غسان ملحم گفت: تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی نشان می‌دهد که ملت فلسطین ذره‌ای از اراده خود برای مقابله و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و دفاع از مقدسات خود عقب ننشسته است.

تحولات قدس نشان داد ملت فلسطین ذره‌ای از مقاومت کوتاه نمی‌آید/ اگر جنگی دربگیرد، پایان اسرائیل رقم خواهد خورد

غسان ملحم استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان در ارتباط با تحولات اخیر فلسطین، تصمیم رژیم صهیونیستی برای اخراج فلسطینی‌های محله شیخ جراح از خانه‌های خود و درگیری‌های ناشی از آن در قدس اشغالی و مسجدالاقصی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین تصریح کرد: تحولات امنیتی اخیر در قدس اشغالی و تمام سرزمین‌های فلسطینی، تحولاتی در نوع خود بی سابقه، مهم و خطرناک است.

غسان ملحم افزود:رژیم صهیونیستی درصدد تشدید تنش برآمده و در مقابل ملت شریف فلسطین نیز شجاعانه مقابل آن پایداری و مقاومت کرده‌اند. انتفاضه جدید در قدس، نوار غزه، کرانه باختری و تمام سرزمین‌های اشغالی فلسطینی نشان می‌دهد که معامله قرن از بین رفته و اتفاقات اخیر تأکید می‌کند که ملت فلسطین ذره‌ای از اراده خود برای مقابله و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی و دفاع از مقدسات خود عقب ننشسته است.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان ادامه داد: این بدان معناست که مسئله فلسطین همچنان در جان و تن فلسطینی‌ها و متحدان مسلمان و مسیحی آنها زنده است و از جمهوری اسلامی، حزب الله و دولت سوریه گرفته تا یمن و عراق الحشدالشعبی، با قدرت کنار فلسطین ایستاده‌اند. بنابراین مسئله فلسطین مهمترین مسئله جهان اسلام و آزادگان جهان باقی خواهد ماند و مقابله با دشمن اشغالگر صهیونیستی هیچ روزی متوقف نخواهد شد.

وی با اشاره به اقدام برخی کشورهای عربی مانند امارات، بحرین و سودان در عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: تحولات و اتفاقات روزهای اخیر در سرزمین‌های فلسطینی و قدس اشغالی همچنین نشان می‌دهد که دلخوشی این کشورها و رژیم اسرائیل به عادی سازی و خیانت به ملت و قضیه فلسطین، اشتباه و پوچ بوده است.

غسان ملحم سومین نکته اساسی در مورد تحولات اخیر در سرزمین های فلسطینی را تزلزل و فضای ناامیدی داخلی در رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: دشمن اسرائیلی امروز با بحرانی بزرگ، عمیق و پیچیده در سطح رهبری سیاسی و ضعف آن و نیز در سطح امنیتی و حتی در سطح افکار عمومی روبه روست.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان تأکید کرد: رژِیم اسرائیل امروز در صحنه داخلی به شدت از هم گسیخته، ضعیف و با اختلافات زیاد است که توانایی رویارویی و پایداری مقابل مقاومت فلسطینی را ندارد؛ مقاومتی که از فلسطین شروع می‌شود، از سوریه، لبنان و عراق عبور می کند و پس از رسیدن به تهران تا یمن امتداد می یابد.

وی با اشاره به اینکه همواره به مسائل با بدبینی می‌نگرد، گفت: اما امروز من بسیار خوش بینم که این ائتلاف و محور مقاومت نسبت به گذشته در موقعیت بسیار قویتری قرار دارد و در نتیجه پایداری مقابل تجاوزات صهیونیستی با قدرت ادامه خواهد یافت و چه بسا اگر رژیم صهیونیستی به تشدید تنش ادامه دهد و آغازگر جنگی باشد، آخرین مرحله از حیات خود را رغم خواهد زد.

غسان ملحم تأکید کرد: رژیم صهیونیستی اکنون در ضعیفترین وضعیت خود قرار دارد؛ پنج بار انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده اما هر پنج بار نتانیاهو در تشکیل کابینه شکست خورد. این بحران بسیار بزرگ و بی سابقه ای در اسرائیل است. این تنش زایی اخیر هم برآمده از همین بحران‌ها و نگرانی‌های داخلی در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و رسانه ای است.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان ادامه داد: از طرف دیگر مذاکرات وین در مورد توافق هسته‌ای ایران در حال پیشروی است، گفت‌وگوها بین ایران و عربستان از یک طرف و سوریه و عربستان از طرف دیگر برای از سرگیری روابط آغاز شده و ترکیه و مصر نیز کانال‌هایی را برقرار کرده‌اند؛ بنابراین فضای جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است و این می‌تواند منطقه را به صلح و ثبات سوق دهد که رژیم صهیونیستی به شدت مخالف آن است و می‌خواهد که همیشه در منطقه تنش وجود داشته باشد و تحریم‌ها علیه ایران و محاصره محور مقاومت ادامه یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.