اصفهان- تعطیلی ۱۰ روزه برای مهار موج چهارم کرونا اگرچه بر روی کاغذ با بسیاری از توجهات و پروتکل‌های بهداشتی همراه است اما در واقعیت به نظر می‌رسد بخش اعظمی از جامعه این قانون را نمی‌خوانند.

نصف جهان تب دارد؛ محدودیت‌ها کرونا را محدود نکرد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگر سری به خیابان‌های اصلی شهر اصفهان ازجمله چهارباغ بزنید و یا هوس کنید که شب را در کنار زاینده‌رود تفتیده سپری کنید به‌طور حتم مشاهده انبوه جمعیتی که فارغ از کرونا در حال قدم زدن هستند ویا در حال تناول بستنی هستند شمارا نیز متعجب می‌کند.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ اگرچه مردم افزون بر یک سال است که محدودیت‌ها را تحمل و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما به نظر می‌رسد که برخی‌ها نیز این محدودیت‌ها را برنتابیده و حتی ماسک را از روی صورت برداشته و حتی حاضر نیستند به عواقب ابتلا به این بیماری فکر کنند.

متأسفانه در این شب‌ها که تمام تامید مسئولان بر خانه ماندن و پیشگیری از اوج گرفتن موج چهارم کروناست اما بیش از هر زمان دیگر آب‌میوه‌فروشی‌ها مشتری دارند و حتی اندکی از قدم زدن‌های شهروندان در این راسته تاریخی کم نشده است.

باوجوداینکه بیشتر مغازه‌ها باید کرکره خود را پائین بکشند اما توجهی به این موضوع نشده  و بسیاری از آن‌ها حال با کرکره نیمه‌افراشته و یا بدون واهمه در حال کاسبی هستند و همگی یک حرف مشترک دارند و آن‌هم این است که چک‌هایمان را چگونه پاس کنیم و اجاره مغازه را از کجا تأمین کنیم؟

دودی که به چشم مردم می‌رود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس مرکز بهداشت استان  اصفهان که خود نیز از این بی‌توجهی‌ها به ستوه آمده است می‌گوید: اگر مردم بیش‌ازپیش رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند بحران فروکش می‌کند و همه به زندگی‌شان می‌رسند.

کمال حیدری اظهار می‌کند: باید شرایط مدیریت می‌شد تا مردم بتوانند زندگی عادی خود را داشته باشند و دچار این تبعات نشوند، اما متأسفانه رعایت نشد.

حیدری با اعتقاد بااینکه بعد از گذشت یک سال و دو ماه مردم باید برای سلامتی خود ارزش قائل باشند، ادامه می‌دهد: باید برای این شلوغی شهر و ازدحام در بازار تدابیر جدی‌تری اندیشید.

وی بابیان اینکه این بی‌توجهی به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود و نباید آن را شوخی گرفت ادامه می‌دهد: درست مثل مسئله آلودگی هوا و بستن مدارس است که وقتی می‌گویند در تردد با وسایل شخصی و مصرف سوخت رعایت کنید کسی گوش نمی‌کند و بعد مدارس تعطیل می‌شود  و لذا امسال نیز باوجوداینکه نمی‌بایست هیچ خانواده‌ای به سفر می‌رفت اما عده‌ای فکر این روزها را نکردند و به سفر رفتند و حالا خسارتش را باید کسب‌وکارهای مردم با تعطیلی‌های اجباری ببینند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می افزاید: مردم باید بدانند امروز چه وضعیت سختی در حوزه درمان در استان حاکم شده و اگر همکاری نکنند حتماً با روزهای سخت‌تری مواجه می‌شویم که ممکن است هم بیمار کووید و هم غیر کووید اورژانسی در صف انتظار قرار گیرند.

وی ابراز امیدواری می‌کند: با محدودیت‌هایی که اعمال‌شده و همکاری مردم بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم، البته همه معتقدیم این دستورالعمل‌ها باقوت و جدیت اعمال نشده و ترددها بین شهرها ادامه دارد. حتی تعطیلی مشاغل و نظارت بر ترددها باید با جدیت بیشتری دنبال شود تا تولید بیمار کمتری در استان داشته باشیم.

مردم باید بدانند امروز چه وضعیت سختی در حوزه درمان در استان حاکم شده و اگر همکاری نکنند حتماً با روزهای سخت‌تری مواجه می‌شویم که ممکن است هم بیمار کووید و هم غیر کووید اورژانسی در صف انتظار قرار گیرند

وی اظهار می‌کند: متأسفانه گوش شنوایی نیست و هنوز عده بسیاری بی‌توجه به این بیماری نه‌تنها جان خود بلکه جان هم نوعان خود را به خطر می‌اندازند.

افزایش آمار مبتلایان

در همین حال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز یک‌شنبه گفت: در ۲۴ ساعت اخیر، یک هزار و ۶۳۲ نفر دیگر در استان، غیر از شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شدند

آرش نجیمی بابیان اینکه در شبانه روز اخیر، سه هزار و ۸۷۵ نمونه‌گیری از افراد مشکوک مبتلا به این بیماری در استان انجام شد افزود:  تعداد موارد فوتی قطعی و مشکوک به بیماری کووید-۱۹ در این مدت ۳۰ نفر بود که ۱۹ نفر آنان قطعی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت اخیر ۳۴۸ نفر از  مبتلایان به این بیماری از مراکز درمانی استان مرخص شدند، تصریح کرد: از تعداد مبتلایان جدید ۴۴۰ نفر بستری شدند و موارد بستری در بخش ICU (مراقبت‌های ویژه) نیز ۳۴۸ نفر بود.

نجیمی اظهار داشت: اکنون تعداد کل بیماران بستری در مراکز درمانی استان، غیر از ۲ شهرستان نامبرده ۲ هزار و ۳۹۷ نفر است.

 این در حالیست که به گفته استاندار اصفهان، وضعیت بیمارستان های مرجع استان برای پذیرش بیماران کرونایی در شرایط ویژه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.