از یکی دو روز گذشته خبری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در نوع خود بسیار عجیب و البته تأسف آور است. صفحه مجازی پردیس سینمایی شهرک طی یک اطلاعیه خبر داده امکان اکران خصوصی را برای افراد فراهم می‌کند. نکته عجیب آنجاست که در ادامه این اطلاعیه عنوان شده؛ «قلیونتم سفارش میدی می‌بری تو سینما».

هنر هفتم در محاصرۀ قلیان‌ها

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، از یکی دو روز گذشته خبری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در نوع خود بسیار عجیب و البته تأسف آور است. صفحه مجازی پردیس سینمایی شهرک طی یک اطلاعیه خبر داده امکان اکران خصوصی را برای افراد فراهم می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده این پردیس برای اکران اختصاصی بالای ۲۰ نفر، نفری ۵۰ هزار تومان، بین ۱۰ تا ۲۰ نفر، نفری ۱۰۰ هزار تومان، زیر ۱۰ نفر نفری ۱۷۰ هزار تومان و اما برای سینمای اختصاصی دو نفره، نفری ۲۵۰هزار تومان در نظر گرفته است. نکته عجیب آنجاست که در ادامه این اطلاعیه عنوان شده؛ «قلیونتم سفارش می دی می بری تو سینما».

گرچه مدیر این پردیس سینمایی در گفت وگو با رسانه‌ها انتشار این اطلاعیه را تأیید کرده، اما در عین حال آن را حاصل یک اشتباه در تبلیغ و فضاسازی رسانه‌ای عنوان کرده و گفته به دنبال راهکاری برای جذب مخاطب بودیم!

با این حال تصمیم گرفتیم حضوری به محل مراجعه کرده و از چند و چون این اتفاق باخبر شویم.

پردیس سینمایی شهرک در یک مجتمع تجاری تازه تأسیس در شهرک قدس (غرب) تهران واقع شده است. برای بازدید از پردیس‌ها به طبقه پنجم این مرکز تجاری می‌رویم. انتظار دارید هرچه به طبقات بالاتر نزدیک می‌شوید فضا روشن‌تر و دلبازتر باشد اما با باز شدن در آسانسور انگار وارد دنیای دیگری شده‌اید.

طبقه پنجم شبیه یک پیاده راه طراحی شده که در حاشیه آن کافه‌های متعددی به چشم می‌خورد و در بیرون و داخل کافه‌ها، پر از جوانانی است که سر میز هرکدام یک قلیان است. اینجا خبری از خانواده و بچه‌های کوچک ـ حداقل در ایام کرونا ـ نیست و با یک نگاه متوجه می‌شوید که قدم در پاتوق انحصاری جوان‌ها گذاشتید. حتی نگاهشان هم عجیب است و به سرعت متوجه حضور یک غریبه میان خودشان می‌شوند!

انتهای این پیاده راه، سالن‌های سینمایی واقع شده است. سالن‌هایی که ظرفیت آنها تقریباً زیر ۱۰۰ نفر است و از سالن ۸۵ نفره تا ۱۰۴ نفره را در خود جای داده است. این سالن‌ها به قدری جمع و جورند که اگر تا بحال فیلم دیدن در آنها قسمتتان شده باشد حتماً متوجه شده‌اید که فضای سالن‌ها بسیار کوچک است و قابلیت اکران‌های خصوصی و دسته جمعی که این پردیس وعده‌اش را هم داده، دارد.

همینطور که به بخش گیشه و سالن‌ها نزدیک می‌شوم، خانمی جلویم را می‌گیرد و می‌پرسد چه می‌خواهم. از او می‌پرسم آیا فیلم نمایش می‌دهند که با جدیت می‌گوید نه؛ اکران فیلم نداریم!

از او درباره خبرهایی که منتشر شده و امکان اکران ده نفره یا خصوصی سؤال می‌کنم. در پاسخ تردید می‌کند و می‌گوید نداریم اما در پی اصرارهای من به جای جواب، از فردی که میان چند تن از متصدیان سالن روبه‌روی گیشه نشسته درباره چند و چون آن سؤال می‌کند و پاسخ دادن را به او واگذار می‌کند.

سرم را که برمی‌گردانم صحنه بسیار عجیبی می‌بینم. چندین نفر روی یک کاناپه نشسته و در حال قلیان کشیدن هستند و در همان حال یکی از بین آنها می‌گوید اکران نداریم!

دوباره از متصدی درباره سرو قلیان می‌پرسم که به شدت تکذیب می‌کند و می‌گوید حتی اجازه نمی‌دهیم کسی داخل سالن سیگار بکشد؛ او ادامه می‌دهد اما منتظر اجازه اماکن هستیم و اگر موافقت آنها را بگیریم احتمالاً پس از تعطیلات نیمه خرداد اکران گروهی خواهیم داشت.

در حالی که دود قلیان در فضا جولان می‌دهد، از این پیاده راه عجیب و غریب خارج می‌شوم و آنچه در ذهنم می‌گذرد این است که اگر دنبال سرو قلیان در سینما بودند هم جای تعجب نداشت زیرا ظاهراً تفریح غالب طبقه پنجم دورهمی و قلیان است، حالا شما کنارش یک فیلم هم بگذار!

محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی روز گذشته در پیگیری خبرنگار تسنیم گفته بود؛ با تذکر ما قرار شد که این سینما تحت هیچ عنوان این عمل خلاف قانون را انجام ندهد. ضمناً این سینما مجدداً حق انتشار چنین پستی را ندارد. در صورتی که این سینما یا هر سینمای دیگر عمل خلاف قانون انجام دهند مدیریت سینما عزل خواهد شد و درجه سینمایی آن کم می‌شود.

فرجی همچنین امروز در پاسخ به خبرنگار ما درباره امکان اکران برای جمعیت‌های کمتر از معمول و در قالب جمع‌های ده نفره، ۲۰ نفره و ... گفت: «چنین مانعی برای فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند و در حال اکران هستند وجود ندارد.»

با این حال هنوز مشخص نیست خبری که از سوی این پردیس مبنی بر ارائه چنین امکاناتی به مشتریانش اعلام شده، صرفاً یک اشتباه بوده یا تبلیغی برای جذب مشتری بیشتر اما هرچه که هست اتفاق نگران کننده‌ای در حوزه فرهنگ به حساب می‌آید. با شیوع کرونا و تنگنای اقتصادی بسیاری از سینماها در سطح شهر تغییر کاربری دادند و بسته شدند. علیرغم این که این اتفاق برای سینمادوستان و اهالی فرهنگ بسیار ناراحت کننده است اما تغییر رویه فعالیت سینماها و تبدیل آن به مکان‌های خصوصی آن هم به صرف قلیان، سیگار و ... به بهانه جذب مشتری و کشاندن مردم به سالن‌ها نه تنها قابل پذیرش نیست که باید فکری برای برخورد با چنین تصمیمات غیراصولی و البته غیرفرهنگی گرفته شود و این فقط همت مسئولان در رصد فعالیت صاحبان سینما و نظارت بر عملکرد آنها را می‌طلبد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.