نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش ضمن تایید اظهارات عراقچی درباره تداوم مسائل برجسته و پیچیده در برجام گفت: بمنظور یافتن راه حل‌ها به یک رویکرد بسیار خلاقانه و مسئولانه نیاز داریم.

مهر تایید اولیانوف بر نظرات عراقچی درباره نشست وین و برجام/ مشکلات موجود در برجام نیاز به رویکرد خلاقانه و مسئولانه دارد

قدس آنلاین: چند هفته ای است که نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  آغاز شده و در حال حاضر نیز پنجمین دور از این نشست در حال برگزاری است.

مذاکراتی با هدف احیای برجام و با شرکت نمایندگان ۴ کشور مشارکت کننده در این توافق و ایران البته بدون حضور مستقیم نماینده آمریکا در وین، نشست هایی که طرف‌های مختلف در آن درباره احتمال احیای توافق برجام سخن می‌گویند و از سوی دیگر نیز مقامات واشنگتن بارها تاکید کرده‌اند که تنها در صورت مذاکره درباره برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران حاضر به برداشتن کامل تحریم‌ها علیه تهران هستند.

از سوی دیگر نیز، مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند تا زمانی که واشنگتن تمامی تحریم‌های ظالمانه خود را لغو نکند، پایبندی کامل به مفاد برجام امکان پذیر نیست.

اما با توجه به روند این جلسات، هیئت‌های چینی و روسی روز دوشنبه در جلسه سه جانبه‌ای با مقامات ایرانی، بر حمایت کامل خود از مواضع تهران در قبال برجام تاکید کردند و از سوی دیگر نیز هیئت ایرانی نظرات خود را در مورد پیش نویس‌ها و سایر موضوعات پیرامون برجام برای طرف‌های چینی و روسی توضیح داد.

با ارائه برخی نظرات و توضیحات، هیئت‌های چینی و روسی نیز بر حمایت کامل خود از مواضع ایران در قبال برجام تاکید کردند.

از سوی دیگر، هر سه هیئت بر اهمیت تلاش جدی و جلوگیری از هرگونه عجله بی دلیل یا تأخیر، در بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای داشتند.

پس از برگزاری این جلسات، سید عباس عراقچ، رئیس هیات مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در مصاحبه‌ای با بیان اینکه مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم، گفت: شاهد پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات بودیم و مسیر خوبی را طی کردیم و در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که به اختلافات بارز موجود، می‌پردازیم.

وی در این راستا ادامه داد: مسیر خوبی تا الان طی شده است. این که آیا در این دور از مذاکرات بتوانیم به جمع بندی برسیم، شخصا مطمئن نیستم و هنوز زود است که قضاوت کنیم در چه زمان و مقطعی به این نقطه خواهیم رسید.

عراقچی تاکید کرد: تلاش برای این که هر چه سریع‌تر به جمع بندی نهایی برسیم، ادامه دارد.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز نسبت به اظهارات سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان درباره رسیدن مذاکرات وین به موضوعات اصلی مورد اختلاف واکنش نشان داد و با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: کاملا درست است، بسیاری از اختلاف در گفتگوهای وین درباره برجام کاهش یافته است.

وی افزود:عراقچی کاملا حق دارد، و درست می‌گوید که مسائل برجسته باقی مانده نسبتا پیچیده هستند.

اولیانوف ادامه داد: بمنظور یافتن راه حل‌ها به یک رویکرد بسیار خلاقانه و مسئولانه نیاز داریم.

وی همچنین  از دیدار و گفت‌وگو با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا درباره احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران در وین خبر داد و نوشت: با آقای انریکه مورا و سایر همکارانم در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و در مورد مسائل مربوط به مذاکرات وین درباره برجام گفت‌وگو کردیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.