مشاور وزیر کشاورزی و مسئول رفع موانع تولید در این وزارتخانه گفت: ما در وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کنیم از پتانسیل گروه‌های مردمی و جهادی به‌ویژه در بحث مانع‌زدایی‌ها در نهضت مردمی‌سازی کشاورزی بهره جوییم.

 تشکیل نهضت مردمی‌سازی کشاورزی برای رفع موانع تولید

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی حنیف‌زاده امروز در اختتامیه نشست ملی جریان‌های حلقه‌های میانی که در مجتمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رهبری از سال ۹۵ تاکید بر تولید دارند که بعد از شنیدن این شعارها ما می‌گوییم شعار خوبی است، ولی کاری نمی‌کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما در وزارت جهاد کشاورزی به عنوان اولین وزارتخانه این کار را شروع می‌کنیم که بتوانیم از پتانسیل گروه‌های مردمی و جهادی به‌ویژه در بحث مانع‌زدایی‌ها در نهضت مردمی‌سازی کشاورزی شروع کنیم، چرا که اکنون نقش مردم بسیار کم شده و این اقدام وزارتخانه شاید بتواند مردم را پای کار بیاورد.

وی تاکید کرد: لطفا اطلاع‌رسانی کنید که هر مانعی در زمینه تولید کشاورزی وجود دارد از طریق نرم‌افزار وزارت جهاد کشاورزی و از طریق قسمت رفع موانع، اطلاع دهند تا بتوانیم تسهیل‌سازی را انجام دهیم تا مردم بتوانند تولید را افزایش دهند.

حنیف‌زاده افزود: بر دو قول آقای وزیر تاکید می‌کنم، ما تلاش می‌کنیم از پتانسیل مردمی استفاده کنیم، هم وزارتخانه در مبحث تسهیلات که وام‌ها از طریق دوستان جهادی به دست مردم برسد، به طور مثال اگر روستایی نیاز به چند طرح دارد، معرفی کنند تا ما تسهیلات را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

مسئول رفع موانع تولید وزارت‌ جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای مبحث حذف واسطه‌ها تلاش کردیت تا از طریق مدیریت روستابازارها و تعاونی‌ها دوستان وارد کار شوند و هدایت کنند تا واسطه‌ها حذف شوند و این مسأله تلطیف شود.

وی بیان کرد: تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی چند ماهی است شروع شده و بعد از این با کمک شما جدی‌تر می‌شود، بعد از این راهکارهای تحول را ارائه دهید تا به فرمان رهبری عمل کنیم.

شرایط امروز توان خلق جهش و تمدن‌سازی را فراهم کرده است

مسئول عملیاتی گام‌ دوم قرارگاه بقیه‌الله در بخش دیگری از این همایش اظهار کرد: چهار اختلاف بین نظریه اسلام ناب و عرف ذهنی جریان دینی در جامعه ایران نسبت به موضوع ظهور وجود دارد که اختلاف اول این است که فکر می‌کنیم در اوج ضعف قرار می‌گیریم و ظهور به مثابه یک انفجار در میان تاریکی مطلق رخ می‌دهد و این در عرف جامعه دینی ما جا افتاده است.

هادی ایرانمنش عنوان کرد: اندیشه اسلام می‌گوید ظهور در شرایطی رخ می‌دهد که مرحله قبل از آن به تعبیر رهبری در گام دوم باید تمدن نوین اسلامی رخ دهد و این یعنی این تصویر که ما در اوج ضعف و اضمحلال هستیم و پدیده ظهور انفجار نور در میان تاریکی است، غلط است و استعاره طلوع صحیح‌تر است.

وی با بیان اینکه گاهی شرایط تاریخ به نحوی پیش می‌رود که اجازه سرعت و جهش به ما می‌دهد، گفت: اگر بخواهیم به انتظار فرج و مرحله تمدن‌سازی ورود داشته باشیم، شرایطی که امروز پیش روی ما است توان خلق جهش و تمدن‌سازی را برای ما فراهم کرده است.

مسئول عملیاتی گام‌ دوم قرارگاه بقیه‌الله اشاره کرد: به چند دلیل امروز توان جهش داریم، اول شاید تحولات جهانی است که در دنیا به آن تحول نظم جهانی می‌گویند و کمتر اتاق فکری است که در این رابطه حرف نزده باشد، همه دارند درباره دنیایی حرف می‌زنند که نظم‌های متفاوتی دارد. 

ایرانمنش ادامه داد: بحث‌های حکمرانی موجود به تعبیرهای متعددی درباره حکمرانی نوین عنوان می‌شود و دنیا در آستانه تحول در نظم است که با اسم رمز حکمرانی از آن یاد می‌شود و اگر سند توسعه پایدار و سند ۲۰۳۰ را کنار هم بگذارید، مقدمه دو سند تحول را نشان می‌دهد.

