سخنگوی شورای وحدت شایعه حمایت این شورا از لاریجانی را یک ترفند سیاسی دانست و گفت: درباره لاریجانی، در شورای وحدت یک بار هم صحبت نکرده‌ایم و اصلا اسم او هم بیان نشده است.

متکی: رئیسی به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد

قدس آنلاین«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر به سؤالات مختلف پیرامون انتخابات ریاست جمهوری و گزینه‌های این شورا پاسخ گفته است. گزیده‌هایی از این مصاحبه را بخوانید:

*در جلسات هیئت عالی شورای وحدت تقریباً از یک ماه و نیم پیش، بحث مصادیق را برای بررسی مطرح کرده‌ایم. اولین بحثی که داشتیم در مورد آیت الله رئیسی بود؛ اجماع و اتفاق نظر درباره او در «شورای وحدت» ایجاد شد و وقتی بنده به عنوان سخنگوی شورای وحدت انتخاب شدم، در اولین مصاحبه اعلام کردم که چنانچه او به انتخابات ورود کند «شورای وحدت» از وی حمایت خواهد کرد.

مدتی گذشت و منتظر ماندیم که وضعیت ورود آیت الله رئیسی روشن شود، او بنا به ملاحظات یا تدابیری که دارد تا الان اعلام نکرده که به عرصه انتخابات می‌آید یا نمی‌آیِد. لذا در جلسات بعدی هیئت عالی شورای وحدت این مسئله را مطرح کردیم که احتمال ضعیفی وجود دارد که وی کاندیدا نشود، بنابراین تصمیم گرفتیم بررسی سایر کاندیداها را شروع کنیم. اما مدل بررسی سایر کاندیداها متفاوت بود.

تصمیم بر این شد به نامزدهای متعلق به جبهه ارزشی و انقلابی که در مظان انتخاب شدن هستند و ممکن است خودشان هم اعلام آمادگی نکرده باشند اما در رسانه‌ها و غیره از آنها اسم برده می‌شود، نامه‌ای نوشته شود. در این نامه ضمن برشمردن اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری، از آنها درخواست شود تا رئوس برنامه‌ها و حداقل ۱۰ نفر از تیم مدنظر خودشان را معرفی کنند.

*نام «علی لاریجانی» در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نیست؛ حمایت شورای وحدت از او ترفند سیاسی است

من به شما این نکته را عرض می‌کنم نام «علی لاریجانی» در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰ نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نخواهد بود.در تمام شش ماه گذشته که شورای وحدت در اینجا [جامعه روحانیت مبارز] جلساتی داشته است، در مورد کاندیدایی که آقایان می‌خواهند به ما تحمیل کنند، یک بار هم صحبت نکرده‌ایم و حتی اسم او بیان نشده است؛ اجازه بدهید به همین میزان بسنده کنیم و ادعای دوستان را به دلیل نداشتن شواهد و دلایل متقن غیرقابل بررسی بدانیم.

*در حوزه ریاست‌جمهوری، امکانی که وجود دارد این است که اگر یک کاندیدای مشخص، یعنی آیت الله رئیسی وارد عرصه شود، کار برای همه آسان می‌شود، چرا که نوع نامزدهایی که احتمال حضور در صحنه را دارند، مستقیم یا غیرمستقیم، علنی یا نیمه علنی اعلام کرده‌اند که اگر آقای رئیسی بیاید کمک او خواهیم کرد و خودمان هم کاندیدا نخواهیم شد. بنابراین، این نامزد ظرفیت لازم را دارد، البته این ظرفیت را سال ۹۶ هم از خود نشان داد.

براین باورم، دو مدل ورود به انتخابات برای اصولگرایان، نیروهای ارزشی و انقلابی وجود دارد. مدل سال ۹۲ که مدل بازنده و مدل سال ۹۶ که مدل پیروزی بود! اگرچه سال ۹۶ رأی نیاوردیم اما ۱۶ میلیون رأی عدد کمی نیست و مهم‌تر از آن، نشان دادن این نکته بود که می‌توانیم یکی شویم و یک نامزد داشته باشیم و این درس خیلی خوبی بود. ما در سال ۹۲ یک انتخابات برنده شده را باختیم، اما در سال ۹۶ همه اذعان داشتند این وحدت، انسجام، وفاق، با هم بودن و با یک نامزد به میدان رفتن بسیار ارزشمند بود.

