تولیت آستان قدس رضوی گفت: رهبری صیانت از آرای مردم را یکی از وظایف بزرگ خود می‌دانند.

رهبری صیانت از آرای مردم را یکی از وظایف بزرگ خود می‌دانند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در ویژه برنامه سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ را مقطع تاریخی بسیار مهم و آینده ساز برای ملت و کشور ایران دانست، اظهار کرد: پیش از این تاریخ، اقدامات اعتراضی نسبت به ظلم های حکومت پهلوی صورت می‌گرفت، اما شاخصه و تفاوت مهم ۱۵ خرداد با دیگر حرکت‌های اعتراضی و انقلابی ملت ایران پیوند عمیق مردم با دین و روحانیت بود.
وی افزود: به تعبیر رهبر معظم انقلاب ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نشان دهنده پیوند عمیق و مستحکم آحاد ملت ایران با مظهر روحانیت و مرجعیت حضرت امام خمینی(ره) بود و همین پیوند مستحکم ضامن پیشرفت و پیروزی انقلاب ملت ایران شد.

امام خمینی(ره) همواره به مردم اعتماد داشت
تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: امام خمینی(ره) ملت ایران را ملتی بزرگ، آگاه و توانا می‌دانست و به آنها اعتماد داشت و خوش بین بود و این اعتماد از ابتدای نهضت تا ارتحال امام(ره) ادامه داشت.
وی عنوان کرد: امام(ره) پیش از پیروزی انقلاب و در دوران نهضت با توکل به خدا به مردم تکیه و اعتماد می‌کرد و پس از انقلاب نیز در عرصه‌های مختلف دعوت، پشتیبانی و اعتماد به مردم را مورد تأکید داشت. این حضور و پشتیبانی مردم رمز ادامه نهضت امام(ره) و شکست بدخواهانی بود.
حجت الاسلام والمسلمین مروی پیروزی جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی و فتنه‌ها و توطئه‌های مختلف را مرهون حمایت‌ها و حضور آگاهانه و متعهدانه مردم دانست و ابراز کرد: امام(ره) در عرصه‌های مختلف مردم را فرا می‌خواندند و به مردم اعتماد داشتند و مردم نیز به امام(ره) ایمان و اعتماد داشتند، همین معنا امروز نیز جریان دارد.
وی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب در مقاطع مختلف هرکجا رأی مردم بوده، ضمن دعوت ملت به حضور از آرای مردم صیانت کرده‌اند، عنوان کرد: در طول ۳۲ سال رهبری معظم انقلاب انتخابات گوناگونی در کشور برگزار شده و سلایق و اندیشه‌های مختلفی از جناح‌های گوناگون سیاسی در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و ریاست جمهوری را به دست گرفته‌اند، بطوریکه هیچکس نمی‌تواند بگوید در انتخابات پس از انقلاب تنها یک فکر، اندیشه و سلیقه پیروز بوده و روی کار آمده است.

رهبری همواره با شجاعت، تدبیر و استدلال از آرای مردم صیانت کردند
تولیت آستان قدس رضوی افزود: در تمامی انتخابات‌های برگزار شده رهبر معظم انقلاب بدون توجه به سلیقه و گرایش افراد پیروز، با شجاعت، تدبیر و استدلال از آرای مردم صیانت کردند، هنگامی که در سال ۷۶ سلیقه دیگری روی کار آمده بود عده‌ای زمزمه‌هایی را آغاز و حتی افرادی به رهبری نامه نوشتند که نتیجه انتخابات از نظر آن نگران کننده است، رهبری معظم پاسخ دادند که جای نگرانی نیست.
وی تصریح کرد: عده‌ای می‌خواستند که رهبری نتیجه انتخابات را در سال ۷۶ باطل اعلام کنند، اما رهبری فرمودند «صیانت و حفاظت از آرا و رأی مردم را وظیفه خود می‌دانم، مگر می‌توان به رأی مردم بی اعتنا بود؟» و این همان تعبیری بود که بعدها فرمودند «رای مردم حق ناس است».
حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه به وقایع انتخابات سال ۸۸ اشاره و ابراز کرد: در سال ۸۸ تمام تلاش رهبری معظم حول محور صیانت از آرای مردم بود، اما رهبری در آن قضایا مظلوم واقع شد. در آن سال رهبری معظم به دنبال حفاظت یا طرفداری از خط و جریان خاصی نبودند همانگونه که در سال ۷۶ اینگونه نبود.
وی اضافه کرد: در سال ۸۸ رهبری در پاسخ به افرادی که به دنبال ابطال انتخابات بودند فرمودند «من از آرای مردم صیانت می‌کنم، کما اینکه در سال ۷۶ نیز از رأی مردم صیانت کردم، اگر ادای تقلب دارید دلیل بیاورید، چند صندوق و منطقه که معترض به تقلب در آنجا هستید با حضور نمایندگان شما بازشماری شود اگر در آنها تقلب ثابت شد، رأی گیری را باطل خواهم کرد اما به صرف اینکه یک سلیقه ای روی کار آمده و سلیقه دیگر پیروز نشده نمی‌توانم آرای مردم و این حق الناس عظیم را نادیده بگیرم.»
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: در فتنه ۸۸ آنهایی که داد از دموکراسی و آزادی خواهی می‌زنند از رهبر انقلاب و امام جامعه اسلامی می‌خواستند بدون هیچ استدلالی آرای مردم را دور بیاندازد. صیانت رهبری از آرای مردم در قضیه ۸۸ که منجر به فتنه شد حول محور این موضوع بود که «من از آرای مردم باید صیانت کنم و اگر اعتراضی دارید با استدلال بنده را به تقلب در انتخابات قانع کنید، من پیش و بیش از شما بر این معنا حساسیت دارم و انتخابات را باطل می‌کنم.»


نقش آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف موضع رهبری است
وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر حضور و نقش آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف، به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی در سالروز ارتحال امام(ره) اشاره و تصریح کرد: رهبری معظم در سخنرانی روز گذشته خود مسئله «اسلامیت» و «جمهوریت» نظام و تأکید امام راحل به این دو اصل مهم را به خوبی بیان، تبیین و تفسیر کردند و فرمودند این نظریه امام(ره) برگرفته از آیات و روایت است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی رمز ماندگاری مقتدرانه نظام اسلامی طی ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب در برابر همه دشمنی‌ها و فتنه‌های بدخواهان داخلی و خارجی را «جمهوریت» و «اسلامیت» آن دانست و اظهار کرد: رهبری معظم انقلاب همانگونه که مخالف نظر لیبرال‌ها و سکولارهای مدعی جدایی دین از سیاست هستند، همانگونه مخالف عدم حضور و عدم نقش آفرینی مردم در نظام اسلامی هستند.
وی عنوان کرد: رهبری می‌فرمایند «شکل افراطی نظریه منحرف عدم حضور مردم در نظام دینی در سال‌های اخیر در شکل گیری گروه داعش نمایان شد» یعنی حکومت دینی بدون حضور و نقش آفرینی مردم داعش است. از منظر رهبر معظم انقلاب همان اندازه که تفکر عدم نقش آفرینی دین در سیاست محکوم است، تفکر عدم نقش آفرینی مردم در حکومت دینی نیز محکوم است و این نظر روشن رهبری در خصوص «جمهوری اسلامی» است.

