات جز برای تداوم امر مؤکد زیارت با حفظ سلامت تک‌تک زائران آقا امام هشتم انجام نمی‌شود. آرزوی خادمان این است که همه با دست پر و تن سالم به شهر و دیار خود برگردند.  

 

یادآوری یک توصیه‌ حیاتی

از خانم نورانی، یکی از اعضای فداکار جامعه پرستاری و خادم بخش فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی هم نظرش را درخصوص شرایط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حرم جویا شده‌ایم. او پیش از پاسخ دادن به این سوال، یکسال اخیر را بسیار دشوار و غیر قابل تحمل می‌خواند و به دلیل آن این طور اشاره می‌کند: وقتی می‌دیدیم که عزیز یک خانواده، یک شبه از دست می‌رفت و با همه تلاش‌هایمان، کار چندانی از دست‌مان برنمی‌آمد، خیلی از نظر روانی بهم می‌ریختیم.

او اضافه می‌کند: هر چند این توصیه را بارها و بارها از زبان مسئولان نظام سلامت کشور شنیده‌ایم ولی به نظرم به خاطر اهمیت آن برای حفظ جان خودمان باز هم باید گفته شود تا همه مقید به عمل به آن شوند. درست است که در طول این یکسال متولیان آستان قدس رضوی در چارچوب ضوابط بهداشتی ابلاغ شده، همه تلاش خود را برای رعایت دستورها و حفظ سلامت زائران حین زیارت به کار بسته‌اند ولی بهتر این است که مردم در حد ضرورت از منزل خارج شوند و در ساعات خلوت‌تر، با زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی برای زیارت مشرف شوند.

این پرستار خادم‌الرضا(ع) ادامه می‌دهد: به این شکل، هم زیارت سالم‌تر و آسوده‌تری دارند و هم به نحوی قدرشناس زحمات و خدمات کادر ایثارگر درمانی هستند. قشری که به خاطر ارائه خدمت به مردم چه در محدوده حرم رضوی و چه دیگر محل‌های خدمت، در سرما و گرما با پوشش کامل بهداشتی ایستادگی کردند و کمتر وقتی برای رسیدگی به خود و خانواده‌هایشان اختصاص دادند. امیدوارم به دعای همه مؤمنان، در سال جدید از بلای کرونا نجات پیدا کنیم و همه دوباره در کمال سلامت زائر مشهدالرضا(ع) شوند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.