در این ماه، خداوند عالم شما را اهل کرامت خود قرار می­دهد. نفس­های شما در این ماه تسبیح، خوابتان عبادت، عمل شما مقبول و دعای شما مستجاب است.

رمضان ماه رحمت و آمرزش الهی است

عضو مجلس خبرگان رهبری، رمضان را ماه خدا و پرفضیلت ترین ماه سال دانست و به خبرنگار قدس آنلاین گفت: دلیل اصلی انتخاب ماه مبارک رمضان به عنوان برترین و پرفضیلت­ترین ماه، اراده حضرت حق تعالی است. آیت الله حسن عالمی با اشاره به اینکه  پیامبر اکرم(ص) رجب را ماه ولایت، شعبان را ماه نبوت و رسالت و رمضان  را شهر الله نامیده اند افزود: ما در منابع حدیثی داریم که پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، ماه رجب را به حضرت امیرالمومنین(ع)، به عنوان سرسلسله امامت و ولایت منسوب نموده ­اند و در سایر روایات هم آمده که اگر کسی می­خواهد به جایگاه و مرحله نبوت دسترسی پیدا کند باید از طریق علی(ع) وارد شود؛ همان طور که پیامبر اکرم(ص) فرموده­اند: «علی باب ورود به من است». ماه شعبان پرفضیلت­تر از رجب است، اما رمضان ماهی پرفضیلت، بی­بدیل، بی­نظیر و ارزشمندتر از همه ماه­هاست چون ماه خداست. حضرت رضا(ع) از قول رسول خدا(ص) نقل کرده ­اند: ای مردم توجه داشته باشید ماه خدا دارد به سوی شما می آید و همراه این ماه رمضان، رحمت پروردگار عالم و مغفرت خداوند هم به سوی شما نازل می­شود. ماهی که نزد پروردگار عالم پرفضیلت­ترین ماه است. یعنی خدا این ماه را به عنوان ماه پرفضیلت­تر انتخاب نموده است. آن حضرت در ادامه می­فرمایند: روزهای ماه رمضان بهترین روزها، شب­های آن بهترین شب­ها و ساعت­های آن بهتر از ساعات سایر ماه هاست. این ماهی است که شما در آن به مهمانی پروردگار عالم دعوت شدید. در این ماه، خداوند عالم  شما را اهل کرامت خود قرار می­دهد. نفس­های شما در این ماه تسبیح، خوابتان عبادت، عمل شما مقبول و دعای شما مستجاب است. در ماه رمضان دعایی مردود نیست و قطعا اگر انسان با اخلاص از خدا چیزی را بخواهد مستجاب می­شود. این حدیث برهان قاطعی بر افضل بودن ماه رمضان بر دیگر ماه­هاست.

*فرصتی برای توبه به درگاه خداوند

آیت الله عالمی، رمضان را ماه رحمت و غفران الهی دانست و تصریح کرد: قطعا کسی که مدتی طولانی در گرد و غبار بیابان یا در گلخن حمام بوده و گرد و غبار و سیاهی بر سر و صورتش نشسته است اگر به آب لطیف و زلال برسد خود را شستشو می­دهد تا این آلودگی­ها پاک شود. پیامبر(ص) در استدلال بر این مطلب می­فرمایند: «ای مردم! جانتان، روحتان و حقیقت و جوهره ذاتتان در گرو اعمال و رفتار شماست». اعمال و رفتاری که ما در طی یک سال داشتیم و گناهان و خطاهایی که مرتکب شدیم، روح ما را فرا گرفته و جانمان را به خود منحصر کرده است. اما بالاخره ما که در این آلودگی­ها قرار گرفتیم چه باید بکنیم و چطور باید خود را آزاد کنیم؟ پیامبر(ص) برای این مطلب فرمودند: «این جسم و جان گرفتار شده در حصار گناه را در ماه رمضان با استغفار کردن از غل و زنجیر باز کنید». پیامبر(ص) مثال زیبای دیگری می­آورند: «بار سنگین گناهان که بر پشت شما قرار گرفته و شما آنها را حمل می­کنید پشت شما را خمیده کرده و شما در زیر این بار قرار گرفته­ اید. این بار سنگین را از دوشتان با سجده های طولانی در ماه رمضان بردارید». وی با اشاره به اینکه رمضان فرصت بسیار مغتنمی برای توبه به درگاه الهی و ترک گناهان است افزود: اگر به کسی بگویند این بار سنگین را به قله کوه ببر به دنبال این است که این بار سنگین را لحظه ای به زمین بگذارد و خستگی به در کند تا چه رسد به اینکه شرایطی فراهم شود که این بار سنگین را برای همیشه کنار بگذارد. پیامبر(ص) فرموده ­اند: خداوند عالم به عزت خود قسم یاد کرده که نمازگراران و سجده کنندگان را با آتش جهنم عذاب نکند و در روزی که همه در محضر پروردگار قرار می­گیرند(روز قیامت) نسوزاند.

