سید حسین رضوی پور گفت: مهمترین فاکتور عملکرد منفی دولت را در رشد سرسام آور بورس و بر باد رفتن سرمایه های مردم می توان بیان کرد

رشد سرسام آور هزینه‌های دولت، سال ۹۹ آثار خود را در بازار پول و سرمایه نشان داد

سید حسین رضوی پور کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با قدس آنلاین عملکرد اقتصادی  دولت را در آخرین روزهای سال اینگونه تحلیل کرد و گفت: اگر عملکرد اقتصادی دولت آقای روحانی در سال ۱۳۹۹ را در چند جمله بخواهم خلاصه بگویم، باید گفت: دولت با استفاده از ابزار ایجاد بدهی و فروش دارایی‌های خود تلاش کرد تا هزینه‌های سنگین مقابله با کرونا، کسری بودجه نهادینه شده در کشور، کاهش درآمد نفتی نایب از تشدید تحریم‌ها و هزینه‌های گزافی که در اسفند ۹۸ به هزینه های جاری و پرسنلی کشور اضافه شده بود را به نوعی پوشش دهد، در حالی که تبعات مالی و تورمی این تصمیم اخیرالاشاره، یعنی تعمیم پرداخت فوق العاده ویژه به همه کارکنان دولت، بیش از سایر موارد برشمرده شده بود و منجر به افزایش و شدت گرفتن تورم در کشور شد. 

وی دراین باره خاطر نشان کرد: دولت مدعی شد کسری بودجه را پولی‌سازی نخواهد کرد، اما پایه پولی در سال ۹۹ رشد قابل توجهی پیدا کرد. با این وجود دولت مدعی بود با استفاده از ابزار اوراق بدهی و فروش دارایی، بدون آسیب این کسری بودجه را مدیریت کرده است. اما به طور خاص وقتی می بینیم که دولت به عنوان عرضه کننده اصلی در بازار سهام، منفعت خود را در گران شدن صوری و حبابی شکل بازار سرمایه دید، و بعد از اینکه دولت اوراق و دارایی‌های خود را در بازار سرمایه عرضه کرد شاهد فروریختن بازار سرمایه بودیم، این نشان می‌دهد عملکرد دولت چنان که تصور می‌کردند بدون آسیب هم نبوده است. 

استاد و تحلیلگرمسائل اقتصادی بیان داشت: سرمایه‌های مردم که بعضاً با فروش دارایی‌های ضروری آنها به دست آمده بود همه بر باد رفت. در واقع این وضعیت نشان دهنده آن است که دولت بیشتر از اینکه متعهد به منافع عام مردم باشد متعهد به منافع کارمندانی است که حقوقشان را در اسفند ۹۸ افزایش داد و فوق العاده ویژه را به حقوقشان اضافه کرد.

سید حسین رضوی پور توضیح داد: همچنین شاهد این موضوع بودیم که نرخ بهره اوراق بدهی دولت از ۱۶ درصد به بالای ۲۰ درصد رسید، یعنی نرخ بهره انتظاری بازار بالا رفت، که این مساله‌ نیز بخشی از تبعات تورمی خود را نشان داده است و آثار متأخر دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد. 

وی در پایان تصریح نمود: به هر حال در مجموع بنده بر این باورم که رشد سرسام آور هزینه‌های دولت آثار خود را در بازار سرمایه و در بازار پول نشان داده است و مهمترین فاکتور عملکردی دولت آقای روحانی در ۱۳۹۹ هم همین مسئله بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.