یزد – شهرستان ۵۸ هزار نفری بافق درجنوب شرق شهریزد، درست درخطه کویری ما بین کرمان و یزد از دیربازبه شهرنخل و آفتاب معروف بوده و نخلکاری در این شهرستان قدمتی ۲ هزار ساله دارد و همین باعث شده تا این شهرستان علاوه براینکه در کناراستانهای سیستان بلوچستان،کرمان، بوشهروخوزستان یکی از قطب های تولید خرمای کشور به شمارمی رود دارای تاریخ ،تمدن و میراثی کهن باشد که امروزه آن را در زمره یکی از مناطق گردشگری هم قرارداده است تولید خرما به تنهایی زمینه اشتغال بسیاری برای بافقی ها ایجاد کرده با این حال استفاده بهینه از اجزای نخل برای ساخت صنایع دستی حصیری به رشد این شهرستان و اشتغالزایی و درآمد افزائی آن افزوده ضمن اینکه زمینه توسعه گردشگری را نیز فراهم کرده است .

خرمای شهر نخل و افتاب در آرزوی برند شدن

قدس آنلاین گروه استانها – سمیه شرف دینی ؛ ثبت نخلستان های بافق درفهرست آثارملی دراردیبهشت ماه سال جاری نیزاتفاق مثبتی بود که انتظار می رود زمینه توسعه گردشگری و اعتلای اقتصادی این خطه را فراهم کند افق روشنی که آن را مدیون محصول گرمسیری خرما هستیم 

قیمت خرما هم مانند دیگرمحصولات کشاورزی در یکی دوسال اخیر دچار نوساناتی شده و شرایط اقتصادی بر میزان تولید و فروش این محصول گرمسیری تاثیرگذاربوده است این را اززبان نخلدارانی برای تان می نویسیم که معتقدند خرمای بافق با وجود داشتن کیفیت مناسب هنوز نتوانسته راهی به بازارهای جهانی پیدا کند.

نارضایتی نخلکاران

یکی از خرماکاران بافقی در گفتگو با ما ازوضعیت بازار، قیمت پائین خرما،افزایش قیمت سموم وافزایش قیمت دستمزد کارگران گله دارد باغداردیگری از وجود دلان گله دارد و می گوید دلال ها محصول ما را به قیمتهای پائین خریداری می کنند در استانهای دیگر وبه قیمتهای بالا به فروش می رسانند.

کشاورزدیگری ازنبود کارگاهای صنایع بسته بندی مناسب درشهرستان گله مند است و می گوید اگر فرایند بسته بندی مناسب درشهرستان موجود بود دلالان و واسطه گران نمی توانستند محصول ما را در شهرهای دیگر به نام خود بسته بندی نمایند.

۲هزارهکتارسطح زیرکشت محصول خرما

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بافق درگفتگو با خبرنگارما درمورد وضعیت کشت خرما در بافق گفت : سطح زیرکشت محصول خرما درشهرستان به میزان ۲هزارهکتارمی باشد و ۲ هزارو۵۰۰ بهره برداردر این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

علی اکبررحمتیان درمورد مهمترین مشکلات نخلکاران شهرستان افزود : قیمت پائین  محصول در زمان برداشت، کمبود سردخانه برای نگهداری محصول برداشت شده از مهمترین مشکلات نخلکاران شهرستان است.

وی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد خرمای اصلاح شده و تولیدی بافق به شهرستان های استان و استان های قم اصفهان تهران صادر می شود .

 رحمتیان مهمترین گونه های خرمای این شهرستان را ارقام بومی کبکاب، زاهدی و پیارم بیان کرد و گفت: حدود ۶۰۰هکتار از باغات خرما به کشت ارقام تجاری پیارم، کبکاب و زاهدی اختصاص یافته و با توجه به بازاریابی های انجام شده و برگزاری سالانه جشن خرما درشهرستان، این محصول توانسته است جایگاه خوبی در استان و کشورداشته باشد و کشاوزران بافقی مشتریان زیادی ازاقصی نقاط کشور دارند .

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان درخصوص وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری محصول در شهرستان گفت : در زمینه فرآوری محصولات خرما در حال حاضر ۲کارگاه  فرآوری درشهرستان درزمینه تولید سرکه خرما، شیره خرما، لواشک خرما ودیگر محصولات جانبی خرما فعالیت دارند و در زمینه احداث سرد خانه و کارگاههای بسته بندی شده خرما نیز برخی مجوزها صادر شده و برخی در دست اقدام است.

 وی افزود: برای حمایت از کشاورزان تسهیلات سرمایه در گردش به خرماکاران داده شده و همچنین توزیع پاجوش یارانه ای نیز در اختیارخرما کاران قرارگرفته است.

موقعیت شهرستان می تواند طرفیت مناسبی برای معرفی این محصول باشد

رحمتیان در پاسخ به این سوال که آیا خرمای توانسته درسطح کشور به یک برند موفق تبدیل شود افزود : با توجه به اینکه شهرستان از نظر اقتصادی یک شهر معدنی بوده و  دارای ظرفیتهای مهم گردشگری می باشد و همه ساله گردشگران زیادی به این شهرستان سفر می کنند گونه های بومی کبکاب ،زاهدی و پیارم توانسته در سطح استان و کشور به خوبی به فروش برسد و گردشگران و مسافران استقبال خوبی ازخرمای بافق دارند واین خرما توانسته درکشورحرفی برای گفتن داشته باشد و به یک برند تبدیل شود و تقریبا محصل کشاورزان به راحتی به فروش می رسد.

 وی در خصوص مبارزه با افات درخت نخل هم گفت : در بحث مبارزه با آفات این درخت شبکه مراقبت دولتی و خصوصی در شهرستان فعال شده  و در این زمینه آموزش های لازم به خرما کاران ارائه می شود .