 *تغییر و تحول درونی در ماه رمضان

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان برای درک و بهرمندی هر چه بیشتر از ماه رمضان باید خود را برای تغییر و تحول درونی آماده کند و بدی­ها و و نارسایی های وجود را از خود دور نماید خاطر نشان کرد: پیامبر(ص) در این خصوص می­فرمایند: «ماه رمضان فرصت مناسبی است که انسان اخلاق و رفتارش را تغییر دهد». اخلاقی که اینجا مطرح می شود اعم از حسن رفتاری است که انسان با این و آن دارد و بحث جامع تری است. وی افزود: علمای اخلاق در تعریف اخلاق گفته اند: خُلق سه بخش دارد: نخست رفتار انسان با خود، دوم رفتار انسان با دیگران و سوم رفتار انسان با خدای خود. هر سه این رفتارها، رفتارهای خُلقی هستند. بهترین راهی که انسان می­تواند از رمضان سود ببرد تغییر در خُلق انسان است؛ یعنی نارسایی­هایی که در رفتار خودش با خودش است را تغییر دهد. اگر انسان فرصت­های مناسب عبادت را از دست بدهد به خود جفا کرده است. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وقتی انسان توانایی دارد برای دست این و آن را گرفتن، به خصوص در شرایطی که بخشی از جامعه ما با مشکلاتی روبرو شده و ضرر و زیان دیده اند و خانواده هایی که برای تامین زندگی شان با سختی مواجهند، افرادی که ثروت و دارایی دارند باید تغییر رفتار دهند تاکید کرد: انسان نباید فرصت­های عبادت و احسان به دیگران را به ارزانی از دست بدهند. احسان به دیگران در جایگاه دوم است و بخش اهم و افضلش ارتباط انسان با خدا است. انسان باید همیشه خودش را بنده و مطیع خدا بداند. وقتی انسان بنده او باشد خداوند او را یاری می­کند. حضرت محمد(ص) فرمودند: هر کس  اخلاقش را در این ماه رمضان عوض کند جواز عبور از صراط در روز قیامت است. همگان در عبور از صراط قدمشان می­لغزد ولی اگر کسی در ماه رمضان رفتارش را عوض کند خدا کمک می­کند که در این راه پایش نلغزد و کسی که در ماه رمضان از روی ترحم با زیردستان خود رفتار کند خدا در روز قیامت حساب او را آسان می­کند. کسی که تا به حال به دیگران جفا می­کرده اگر در این ماه از این کارش دست بردارد خدا غضبش را از او برمی­دارد. وی با اشاره به اهمیت دستگیری از نیازمندان در این ماه مبارک، خاطرنشان کرد: اگر انسان در ماه رمضان یتیمی را اکرام  نماید چه نیازمند عاطفی و چه مالی که مخصوصا در مورد یتیم نیازمندی عاطفی شدید است، خدا این فرد را در روز قیامت اکرام و احترام می­کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.