علی ربیعی بار دیگر به مناظره اول نامزهای انتخابات واکنش نشان داد و با تاکید بر درخواست دولت برای فرصت پاسخگویی گفت: در صورت لزوم به قوه قضائیه شکایت می‌کنیم.

ربیعی: فردای ایران در گرو مشارکت حداکثری است/ پاسخ های متعددی برای هرگونه تعرض آمریکا در نظر گرفته‌ایم

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود که به صورت برخط انجام شد، با اشاره به در پیش بودن رویداد مهم انتخابات و تاثیر آن در سرنوشت کشور و جامعه گفت: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه خواهد بود، صندوق رای و حق مشارکت در سرنوشت خود، میراث گرانبهایی است از زحمات، ‌تلاش‌ها، زندان‌ها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لاله‌گون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند برای ما به جا مانده است و باید حفظ شود.

آینده کشور در گرو مشارکت حداکثری است

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گره‌گشای همه مشکلات می‌دانستند.، افزود: به تعبیر صریح بنیانگذار انقلاب اسلامی، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است. ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت را، این ثمره چند نسل از پیشینیان‌مان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و فارغ از هر فراز و نشیب‌ و گلایه‌ها، این میراث گرانبها را آنچنان قدر بداریم که هیچ تزلزلی به پیکره آن وارد نشود.

ربیعی با تاکید بر اینکه جمهوریت فقط در یک حالت به مخاطره می‌افتد و آن وقتی است که جمهورِ مردم، خودباوری خود را برای تغییر سرنوشت و تعیین صحنه، از دست بدهد، گفت: در آن صورت، عواقب آن برای نسل‌ها باقی می ماند. بنابراین به رغم دیدگاه های مختلف و برخی گلایه ها که امروز مطرح میشود، باید در یک درک عمومی، بدانیم حفظ باشکوه صندقها با مشارکت حداکثری ، ضرورت عبور موفق از بحران های امروز در جهان پرتلاطم ظالمانه در دوره پساتحریم است و متضمن آینده همراه با امید و تحول پیش برنده خواهد بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور  تصریح کرد: معتقدیم شرایط پیچیده نظام جهانی و احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی و کسب جایگاه ایران در منطقه و جهان از یک سو، و از سوی دیگر، در دوران پساتحریم، آسیب‌دیدگی‌های اقتصادی و روانی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم و احیای زندگی پساتحریم و کرونا، نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روزافزون‌ شده بین جامعه، مردم و دولت هستیم.

وی خاطرنشان کرد:در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم ‌تنیده داخلی و خارجی ، دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، ‌مشارکت، امری حیاتی است.

به چشم انداز لغو تحریم ها نزدیک شده‌ایم

ربیعی در بخش دیگری از این نشست برخط با اشاره به مذاکرات وین برای احیسای برجام گفت به چشم انداز لغو همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شده‌ایم و خاطرنشان کرد:در کنار این تلاش دولت با استفاده از فضای تحریم شکنی اولیه و سرمایه‌گذاری‌های صورت داده، زیرساختهای عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. قطعا آثار این سرمایه گذاری ها در سالهای آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت.

دولت دوازدهم دولت پیشخوار مصائب بود

سخنگوی دولت گفت: می خواهم یک صفت دیگری به این دولت اضافه کنم، دولتی که سختی ها و ناملایمات و دشواری های سالهای آینده ایران را نیز پیشخور کرده است. یعنی دولت پیشخور مصائب بوده است.

برای تعرض به کشتی‌هایمان چندین واکنش در نظر گرفته‌ایم

سخنگوی دولت درباره تهدید مقامات آمریکایی در مورد ممانعت از رسیدن دو کشتی نظامی ایران به ونزوئلا و متهم کردن ایران به فروش غیر قانوین تسلیحات به این کشور گفت: ما کاری به ادعای آنها نداریم اما مداخله در روابط ایران با سایر کشورها که مطابق با مقررات بین الملی است آزار دهند و غیر قابل قبول است.

ربیعی افزود: ایران کارشکنی و ایجاد مانع در برابر حق خودش برای تجارت عادی و مرسوم با دیگر کشورها را محکوم می کند. روابط دوستانه و عادی بین ایران  دوستانش در جهت تقویت منافع دو طرف بوده  و ما هیچگاه علیه منافع کشور سومی وارد همکاری نشده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی آنها از نظر ما فاقد وجاحت است. افزود: البته ما نسبت به هر اقدام نادرست و تعرض به کشتی هایمان هشدار می‌دهیم و طیفی از واکنش ها را در مقابل هر تعرضی در نظر داریم

ایران هیچ منعی برای فروش تسلیحات  ندارد

وی در پاسخ به اتهامات مقامات آمریکایی به ایران بادآور شد: این آمریکاست که سالهاست با فروش صدها میلیاردها دلار سلاح به منطقه امنیت اآرا به مخاطره انداخته. ما بارها نسبت به این رویه و اقدامات بر هم زننده امنیت منطقه به آمریکا هشدار داده‌ایم.

