هرمزگان- صحنه های دلخراش از شیوع گسترده کرونای هندی که در رسانه ها موجب ترس و تشویش بسیاری از مردم جهان از این بیماری شده حالا در استان هرمزگان به دلیل حضور و تردد ملوانان هندی به دغدغه ای جدید تبدیل شده است.

لنگر اندازی کشتی های هندی در جنوب دغدغه آفرین است؛ آمار قربانیان کرونا ۴ رقمی شد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: به دلیل مراودات تجاری و دریایی از طریق بندرها استان هرمزگان لذا افزون بر یک هزار نفر تبعه هندی با پیشهِ ملوانی در استان‌های بوشهر و هرمزگان فعالیت دارند که سال گذشته نیز اغلب این افراد با هماهنگی‌های دیپلماتیک بین وزارت امور خارجه ، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی ارتش به کشورشان بازگردانده شدند.

گفتنی است سال گذشته نیز هم‌زمان با شیوه ویروس کرونا اجازه تردد دریانوردان هندی به ساحل سلب شد و لذا بسیاری از این افراد در شناورهای خود محبوس شدند که درنهایت با هماهنگی‌های به عمل‌آمده دریانوردان هندی از طریق ارسال یک شناور نظامی هندی به کشورشان بازگشتند.

اما این روزها که کرونای هندی بیش از هر زمان خطر را تا خط آب‌های ساحلی کشانده موجب شده تا ترس مردم هم از ورود این ویروس به ساحل بیشتر شود.

متأسفانه طی روزهای گذشته برخی از افراد مغرض نیز با شایعاتی مدعی شدند که ویروس هندی توسط دریانوردان این کشور به هرمزگان واردشده و در حال جولان دادن است.

کرونای هندی نداریم

در همین راستا سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اعلام کرد که تاکنون هیچ مورد کرونای هندی در هرمزگان گزارش نشده است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: وی در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع کرونای هندی در استان هرمزگان، اظهار کرد: از تمامی مسافران، و خدمه کشتی‌ها مخصوصاً کسانی که از کشور هند وارد می‌شوند تست کرونا گرفته می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه علائم و خصوصیات کرونای هندی ازنظر علمی رسماً منتشرنشده است، خاطرنشان کرد: قدرت سرایت گونه کرونای هندی چندین برابر ازکرونای چینی بیشتر است و تشخیص آن با آزمایش‌های مکرر و به‌سختی است.

وی بابیان اینکه  ۵ اردیبهشت با یک جهش، ۱۳ نفربر اثر ابتلای به کرونا در هرمزگان جان باختند و شمار کل جان‌باختگان این بیماری در استان به ۱۱۱۹ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان اینکه اکنون درمجموع ۴۵۵ نفر در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت‌اند، عنوان کرد: از مجموع بستری‌ها، ۷۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۱۴نفر از آن‌ها وخیم است.

وی بابیان اینکه علائم این بیماری هم مانند کرونای چینی، تب، لرز، دل‌درد و دل‌پیچه و علائم تنفسی است، اظهار کرد: استفاده از ماسک در همه مکان‌ها و در مکان‌های سربسته استفاده از دو ماسک، پرهیز از تجمع و مهمانی‌ها از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از کرونای هندی است.

نوروزیان با اشاره به اینکه افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند و در جامعه پرخطر قرار دارند بیشتر از قبل توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، اضافه کرد: نگران مرزهای شرقی استان و مرزهای آبی هستیم و اداره بنادر و شیلات باید از به‌کارگیری صیادان هندی که تردد به کشورشان دارند خودداری کنند.

ضرورت تشدید بازرسی‌ها

در همین حال استاندار هرمزگان با تأکید بر رعایت دقیق و جدی ضوابط از سوی فرمانداران، مدیران دستگاه‌های اجرایی و بازرسان، گفت: کنترل تردد مبادی ورودی، کشتی‌ها و شناورها به دلیل نگرانی از ورود ویروس هندی به‌ویژه از طریق ملوانان و مرزهای زمینی شرقی استان باید تشدید شود.

فریدون همتی در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از بررسی وضعیت ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد و گفت: هرمزگان در مسیر گذراندن پیک دوم خود قرار دارد و می‌توانیم با همکاری مردم و دستگاه‌های مسئول این پیک را در همین نقطه متوقف کنیم که تحقق آن وابسته به رعایت پروتکل‌ها از سوی یکایک شهروندان است.

وی بابیان اینکه شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، بندر خمیر، پارسیان، قشم، میناب ، جزیره کیش و هرمز در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، افزود: شهرستان‌های بشاگرد، بستک، جاسک، حاجی‌آباد و رودان در وضعیت نارنجی، بوموسی و سیریک در وضعیت زرد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.