اگرچه اقتصادهای خاورمیانه عمدتا به خاطر تسریع کمپین‌های گسترده واکسیناسیون و افزایش قیمت نفت خیلی سریع‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد در حال بهبودی از تاثیرات پاندمی کرونا هستند اما صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که توزیع نابرابر واکسن کووید 19 روند احیای اقتصادی را مختل می‌کند.

توزیع نابرابر واکسن کرونا احیای اقتصادی خاورمیانه را تهدید می‌کند

قدس آنلاین: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود مجددا در دورنمای اقتصادی 2020 خود برای خاورمیانه و شمال آفریقا تجدیدنظر کرده است. در این رویکرد جدید در نتیجه رشد صادرکنندگان نفتی منطقه، اقتصاد 3.4 درصد کوچک‌تر خواهد شد. رشد صادرکنندگان ناشی‌ از بالا رفتن قیمت کالا و نفت است که در ماه مارس به 67 دلار در هر بشکه رسید.

اگرچه انتظار می‌رود بهای هر بشکه نفت تا پایان سال 2021 به 57 دلار کاهش یابد اما افزایش بهای نفت در سال گذشته اقتصاد کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج فارس از جمله امارات و عربستان سعودی را که به سرعت به طرف واکسیناسیون گسترده حرکت کرده‌اند، تقویت می‌کند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، اما در دیگر بخش‌های این منطقه از یمن و سودان گرفته تا لیبی و لبنان جاهایی که شمار مبتلایان در آنها افزایش یافته، بی‌ثباتی غالب می‌شود و جنگ‌ها زخم‌های ماندگاری به جای گذاشته‌اند. تاثیرات مخرب پاندمی کرونا ادامه خواهد داشت و احتمالا تا سال‌ها باعث آسیب اقتصادی خواهد شد.

"جهاد آزور"، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول گفت: ما یک سال بحران داشتیم و بهبودی در حال بازگشت است اما این یک احیا و بهبودی متفاوت است. ما در یک نقطه عطف قرار داریم. سیاست واکسیناسیون همان سیاست اقتصادی است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.