ولایت فقیه سرمایه بزرگی که نباید به راحتی هزینه شود
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فرازی از سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب که فرمودند «به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد» گفت: در قضایای اخیر بیش از هرکس به رهبر مظلوم ما ظلم و جفا شد، چرا آنهایی که برای بیان مواضعشان نمی‌توانند مخاطب را قانع کنند از رهبری مایه می‌گذارند؟ این ظلم به رهبری است. تصمیمی می‌گیرید، ایده و فکری دارید، دفاع کنید و با استدلال مخاطب خود را قانع کنید، کلی عرض می‌کنم و به مسئله خاصی اشاره و نظر ندارم اما این درست نیست که هرکجا کم آوردیم از رهبری هزینه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ولایت فقیه سرمایه بزرگ و گرانقدری است که نباید به راحتی هزینه شود، ابراز کرد: نباید در هر مسئله خرد و ریزی از رهبری و ولایت فقیه هزینه کرد، ولایت فقیه و حکومت اسلامی خلاصه و عصاره هزار سال تلاش، مجاهدت و رنج علما، بزرگان و فقهای ما در طول تاریخ است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: عده‌ای دیگر در هرکجا نقد و انتقادی به زعم خود می‌بینند نوک پیکان حملات را متوجه رهبر عظیم الشان انقلاب قرار می‌دهند، که این نیز ظلم بزرگی به رهبری است. در این قضایای اخیر چه ها که ننوشتند و چه مطالب ناروایی را که در فضای مجازی منتشر نکردند و به مقام منیع رهبری انقلاب معترض شدند و این جفایی بزرگ به جایگاه ولایت است.
وی با بیان اینکه موضع رهبری حضور حداکثری مردم در انتخابات است، گفت: رهبری به اندازه‌ای برای رأی مردم عظمت و احترام قائل هستند که می‌فرمایند «رأی مردم حق الناس است».
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: بنده ۳۰ سال از عمر خود را افتخار داشتم در دستگاه و دفتر رهبری معظم خدمتگذار کوچکی باشم، شناخت من نسبت به معظم له محدود به روزنامه ها، اخبار و شنیده ها نیست و به این باور رسیده‌ام که رهبری معظم آنچه اعتقاد نداشته باشند بر زبان جاری نمی‌کنند، هنگامی که ایشان اینگونه از «جمهوریت» و «اسلامیت» دفاع می‌کنند یعنی هر دو اصل برای معظم له بسیار مهم و حیاتی است.
وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در انتخابات سال ۷۶ فرمودند «سجده شکر در پیشگاه خداوند بر زمین می‌گذارم که اینگونه مردم شرکت کردند»، این نشان می‌دهد که رهبری به دنبال حضور و نقش آفرنی حداکثری مردم در عرصه‌های مختلف انقلاب هستند. چه کسی در طول این سال‌ها از رهبری معظم انقلاب قوی تر، منطقی تر و با شجاعت تمام از رأی مردم و مردم سالاری دینی دفاع کرده است؟

حجت الاسلام والمسلمین مروی عنوان کرد: همواره رهبر انقلاب به ظرفیت مردم، نخبگان و افراد صاحب نظر و رأی توجه و اهتمام داشته‌اند، آن مسئول و شخصی که دارای نظر و ایده نباشد را رهبری نمی‌پسندند. اما در مقام تصمیم گیری آنچه را رهبری بیان می‌فرمایند همه باید اطاعت کنیم و این امری منطقی و عقلایی برای ایجاد نظم است، به عنوان مثال نمی‌شود رئیس جمهور سخنی بگوید و وزیران هرکدام به دنبال انجام نظرات خود باشند، کدام کشور در دنیا اینگونه اداره شده است؟
وی اضافه کرد: اینکه افراد دارای رأی و نظر باشند بسیار مقبول و محترم است، اما در مقام تصمیم گیری ضمن توجه به نظرات مختلف در نهایت یک نفر باید تصمیم بگیرد، اگر غیر از این باشد هرج و مرج در کشور ایجاد می‌شود، حتی یک خانه و یک مغازه را نمی‌شود غیر از این اداره کرد.