نبود سردخانه مهمترین مشکل شهرستان

سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان بافق در گفتگو با خبرنگا ما درخصوص خرمای بافق گفت : درحال حاضر مهمترین مشکل این شهرستان برای خرید محصول کشاورزان نبود سردخانه دراین شهرستان است ولی بخش خصوصی توانسته است با ایجاد سرخانه در این شهرستان محصولات کشاورزان را خریداری کرده و پس ازآن فرآوری کند ولی این سازمان اعتبارات لازم را برای ایجاد سردخانه را در اختیار ندارد.

رحیم زارع افزود: در سال بیش از ۷ هزار تن خرما در این شهرستان تولید می شود  و با توجه به گردشگرپذیربودن این شهرستان جشنواره خرما با حضور خرما کاران و افراد مرتبط با این رشته در چند سال گذشته برگزارشده و مهمترین هدف این جشنواره برند سازی این محصول می باشد.

وی تصریح کرد: خرمای بافق با توجه به مرغوبیتی که دراستان و کشوردارد توانسته است به جایگاه مناسبی درسطح کشوربرسد.

کمبودی نداریم

از انجا که مدیرجهاد کشاورزی شهرستان و سرپرست اداره تعاون روستایی بافق  از کمبود واحدها ی فرآوری محصولات خرما در بافق گفتند ولی مدیرصنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاوری استان در گفتگو با خبرنگارما اظهارداشت: درحال حاضر۲ واحد فرآوری محصول خرما در شهرستان بافق در زمینه فرآوری تمام محصولات مرتبط با خرما از جمله شیره خرما، چیپس خرما، شکلات خرما و ....  در حا ل فعالیت می باشند و با توجه به ظرفیت تولید خرما در شهرستان، این واحد ها نیازفعلی شهرستان را مرتفع می سازند .

علیرضا طاقه باف افزود: بخش خصوصی دراین زمینه مشارکت فعالی داشته است و هم اکنون ۱۱مجوز سرمایه گذاری برای فراوری محصولات خرما در شهرستان ارائه شده که ۴مورد ازاین مجوزها پیشرفت ۱۰۰درصدی داشته است.  

وی گفت : این سازمان برای حمایت از کشاورزان و بخش خصوصی برای احداث واحدها ی فرآوری محصولات تسهیلاتی دردو بخش صندوق توسعه ملی و سامانه اعتبارات مکانیزاسیون جهاد کشاورزی برای خرید تجهیزات به متقاضیان ارائه می دهد .

ثبت نخلستان ها ی بافق  در فهرست آثارملی

درخت خرما همواره برکت ها ی بی شماری به همراه دارد که حتی از کوچکترین ضایعات ان نیز می توان استفاده کاربردی کرد از اجزای خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه ،بادبزن، طناب، سبد و دیگرمحصولات حصیری استفاده می شود ورونق صنایع  دستی بافق مرهون برکت نخل بوده ودرخت نخل باعث اشتغالزایی فراوان دراین شهرشده و ثبت نخلستان ها ی بافق درفهرست آثارملی می تواند فرصت مناسبی برای برند ساز ی این محصول باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی شهرستان بافق درگفتگو با خبرنگارما از ثبت نخلستان های بافق در فهرست اثار ملی خبر داد و گفت: نخلستان های بافق در شهرستان و روستاهای حومه ، مناطق بسیار وسیعی از شهرستان را شامل می شود و این نخلستان ها ازجاذبه های گردشگری و چشم انداز دیدنی این منطقه  به شمارمی رود و با ثبت آنها در فهرست آثارملی طبق قانون مجازات اسلامی هرگونه دخل و تصرف عملیاتی که منجربه تخریب و تغییرهویت این آثار شود جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد

حصیر بافی برند صنایع دستی شهرستان

لیلا رنجبرازحصیربافی به عنوان برند صنایع دستی بافق یاد کرد و افزود: افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند بیش ازیک هزار نفر می باشند که ازتمامی اجزا خرما اعم از برگ خرما ،الیاف خرما و هسته و دیگر اجزاء این درخت صنایع دستی ماندگاری خلق می کنند و باعث رونق اشتغالزایی در شهرمی شوند و تاکنون با تلاش های میراث فرهنگی شهرستان بیش از۲۰۰نفر از این افراد ساماندهی شده اند و تحت حمایت های میراث فرهنگی قرار گرفته اند و کار شناسائی دیگر افراد فعال دراین حوزه نیز دردست اقدام است.

وی از بافق به عنوان شهر بافته های حصیری یاد کرد وگفت: با توجه به سابقه کهن این شهر در استفاده از تمامی اجزای درخت خرما در تولید صنایع دستی ، امید است که به زودی این صنعت مهم به جایگاه واقعی خود در استان و کشور برسد.

 رنجبر از اغطای تسهیلات کم بهره به هنرمندان این حوزه خبر داد و گفت : اخیرا در میدان خان بافق  یک مرکزفروش صنایع دستی احداث شده که ۱۰غرفه از این مرکز در اختیار هنرمندان حصیر بافی قرار گرفته و این اداره با همکاری اداره اموززش و پرورش در دوران قبل از کرونا دوره ها ی حصیر بافی را در مدارس برگزار کرد که مورد استقبال دانش اموزان و معلمان  قرار گرفت .

وی خاطر نشان ساخت :تا از قبل از همه گیری بیماری کرونا،  دو جشنواره خرما در شهرستان برگزار شد ولی در سال گذشته این جشنواره برگزار نشد و امیدواریم در شهریور امسال با رفع این بیماری بتوانیم جشنوراه خرما را دوباره برگزارکنیم ولی فعلا برنامه ای برای برگزاری این جشنواره با توجه به بیماری کرونا نداریم.

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.