ربیعی تاکید کرد: به محموله این کشتی‌ها کاری ندارم اما فروش سلاح از سوی ایران هیچ منعی ندارد و قطعنامه ۲۲۳۱ اینرا تصریح می‌کند. آمریکا برای نقض این قطعنامه خیلی تلاش کرد اما به نتیجه نرسید.

باید به دولت برای پاسخ به ادعاها در مناظره اول فرصت بدهند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست دولت برای گرفتن فرصت پاسخ به مسائل مطرح شده در مناظره انتخاباتی نامزدها هم با بیان اینکه علاوه بر صدا و سیما، کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی هم موظفند فرصت مقتضی را برای پاسخگویی به دولت بدهند ، اظهار داشت: هفته گذشته از سازمان صدا و سیما قبل از آغاز مناظرات تلویزیونی درخواست کردیم و سه راه کار پیشنهاد دادیم که اجازه بدهید که نماینده دولت زنده در مناظره حاضر شود یا برنامه ضبط کند و یا بیانیه منتشر کند. منتظر پاسخ بودیم که تا الان پاسخی نگرفته‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: بعد از مناظرات بلافاصله خدمت آقای علی عسگری و هم وزیر کشور نامه ارسال کردیم و درخواست حقوق قانونی دولت در این زمینه شدیم. امیدواریم شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین از سازمان صدا و سیما باشیم. چنانچه فرصتی برای پاسخ دولت تعیین نشود سنجش بسیاری از گفتارها و ادعاها برای مردم روشن نخواهد بود. 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری گفت:این درخواست ما از صدا و سیما از این جهت است که اگر این موارد پخش نشود هم اتهامات بی پایه و اساس در تاریخ خواهد ماند و هم مخاطبان ما از شرایط کشور مطلع نخواهند شد.عدم وقت مقتضی توسط صدا و سیما  برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزشهای اخلاقی ما و هم با لزوم شفافیت به لحاظ تقویت در مشارکت حداکثری منافات دارد. 

سخنگوی دولت ادامه داد: ما دو قانون داریم هم براساس قانون کمیسیون نظارت مواردی که تهمت و افترا است اجازه جواب دادن به آن داده شود و هم علاوه برآن قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت در قانون سازمان صدا و سیما که اگر نسبت به دولت و یا هر فردی گفته شود باید اجازه دهند پخش شود اقدام کنند ممکن است هیچ اتفاقی نیفتد، اما براساس قانون پیش بینی شده مرحله اول اگر پاسخ ندادند به کجا شکایت کنیم. مرحله دوم اگر نشد به قوه قضاییه شکایت کنیم. همه روال را دنبال خواهیم کرد و اگر نتیجه ای نگیریم به قوه قضاییه پناه خواهیم برد و درخواست خود را خواهیم داد.

در مناظره تمام تلاشهای ملت و حاکمیت را زیر سوال بردند

ربیعی تاکید کرد: بنده نتایج این اقدامات و واکنش ها را متعاقبا اطلاع رسانی خواهم کرد. متاسفانه در این مناظرات مطالبی بیان شد که کارآمدی کل نظام و تمام تلاشهای حاکمیت و ملت را زیرسوال بردند.از جمله واژگانی از این قبیل که همه جا را فساد گرفته است ، هیچ کس منکر وجود فساد نیست اما این تعبیر تعبیری قطعا نادرست است و متاسفانه همه این تخریب ها و حمله ها را به نحوی بیان کردند که گویی در این کشور نه تحریمی بوده و نه کرونایی بوده و ظاهرا پدیده ای به نام ترامپ و فشار حداکثری و یک حادثه بزرگ به نام جنگ اقتصادی از تاریخ سیاسی ایران حذف شده است. انگار از ویرانه های خرمشهر و کشور دوران دفاع مقدس گفته شود ولی از صدام و جنگ تحمیلی سخنی به میان نیاید.

وی ادامه داد: مثل اینکه صدای شکست خوردن فشار حداکثری به ایران هنوز به گوش طراحان سوال نرسیده بود و نه به گوش برخی دیگر. وقتی بایدن با شعار برگشت به برجام به میدان آمد و آمریکایی ها ادعا کردند فشار حداکثری شکست خورده گویی این امر در خلا رخ داده و نه درد و رنج مردم و نه مقاومت ملی و نه دپیلماسی پرافتخار و مسلط و نه مدیریت عدم فروپاشی ایران همه اینها به فراموشی سپردند.

هر توافقی در وین حاصل شود تعهد  نظام و دولت ایران است

ربیعی در پاسخ به این سوال که درصورت احیای برجام، با  روی کار آمدن دولت جدید در ایران  چه تضمینی برای اجرای آن وجود دارد، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال شدیدترین تحریم ها علیه کشورمان گفت: ما نشان داده‌ایم که تحت هر شرایطی پایبند به تعهدات بین‌المللی خود هستیم و این یک تصمیم ملی بود.

