ایلام- شیوع کرونا بیش از گذشته در استان ایلام افزایش داشته و آمار این بیماری در تمامی زمینه‌ها ازجمله ابتلا، بستری و فوتی چند برابر شده است.

تب کرونا در ایلام بالاست؛«آبدانان» در وضعیت هشدار

قدس آنلاین –گروه استان‌ها:  متأسفانه بنا بر اظهارات کارشناسان و مسئولان متوسط روزانه بستری در استان در حال حاضر به  ۵۰ نفر رسیده است و موارد بستری در هر هفته یک و نیم برابر و میزان بستری‌ها در هفته سوم فروردین ۱۰ برابر شده است.

وضعیت شهر

گشت و گذار در سطح شهر نشان می‌دهد باوجوداینکه محدودیت و ممنوعیت برخی مشاغل اعلام‌شده اما هم همچنان رعایت بسیاری از شیوه‌نامه‌ها زیر سؤال است.

مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد: بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها تا قبل از اجرای محدودیت ۱۰ روزه مملو از جوانان و مشتریانی بودند که دورهم مجالس خودمانی برگزار می‌کردند.

در حال حاضر باوجوداینکه میزهای دورهمی در این کافی‌شاپ‌ها جمع‌آوری‌شده است اما هم چنان در مقابل این فروشگاه‌ها ازدحام برای خرید و یا نوشیدن قهوه وجود دارد و این موضوع هم چنان به انتشار این ویروس دامن می‌زند.

متأسفانه باوجود اعلام محدودیت‌ها اما هنوز برخی از اغذیه‌فروشی‌ها مشتری پذیرش کرده و این موضوع نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

گفتنی است برخی از فروشگاه‌ها نیز باوجوداینکه دست‌نوشته‌هایی مبنی بر فروش غیرحضوری و اینترنتی به روی فروشگاه اقدام کرده‌اند اما کرکره مغازه را نیمه برافراشته نگاه داشته  و مشتری پذیرش می‌کنند.

به گزارش قدس آنلاین بسیاری از کسبه در این راستا اعتقاددارند که از سال گذشته تاکنون ضرر بسیاری را متحمل شده و لذا نمی‌توانند بیش از این به تعطیلی‌های اجباری تن دهند.

این کسبه که ما آن‌ها را در زمره اصناف متخلف جای می‌دهیم عنوان می‌کنند: دولت حاضر نیست که کارمندانش را به مرخصی بفرستد لذا بیشترین فشاری را بر روی بخش خصوصی اعمال می‌کند.

شیب تند بیماری

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام  می گوید:  آمارها نشان می‌دهد ایلام دارای تندترین شیب و رتبه اول ابتلا به کرونا در کشور است.

دکتر محمد کریمیان  در نشست ستاد استانی کرونا ایلام اظهار  کرد: روند بستری و بدحالی بیماران در استان افزایشی است و به‌طورقطع با ادامه چنین روندی آمار فوتی‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به‌شتاب کرونا و بدحالی بیماران در استان شاهد فوتی‌های بیشتری در روزهای آینده خواهیم بود افزود: متوسط روزانه بستری در استان ۵۰ نفر است و موارد بستری در هر هفته یک و نیم برابر و میزان بستری‌ها در هفته سوم فروردین ۱۰ برابر شده است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: شهرستان آبدانان در شرایط بسیار بدی قرار دارد و شهرستان‌های ایلام، ایوان و دهلران در رتبه‌های بعدی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام به میزان ابتلا در کشور عراق اشاره کرد و گفت: پیک جدید کرونا در این کشور قوی‌تر و خطرناک‌تر همراه با فوتی بیشتر است و یکی از عوامل شیوع کرونای جهش‌یافته در استان خوزستان و ایلام مرز این دو شهر با عراق است.

به گفته وی، دره شهر و دهلران به دلیل تردد با استان خوزستان میزان ابتلا و بستری در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود شهرستان‌های شمالی ایلام نیز در وضعیت حاد قرار گیرند.

برخورد با کارمندان دولتی و خصوصی

در همین حال استاندار ایلام بابیان خط  نشان کشیدن برای افرادی که از قانون سرپیچی کنند اظهار کرد: مدیران هر حوزه باید کارمندان خود را در شرایط دورکاری مدیریت کنند و هر کارمندی که در روزهای دورکاری خود در تفرجگاه دیده شود، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

محمد نوذری با اشاره به این موضوع که رستوران‌ها و کباب سراهای اطراف شهر حق پذیرش مسافر ندارند و در صورت ملاحظه برخورد می‌شود یادآور شد: اصحاب رسانه در صورت مشاهده مدیران یا کارمندان و استفاده از روزهای دورکاری در تفرجگاه‌ها حتماً این موضوع را گزارش دهند.

استاندار ایلام همچنین آموزش حضوری را ممنوع اعلام کرد و گفت: هیچ مدرسه‌ای حق بازگشایی و آموزش حضوری دانش آموزان حتی برای رفع اشکال ندارد.

نوذری با اشاره به این موضوع که اصناف و مشاغل سطح ۲، سه و چهار تعطیل و سایر اصناف با رعایت پروتکل‌ها قادر به فعالیت هستند ادامه داد: مرز بین‌المللی مهران نیز تا ۲ هفته دیگر تعطیل است و هیچ ترددی در آن صورت نمی‌گیرد.

استاندار ایلام اظهار داشت: حضور مدیران کل و حراست تمام دستگاه‌ها در روزهای تعطیل اجباری است و در صورت مشاهده اهمال‌کاری از سوی مدیری برخورد صورت می‌گیرد.

حال آبدانان خوب نیست

استاندار ایلام با هشدار در خصوص روند افزایشی بستری‌ها و بیماران بدحال در استان و به‌ویژه آبدانان گفت: شیوع کرونا بیش از گذشته افزایش داشته و در همه زمینه‌ها ازجمله ابتلا، بستری و فوتی چند برابر شده است.

وی افزود: بدترین شرایط استان مربوط به شهرستان آبدانان که ظرفیت بستری مراکز درمانی آن تکمیل‌شده است.

استاندار ایلام ادامه داد: در برابر هر ۱۰۰ هزار نفر چهار مبتلا بستری می‌شود که در آبدانان در هفته اخیر ۶۹ مبتلا بستری‌شده‌اند که نگران‌کننده است.

نوذری بابیان اینکه در هفته اخیر شدیدترین محدودیت‌ها در استان اعمال شد، گفت: ۱۱ مسیر ورودی و خروجی ایلام در روزهای اخیر مسدود و ۵۰۰ مورد اعمال قانون شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.