وی افزود: جهان اسلام هم دچار تحولات جدی شده است و در درون کشور ما چه از حیث جمعیتی و ساختارهای مردمی و شعور اجتماعی و چه عقلانیت عمومی و بزنگاه عقل جدید که هر ۱۰ سال یک بار جامعه ما شاهد آن است، از همه این منظرها در وضعیتی ایستاده‌ایم که آمادگی یک جهش و اتفاق بزرگ را داریم و اینجا است که نظریه تحول خود را نشان می‌دهد. 

مسئول عملیاتی گام‌ دوم قرارگاه بقیه‌الله عنوان کرد: در ادبیات اندیشمندان جهان دوگانه اصلاح یا تحول و دوگانه تدریج یا انقلاب مطرح است، در دوره‌ انقلاب عده‌ای قائل به انقلاب و عده‌ای قائل به اصلاح بودند و این دو مدل نگاه، مدل مواجهه با جامعه و حکومت را دستخوش تغییر می‌کرد که در جهان اسلام خیلی سابقه دارد.

بار سنگین تحول روی دوش هیأت‌های اندیشه‌ورز و حلقه‌های میانی و مردمی است

ایرانمنش تصریح کرد: اینکه رهبری طرح بحث می‌کنند که اکنون وقت تحول است به ‌دلیل شرایط خاص تاریخی است که ما با آن مواجه هستیم و قدرت خلق جهش داریم، البته این جهش به معنی تغییر دولت نیست و تغییر دولت جهش ما را تغییر نمی‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بار سنگین تحول روی دوش هیأت‌های اندیشه‌ورز و حلقه‌های میانی و مردمی است و بار اصلی این تحول را جریان‌های خودجوش مردمی به دوش می‌کشند و دولت‌ها پشتیبان و زمینه‌ساز هستند.

مسئول عملیاتی گام‌ دوم قرارگاه بقیه‌الله مطرح کرد: چالش اصلی این است که فهم تحول شکل نگرفته و بار تحول تمدنی روی دوش‌ها سنگینی نکرده و هنوز حس نشده که هر کاری مانند بسته‌های معیشتی و ساخت منزل که انجام می‌شود، اولویت دوم است و اولویت این است که بقیه کسانی که پای کار جهادی نیستند را پای کار بیاوریم و محرومیت اصلی این است.

ایرانمنش در ادامه بیان کرد: این یعنی عنصر جهادی ما از یک کنش‌گر عملگرای میدانی به یک شخصیت گفتمان‌ساز و شبکه‌ساز اقناع‌گر تبدیل شود که تحول نقش را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: اگر سه نقش تحول انسانی، ساختاری و معنایی با هم پیش نرود تحول رخ نمی‌دهد، به عنوان مثال در صداوسیما مدیرها جوان شدند ولی تحولی رخ نداد، برای این کار باید تحول ساختاری و معنایی به صورت چرخ‌دنده با تحول انسانی عمل کند. 

مسئول عملیاتی گام‌ دوم قرارگاه بقیه‌الله افزود: اگر فکر می‌کنیم با دولت جدید تحول بزرگی رخ می‌دهد اشتباه می‌کنیم، بلکه تنها اندکی بهبود رخ می‌دهد و تحول معنایی به دو بخش تحول راهبردی و گفتمانی تقسیم می‌شود و تحول انسانی به دو قسمت نقشی و رسمی تقسیم می‌شود.

ایرانمنش تشریح کرد: یکی از موضوعات مهم تحول معنایی مسأله پیشرفت است که رهبری به جهادی‌ها می‌گویند که شما باید نقش جدیدی را بپذیرید و کار جهادی شما هم باید تغییر کند و جهاد شما باید جهاد برای پیشرفت و عدالت باشد.

وی با تاکید بر اینکه اساسا پیشرفت، نقشه راه رسیدن به تمدن اسلامی است، گفت: پیشرفت ۱۳ تفاوت مبنایی با توسعه دارد و رکن مهم تحول معنایی است، مسئله پیشرفت مهم‌ترین موضوعی است که باید در تحول رخ دهد.

مسئول عملیاتی گام‌ دوم قرارگاه بقیه‌الله گفت: رهبری سال ۹۷ فرمودند که جریان پیشرفت باید به نحوی پیش رود که مدار حرکت کشور تغییر کند، مدار تاکنون  بر اساس توسعه بوده است و این قابلیت وجود دارد که مدار حرکت کشور تغییر کند.

ایرانمنش با اشاره به اینکه جریان پیشرفت، عقلانیت و بدنه خود را می‌خواهد و شدنی نیست مگر با عقلانیت انضمامی و خلاق، افزود: اگر منتظریم نظریه‌پردازان از مرکز، نظریه تولیدکنند اشتباه است و حلقه‌های میانی در ریشه‌یابی مسئله و بر پایه منطق پیشرفت، چیزی است که تحول را رقم می‌زند، البته عقلانیت نظری را خواهد شکست.

امضای تفاهم‌نامه میان وزارت جهاد کشاورزی و نهضت اجتماعی جوانان

در پایان همایش اولین تفاهم‌نامه میان مرتضی حنیف‌زاده به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی و آرش مقدم به عنوان نماینده نهضت اجتماعی جوانان امضا شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.