قدس آنلاین- خیلی وقت است که بسیاری از ما از این‌همه محدودیت خسته شده و به دنبال بهانه‌ای برای بیرون زدن از خانه بودیم و لذا ایام نوروز موجب شد تا این مناسبت را بهانه قرار داده به سفر برویم و یا دور همی برگزار کنیم و حالا بازگشت محدودیت‌ها همان سوغاتی است که از این سفرها برای خودمان و هم‌وطنان عزیزمان به ارمغان آوردیم.

۱۰ روز تعطیلی سراسری در کشور؛ ۸۰ درصد شهرها قرمز و نارنجی شدند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: وقتی از زبان عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌شویم«حداقل دو سه هفته سخت و پر مرگ را در پیش خواهیم داشت.» بیش‌از پیش نگران می‌شنویم اما این واقعیتی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد.

حمید عمادی با اشاره به وضعیت گردش ویروس کرونا در کشور می‌گوید: در حال حاضر بیمارستان‌ها به‌سرعت پر شدند و بیمارانی که داریم بستری می‌کنیم، عمدتاً بیماران بدحالی هستند و نمی‌توانیم سریع مرخصشان کنیم و مجبوریم بیماران را بیشتر در بستری نگه‌داریم تا بهبودی حاصل کنند.

وی اظهار می‌کند: این موضوع باعث می‌شود که بیمارستان‌ها زودتر به ظرفیت اشباع برسند و نتوانند پذیرش بیمار داشته باشند. این وضعیت نگران‌کننده است و ممکن است نتوانیم سرویس درست را به مردم ارائه کنیم زیرا بیماران هم زیادند و هم بدحال!

وی بابیان اینکه افزایش بدحالی بیماران به دلیل افزایش شدت بیماری است، گفت: درصد عمده‌ای از ویروسی که اکنون افراد را آلوده می‌کند، کرونای جهش‌یافته انگلیسی است.

سوغات ایام تعطیلی

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا  بابیان اینکه متأسفانه حداقل دو سه هفته سخت و پر مرگ را در پیش خواهیم داشت اظهار کرد: موجی که اکنون شاهد آن هستیم، موج شلوغی‌های آخر اسفندماه و سفرهای فروردین‌ماه است که مرگ‌هایش را طی دو سه هفته دیگر نشان می‌دهد. مسئولان باید سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند و مردم هم رعایت کرده و پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند. کادر بهداشت و درمان واقعاً دیگر خسته‌اند. نمی‌دانید در بیمارستان‌ها چه وضعیت بدی حاکم است.

تعطیلی اجباری

در همین راستا نیز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تصویب تعطیلی سراسری ۱۰ روزه در کشور از شنبه ۲۱ فروردین‌ماه خبر داد.

علیرضا رئیسی در گفت‌وگوی زنده با رسانه ملی با تأکید بر این تصمیم افزود:  از روز شنبه ۲۱ فروردین به مدت دو هفته تعطیلی‌ها در شهرهای قرمز اعمال می‌شود.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون ۸۰ درصد شهرها قرمز و نارنجی هستند افزود: بر اساس رنگ‌بندی موجود و افزایش تعداد شهرهای قرمز از شنبه مشاغل به مدت ۱۰ روز تعطیل می‌شوند و به آسیب دیدن مشاغل از این تعطیلی‌ها آگاه هستیم، اما چاره‌ای جز این نداریم.

وی ادامه داد: با توجه شرایط موجود حاکم بر کشور مشاغل گروه یک می‌توانند در شهرهای قرمز فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. البته مشاغل گروه یک هم که اجازه فعالیت دارند مشاغل ضروری مانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، داروخانه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و سایر مشاغلی هستند که تأمین‌کننده مایحتاج ضروری مردم خواهند بود.

۲۵۷ شهر قرمز شدند

وی افزود: در شهرهای نارنجی هم مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه سه و چهاردر شهرهای نارنجی اجازه فعالیت ندارند. اکنون ۲۵۷ شهر قرمز وجود دارد و در حوزه ترد پلاک‌های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و پلاک‌های غیربومی حق ورود به شهرهای قرمز و همچنین شهرهای نارنجی را نخواهند داشت.

تمام فعالیت‌های آموزشی ورزشی تعطیل

تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل هستند و آموزش‌ها فقط به‌صورت مجازی ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفت: فعالیت‌های فرهنگی مثل سیما، تئاتر و… در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند، رستوران‌ها نمی‌توانند مهمان‌پذیر باشند و باید به‌صورت غذای بیرون بر فعالیت داشته باشند. علت تأکید ما روی ممنوعیت فعالیت رستوران‌ها به این دلیل است که بیشترین انتقال ویروس می‌تواند در این فضاها اتفاق بیفتد.

 تذکرهای بی‌فایده

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از ۱۴ ماه پیش در حال تذکر و هشدار دادن هستیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا تجمع و دورهمی و مراسم و تردد افراد می‌تواند باعث بیماری شود. اگر بخواهیم عید دیدنی‌ها و دورهمی‌ها را ادامه دهیم، نمی‌توانیم جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم، زیرا پلیس به داخل خانه‌های مردم نمی‌تواند برود و محدودیت اعمال کند.

وی در ادامه گفت: خواهش می‌کنیم که مردم برای رعایت شیوه‌نامه‌ها منتظر اعمال قوانین سخت گیرانه نباشند و با آموزش‌هایی که در یک سال گذشته دیده‌اند شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.