تولیت آستان قدس رضوی از توجه رهبری معظم انقلاب به نظرات مختلف کارشناسی و تضارب آرا در مسائل مختلف، ابراز کرد: رهبری معظم جزو معدود افراد و مسئولان تراز اول در دنیا هستند که حقیقتا به رای و آرای نخبگان و افکار مختلف توجه دارند و احترام قائل هستند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با نقل خاطره‌ای از مقام معظم رهبری گفت: وقتی ایشان به مقام رهبری رسیدند عده‌ای از مردم برای تقلید به سوی ایشان آمدند که از ایشان تقلید کنند؛ دستگاه استفتائاتی شکل گرفت و آن کسی که محور این سیستم استفتائات بود آیت الله سیدجعفر کریمی بود که مردی عالم و فقیه و مسئله‌دان بود. ایشان آن اوایل هفته‌ای یک روز با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی افزود: در این دیدارها و جلسات مباحث فقهی و سئوالات مطرح می‌شد و در آن جلسه میان رهبر معظم انقلاب و آیت الله سیدجعفر کریمی گفت‌وگو و مباحثه می‌شد تا خروجی آن یک فتوا باشد. زمانی خدمت ایشان عرض کردم خوب است یک نفر دیگر از همین علماء و فقها هم باشد که با مبانی فقهی شما آشنا شود. آقا فرمودند چه کسی و بنده یکی از فقهایی را که آن روز عضو شورای نگهبان بود معرفی کردم که از اصحاب استفتاء امام راحل بودند.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند بله، ایشان را می‌شناسم و در فقاهت ایشان نیز بحثی نیست اما در جلساتی که با فقهای شورای نگهبان داریم ایشان نیز شرکت می‌کند و آنجایی که بنده حرف و نظری می‌گویم ایشان مباحثه نمی‌کند و سکوت می‌کند؛ من کسی را می‌خواهم که با من بحث کند و حرف مرا رد کند و با یکدیگر مباحثه و مناظره کنیم و از میان این تضارب آراء به یک نتیجه مطلوب برسیم. خیلی از اینها البته رسانه‌ای نمی‌شود و مردم مطلع نمی‌شوند.
وی با بیان اینکه رهبری انقلاب در مسائل مختلف کشور کارشناسان حوزه‌های گوناگون را فرا می‌خوانند و نظرات آنها را کسب می‌کنند، تصریح کرد: رهبری شخصا در مسائل مختلف با کارشناسان جلسه می‌گذارند، در این جلسات معظم له خود اداره جلسه را به دست می‌گیرند و با بحث و تضارب آرا نظرات مختلف را اخذ می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه به سؤالی که اخیرا پس از سخنان روز گذشته رهبری معظم انقلاب مبنی بر اینکه چرا رهبری دیر وارد قضایای شدند و چرا همان روزهای نخست به میدان نیامدند اشاره کرد و گفت: پاسخ و برداشت شخصی بنده با توجه به ۳۰ سال توفیق خدمت در محضر رهبر معظم انقلاب این است که اگر بنا باشد رهبری در هر مسئله‌ای ورود پیدا کنند همان‌هایی که امروز بر رهبری غیر منصفانه خرده می‌گیرند، همان ها خواهند گفت «رهبری دست نهادها را بسته و کسی اختیار ندارد، کسی قدرت تصمیم گیری و ظهور و بروز ندارد و رهبری اجازه نمی‌دهند اشخاص و نهادهای قانونی کار خود را انجام دهند» کما اینکه این سخنان را قبلا از کسانی که امروز به رهبری خرده می‌گیرند در گذشته شنیده‌ایم.
وی با بیان اینکه رهبری در مسائل مهم به تشخیص صحیح خود به جهت اشراف کامل ورود پیدا می‌کنند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همواره به دستگاه‌ها اجازه انجام وظایف خود را می‌دهند تا به بلوغ سیاسی، مدیریتی و سیستمی برسند، کما اینکه مردم باید در انتخابات گوناگون شرکت کنند و آزاد باشند تا به بلوغ برسند.
