رعایت بسیار ضعیف پروتکل های بهداشتی در گلبهار نشان دهنده این است که احتمالا مسئولان این شهرستان اعتقاد آن چنانی به کرونا ندارند.

حضور بیش از هزار نفری در مراسم تشییع جنازه بیخ گوش مسئولان گلبهار

به گزارش قدس آنلاین، گلبهار تا دلتان بخواهد گل دارد اما کرونا ندارد!. این گزاره چه درست یا نادرست اما در کف میدان رنگ و بوی واقعیت دارد. درست یا نادرست از آن جهت که شاید مسئولان این شهرستان آن را رد و یا تایید نمایند چه آنکه در سطح شهرستان آنچه مشهود است؛ ظاهرا حکایت بر وضعیت سفید کرونایی این شهرستان دارد!. نرم افزار ماسک البته از دو هفته قبل وضعیت نارنجی برای گلبهار تعریف کرده، و بدیهی آنکه رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های متناسب با وضعیت نارنجی الزامی و اجتناب ناپذیر بنظر می رسد اما اگر شما پشت گوش تان را دیده، این تمکین و رعایت را در گلبهار دیده اید!.
همین دیروز بود که استاندار خراسان رضوی از ضرورت برخورد جدی با ناقضان پروتکل های بهداشتی سخن به میان راند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفتگو با رسانه ها تصریح کرد: کمتر از ۵۰ درصد اصناف از تعطیلی های کرونایی تبعیت کرده اند. آماری که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار قدس در گلبهار شاید نزدیک به صفر باشد و البته خبری نیز از برخورد جدی با ناقضان پروتکل های بهداشتی در دسترس نیست.
پنهان نماند که وقتی شامگاه چند روز گذشته و حوالی ساعت ده و نیم شب گشت و گذاری در میدان پرند و بازارها و پاساژ های این محدوده به عنوان خیابان و بازار اصلی شهرستان گلبهار داشته و با بهت و حیرت از عادی انگاری شرایط کرونا چه در بحث تردد شبانه که پس از ساعت ده شب علی القاعده بایستی اجرایی شود، و چه در مقوله تعطیلی مشاغل گروه سه و چهار، در ارائه گزارشی پیرامون وضعیت کرونا در شهرستان گلبهار دچار تردید بودم اما روز گذشته با دیدن کلاف هزار تو و بسیار خطرآفرین شهروندان با حضور بیش از هزار نفر در مراسم تشییع، تدفین و سوگواری در یکی از روستاهای نزدیک و حاشیه گلبهار احساس کردم درنگ جایز نیست چه آنکه کرونا ویروس به ویژه از نوع انگلیسی آن با احدی شوخی ندارد.
باری و به هر جهت ظهر روز گذشته در مسیر خاکی یکی از روستاهای حومه گلبهار به سمت ارتفاعات بینالود با انبوهی از خودروهایی مواجه شدم که در طول و عرض جاده متوقف شده بودند. با نزدیکتر شدن به کانون این توقف در بهت و ناباوری جمعیت انبوهی مشاهده شد که در قبرستان روستا به نماز میت ایستاده، به گونه ای که حتی همان جاده فرعی نیز مسدود شده بود. لاجرم توقف نموده تا نماز میت پایان یابد. تماشای انبوهی از جمعیت مشکی پوش اعم از زن و مرد که شماری از آنان حتی ماسک نداشته و تنیده درهم به تشییع، تدفین و سوگواری در شرایط خطیر کرونایی مشغول بودند؛ غیرقابل باور بود و این پرسش مطرح می شود که نقش نهادهای نظارتی و مدیریت هوشمند مسئولان ارشد گلبهار به ویژه فرماندار این شهرستان در این عادی انگاری بسیارخطرآفرین کجاست؟ یا دادستان گلبهار و مسئولان بهداشتی و درمانی و ... به عنوان مدعی العموم و حافظ  امنیت عمومی بخش سلامت کجای چرخه مدیریت هوشمند قرار گرفته اند؟ اصلا دهیار و یا متولی شورای دهستان مذکور با چه مجوزی اجازه برگزاری چنین مراسمی را با این جمعیت انبوه صادر نموده است؟ کمتر کسی است که نداند برای مراسمات تشییع و تدفین و سوگواری محدودیت های بسیار سخت گیرانه ای اعمال می شود چه آنکه یکی از کانون های شیوع کرونا همین مراسمات است. مسئولیت هر گونه ابتلای احتمالی به کرونا در این مراسم که دور از انتظار نیست؛ بر عهده کدام مسئول و ارگان و دستگاه و نهاد است؟ و ده ها پرسش دیگر...! و سخن آخر آنکه تردیدی نیست که بازگشت این اجتماع انسانی  به مشهد، گلبهار، چناران و سایر روستاهای همسایه و ... بسان بمب عمل نکرده ای می ماند که هر آن احتمال انفجارش می رود و خروجی آن افزایش مبتلایان به ویروس کرونا است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.