مقامات اردنی پرونده کودتای نافرجام در این کشور را به منظور تکمیل اقدامات قانونی و تحقیقات در خصوص همه افراد درگیر در آن به دادستان عمومی این کشور ارجاع دادند.

پرونده کودتا در اردن به دادستان عمومی این کشور ارجاع شد

قدس آنلاین: شبکه المملکه اردن به نقل از یک منبع آگاه اضافه کرد که مساله شاهزاده «حمزه بن حسین» ولیعهد سابق و برادر ناتنی عبدالله دوم شاه اردن در چارچوب خانواده هاشمی حل خواهد شد.  

ملک عبدالله دوم شاه اردن بر اساس خواسته پدرش در سال ۱۹۹۹ شاهزاده حمزه را به عنوان ولیعهد معرفی کرد، اما در سال ۲۰۰۴ وی را برکنار و پسرش شاهزاده حسین را به عنوان ولیعهد معرفی کرد.  

منابع خبری اردن شنبه هفته گذشته از بازداشت ۲۰ نفر به دلیل آن چه تهدید بر امنیت این کشور خوانده شد، خبر دادند.  

عبدالله دوم شاه اردن چهارشنبه هفته گذشته (۱۸ فروردین)  با صدور پیامی خطاب به مردم درباره تحولات اخیر این کشور گفت که شما خانواده و قبیله و مورد اعتماد مطلق و منبع عزم راسخ سلطنت هستید و به شما اطمینان می‌دهم که فتنه متوقف شده و ما می‌خواهیم با اراده غیر قابل نفوذ اردنی‌ها در امنیت و ثبات باشیم و با فداکاری شجاعانه ارتش و دستگاههای امنیتی مراقب امنیت میهن باشیم.  

شاه اردن افزود: چالش روزهای گذشته سخت‌ترین و خطرناک‌ترین چالش‌ها برای ثبات سرزمین مادری ما نبود اما برای من دردناک‌ترین بود، زیرا طرفین فتنه از درون خانواده ما و خارج آن بودند.  

دولت اردن از میان ۲۰ نفری که به ظن تلاش برای کودتا در این کشور دستگیر شده‌اند، تنها اسامی دو نفر را اعلام کرد که ارتباط ویژه آنان با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، احتمال دخالت ریاض در این موضوع را تقویت کرده است.  

بر اساس بیانیه‌های دولتی اردن، از میان دستگیرشدگان، تنها اسامی «باسم عوض الله» و «شریف حسن بن زید» اعلام شده است. از هر دو نفر به عنوان افرادی نام برده می‌شود که به عربستان نزدیک هستند و گفته می‌شود که این دو علاوه بر گذرنامه سعودی، تابعیت عربستان دارند و در این کشور صاحب ملک و مستغلات فراوانی هستند.  

پس از اعلام بازداشت این دو نفر، رسانه‌های اردنی، فعالان شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در اردن با توجه به ارتباطات این دو نفر با عربستان و شخص محمد بن سلمان، ریاض را به دخالت در تلاش برای انجام کودتا متهم کردند.  

  «عوض الله» در سال ۱۹۶۴ در امان متولد شد و در دانشگاه «جورج تاون» واشنگتن و دانشکده اقتصاد لندن تحصیل کرد.  

وی پیشتر سمت وزیر برنامه ریزی و وزیر دارایی اردن را داشت و به عنوان مدیر بخش اقتصادی دربار سلطنتی کار می‌کرد.  

  «ایمن صفدی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یکشنبه هفته گذشته گفت که سرویس‌های امنیتی از طریق تحقیقات جامع مشترک گسترده‌ای که توسط نیروهای مسلح، اداره اطلاعات عمومی و اداره امنیت عمومی اردن انجام شده است از مدتها قبل فعالیتها و تحرکات شاهزاده «حمزه بن حسین»،   «شریف حسن بن زید و «باسم ابراهیم عوض الله» و سایر افراد که امنیت و ثبات میهن را هدف قرار داده‌اند، زیر نظر داشتند.  

وی اظهار داشت: در تحقیقات انجام شده رابطه‌ای بین «باسم عوض الله» و طرف‌های خارجی و به اصطلاح مخالفان خارجی برای اجرای برنامه‌های شرم آور جهت بی‌ثبات کردن امنیت و دستیابی به اهداف و مقاصد مربوط به تضعیف موضع ثابت اردن در خصوص مسائل اساسی وجود دارد.  

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.