وی افزود: گاهی دستگاه‌ها ممکن است دچار اشتباهاتی شوند و رهبری نیز از آنها آگاه است اما به عمد ورود نمی‌کنند تا این دستگاه‌ها تجربه کسب کنند و به بلوغ سیستمی برسند، ورود رهبری در همه مسائل قطعا صحیح نیست.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این بخش از سخنان روز گذشته رهبر مظعم انقلاب که فرمودند تذکری «اخلاقی و انسانی» می‌دهم، گفت: این سخن به این معناست که از موضع رهبری و سیاسی ورود نمی‌کنم، چرا که اگر رهبری می‌خواستند از موضع حکومتی ورود کنند همان روزهای نخست ورود پیدا می‌کردند، رهبر معظم انقلاب از موضوع اخلاقی و انسانی به عنوان حاکمی عادل در این قضیه وارد شدند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در پاسخ به این سؤال که چرا رهبری همان روز نخست به این موضوع ورود پیدا نکردند، تصریح کرد: زیرا موضوع  برای رهبری ثابت نشده بود، لذا زمانی که برای معظم له ثابت شد که به برخی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشده ظلم و جفا شده است ورود پیدا کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: مطلع نیستم اما برداشت من این است که احتمالا رهبری هیئتی را برای بررسی موضوعات، اسناد و سخنان  مشخص کردند و کار بررسی این هیئت زمان می‌برد، لذا وقتی موضوع برای رهبری مشخص شد با شجاعت تمام و از منظر انسانی و اخلاقی به موضوع ورود کردند و تذکر دادند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان خاطره‌ای گفت: برای یکی از بزرگان نظام که بعدها جدا شد مسائلی پیش آمد و قرار شد برای ایشان فراغت‌هایی صورت گیرد و همان زمان نیز عده‌ای از جریانات سیاسی نامه ‌نگاری کرده بودند که مقام معظم رهبری تجدید نظر کنند که البته مربوط به شورای عالی امنیت ملی بود و آقا فرمودند کارشناسان بهداشتی و پزشکی را اعزام کنید و اگر آنان به این نتیجه رسیدند شورای عالی امنیت ملی تصمیم دیگری بگیرد و فراغت ایجاد کند؛ برخی بزرگان نظام خدمت رهبری رسیدند و گفتند اکنون اگر به شورای عالی امنیت ملی بفرمائید که در فلان مسئله تجدیدنظر کند کسانی که نامه نوشتند به نفع خودشان این موضع را مصادره می‌کنند و می‌گویند ما فشار آوردیم که این گونه شد.
وی افزود: رهبری فرمودند من باید برای این اظهارنظر یا عدم اظهارنظر حجت شرعی پیش خدا داشته باشم و به نظر دیگران کاری ندارم. باید ببینم تصمیمی که می‌گیرم یا نمی‌گیرم نزد خدا حجت دارم یا نه. کاری به اینکه دیگران چه بهره برداری می‌خواهند صورت دهند ندارم.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان خاطره‌ای گفت: برای یکی از بزرگان نظام که بعدها جدا شد مسائلی پیش آمد و قرار شد برای ایشان فراغت‌هایی صورت گیرد و همان زمان نیز عده‌ای از جریانات سیاسی نامه ‌نگاری کرده بودند که مقام معظم رهبری تجدید نظر کنند که البته مربوط به شورای عالی امنیت ملی بود و آقا فرمودند کارشناسان بهداشتی و پزشکی را اعزام کنید و اگر آنان به این نتیجه رسیدند شورای عالی امنیت ملی تصمیم دیگری بگیرد و فراغت ایجاد کند؛ برخی بزرگان نظام خدمت رهبری رسیدند و گفتند اکنون اگر به شورای عالی امنیت ملی بفرمائید که در فلان مسئله تجدیدنظر کند کسانی که نامه نوشتند به نفع خودشان این موضع را مصادره می‌کنند و می‌گویند ما فشار آوردیم که این گونه شد.
وی افزود: رهبری فرمودند من باید برای این اظهارنظر یا عدم اظهارنظر حجت شرعی پیش خدا داشته باشم و به نظر دیگران کاری ندارم. باید ببینم تصمیمی که می‌گیرم یا نمی‌گیرم نزد خدا حجت دارم یا نه. کاری به اینکه دیگران چه بهره برداری می‌خواهند صورت دهند ندارم.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: رهبری در اعلام مواضع خود بیش از ملاحظات سیاسی و افکار عمومی به دنبال داشتن حجت در پیشگاه خداوند هستند و این رویکرد رهبری معظم انقلاب در مسائل مختلف است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی تاکید کرد: در قضاوت‌ها و نوشته‌ها و تحلیل کردن‌ها دقت کنیم و مراعات کنیم، باید روزی پاسخ دهیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.