* شواهد به ما می‌گوید او (رئیسی) به احتمال قوی در انتخابات حاضر خواهد شد. من فکر می‌کنم اگر این تعریف جامع از صحنه را داریم، همه باید کمک کنند تا آیت الله رئیسی کاندیدا شود. معتقدم این امر موجب می‌شود به سهولت و به راحتی به پیروزی برسیم.

*شورای وحدت به تازگی نامه‌ای برای «رئیسی» ارسال کرده و از او برای ثبت نام در انتخابات دعوت کرد.من فکر می‌کنم نمایندگان جریان‌های ارزشی، پیرامون موضوع حضور آیت‌الله رئیسی با هم صحبت کنند. اگر به اتفاق نظر برسند و ظرفیت‌ها هم‌افزایی شود کارهای بسیاری می‌توان انجام داد. در عین حال چون تا به حال اعلام آمادگی صورت نگرفته، احتمال ضعیفی وجود دارد که او در انتخابات حضور پیدا نکند.

*مشارکت وقتی شکل می‌گیرد که بخشی از ناراحتی‌ها و عصبانیت‌های مردم که دلیل اساسی مشارکت کم آنها در انتخابات مجلس بوده را برطرف کنیم. ما باید علت‌ها و ریشه‌ها را ببینیم؛ عملکرد این دولت در ۸ سال گذشته، ریشه اصلی این نارضایتی‌ها است. کسانی که در کمپین تبلیغاتی خود در انتخابات سال ۹۲، دلار سه هزار تومانی را مورد هجمه قرار دادند، دلار سی هزار تومانی به مردم تحویل دادند.

مردم خیلی ساده و به زبان عامیانه می‌پرسند که چگونه در کشور، مدیریتی می‌تواند پنج کشتی مملو از بنزین را از سه اقیانوس عبور دهد، از کنار تهدید ناوهای آمریکایی بگذراند، به ونزوئلا برساند، پول این پنج کشتی بنزین را در قالب طلا تحویل بگیرد و به سلامت به ایران برساند؛ این یک مدیریت است.

یک مدیریت دیگر که منبعث از دولت است، نمی‌تواند مرغ را از کشتارگاه به دست مشتری برساند! این وضعیت ما است، مردم صبح با یک قیمت مواجه هستند، ظهر با یک قیمت، و شب با قیمت دیگر!

آقای رئیس‌جمهور ما، یک سال و خورده‌ای است که از داخل یک اتاق، ریاست می‌کند. مگر خون او از خون رؤسای دیگر رنگین‌تر است که حاضر نمی‌شود سری به شهر، استان‌ها و مردم بزند. رئیس‌جمهور حاضر نشد در جلسه ارائه لایحه بودجه در مجلس شرکت کند. چنین کشور داری و ریاست کردنی، حرکت بر بال خیال و رویاها است.

* در انتخابات سال ۹۶، به آقای روحانی گزارش دادند که طبق نظرسنجی‌ها شما رأی نمی‌آورید؛ گفت: «در ۱۰ روز باقی مانده درستش می‌کنم». در ۱۰ روز باقی مانده او لوله فاضلاب را گرفت و بر سر تا پای جمهوری اسلامی ریخت. خطابش بر کاندیدای رقیب این بود که شما جز کشتن، زندانی کردن، شکنجه کردن چیزی نمی‌دانید.

آقای روحانی! در کدام اشکال امنیتی که در کشور پیش آمد جنابعالی به عنوان رئیس کمیسیون دفاع در مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی نامه نوشتید و توضیح خواستید؟ این حرف، تکرار حرف ضد انقلاب در خارج کشور  علیه آرمان‌های این ملت است و الان هم این موضوع ادامه دارد.

*کاری که اصلاح‌طلبان می‌کنند به نوعی استفاده ابزاری از ظریف است و هدفشان این است که کاندیدای مورد نظر خود را در فرصت مناسب مطرح کنند. اصلاح‌طلبان با کارنامه‌ای که خودشان به عنوان بدترین کارنامه از آن نام می‌برند، می‌دانند که حکمرانی، کشورداری و مدیریتشان قابل دفاع نیست؛ در عین حال این را هم می‌دانند که اگر در این ایستگاه متوقف شوند، نسل اول اصلاح‌طلبی که در نقطه اوج برخورد با جمهوری اسلامی رسیده، تمام خواهد شد و نسل جدید اصلاحات، گستاخی آنها را برای حمله به ارکان و ارزش‌های نظام و صدور راهکارهای مبتنی بر وادادگی و سرسپردگی را نخواهد داشت.

فکر می‌کنم این انتخابات برای اصلاحات بحث حیات و ممات است از این رو تمام تلاش خود را خواهند کرد تا موفق شوند!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.