وی تاکید کرد:  برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات خود و موافقتنامه‌های بین‌المللی خود دارد جمهوری اسلامی ایران تا کنون از هیچ یک از توافق‌های بین‌المللی خارج نشده و تعهداتش را نقض نکرده چون تصمیمات در این خصوص یک اجماعی ملی و در سطوح ملی است و تا زمانی که همه طرف  های برجام به تعهدات خود پایبند بمانند می‌توانند مطمئن باشند جمهوری اسلامی ایران از تعهدات خود را نقض نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه پایبندی به تعهدات و احترام به حقوق و قوانین بین‌المللی یکی از اصول ثابت سیاست خارجی ایران است، اضافه کرد: این سیاست با تغییر دولت‌ها دچار تغییر و دگرگونی نمی‌شود. به صراحت اعلام می‌کنم پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است که با اجماع در جمهوری اسلامی ایران به جلو رفته است،  به تحولات داخلی ما مرتبط نیست و دستگاه‌های حاکمیتی آن را انجام می‌دهند. در موضوعات ملی و کلان مانند همیشه هر نتیجه‌ای که در چارچوب حاکمیت به دست بیاید در همان چارچوب عمل می‌شود و با تصویب و اجماع مجموعه نظام درخصوص مذاکرات و نتیجه آن،  از سوی دولت آینده نیز قطعا محترم شمرده خواهد شد.

توافق در وین تصویب FATF را تسهیل می کند

ربیعی درباره حاتمال تصویب لوایح FATF در صورت توافق در وین برای احیای برجام تا قبل از روز انتخابات  هم تصریح کرد: امیدواریم به‌زودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها باشیم. اما عجله ای در مذاکرات نداریم در عین حال با فرسایشی شدن آن هم مخالفیم.

سخنگ,ی دولت با بیان اینکه نمی خواهم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانه زنی کنم، افزود: تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم‌گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی گفت: اما اینرا تایید می‌کنم که امید به تصویب لوایح CFT و پالرمو در صورت احیای برجام قطعا تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه همانطور که گفتم با مرجع دیگریست و  ما تمام استدلال‌های لازم را به مجمع ارائه کرده‌ایم.

با ورود تولید داخلی برنامه واکسیناسیون دچار جهش می‌شود

ربیعی درباره روند واکسیناسیون و برخی مشکلات و وقفه ها در تزریق مرحله دوم واکسن و ادامه این برنامه پس از تغییر دولت هم با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان تغییر دولت ودر برنامه واکسیناسیون تاثیری ندارد.، گفت: سیاستها این برنامه ستاد ملی کرونا تدوین شده است.

وی افزود: درباره روند تزریق دوز دوم واکسن و برخی نگرانی هایی که مطرح شده بود با دوستان مختلف در وزارت بهداشت و دستگاه های مرتبط صحبت کردم. آنچه من مطلع هستم مثل هفته های گذشته واکسیناسیون در جرران است و تا ایمنی جمعی باید ادامه پیدا کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما برای ۱۳ تا ۱۵ میلیون نفر برنامه‌ واردات واکسن داریم تا بتوانیم فشار فوتی‌های ناشی از بیماری های زمینه‌ای و سن بالا را کم کنیم تا برسیم به تولید داخلی افزود:  با اتخاذ استراتژی بموقع مبنی بر تولید داخلی همزمان با واردا این تولیدات بزودی وارد چرخه می‌شود. د

ربیعی گفت: و واکسن پاستور و برکت در آستانه ورود به نظام سلامت هستند و برنامه واکسیناسیون ما را با پرش مواجه خواهد کرد.

واکسیناسیون مرحله دوم بالای ۷۰ ساله ها تکمیل می‌شود

وی درباره وقفه رخ داده در تزریق دوز دوم واکسن برخی سالمندان هم تصریح کرد: یک محموله ۳ میلیونی قرار بود وارد شود که قدری با تاخیر روبرو شد. دوستان تصمیم گرفتند بجای واکسیناسیون  گروه جدید ، فعالا واکسن دوز دوم افراد بالای ۷۰ سال را تکمیل کنند.

وی افزود: رئیس جمهور با همتایان خود در کشورهایی که می توانستند واکسن در اختیار ما بگذارند تماس گرفتند و وزارت خارجه هم در راستای دیپلماسی سلامت کمک زیادی کرد.

اتاقم را باز گذاشتم تا هرچه لازم دارند ببرند و بررسی کنند

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی ظریف  هم با اشاره به اظهارات هفته قبل خود درباره تشکیل پرونده در دادستانی تهران و افزوده شدن اطلاعات سپاه به ضابطین این پرونده گفت: من هم پس از رفتن به مرکز بررسی های استراتژیک هرگونه همکاری را انجام دادم حتی اتاق خودم را باز گذاشتم و در اختیار قرار دادم  تا هرچه را اعم از لپتاپ و فایلها را که نیاز دارند ببرند و بررسی کنند و بیاورند.  اما من نظریه اطلاعاتی ندارم.

وی افزود:  امیدواریم نتایج تحقیقات هر چه سریعتر مشخص و منتشر شود.در انجام امور تحقیق هرگونه همکاری که لازم بوده است از اول من معتقد بودم این یک توطئه علیه نظام و دولت بوده وآثار این سرقت حمله به سیاست خارجی دولت و از میدان به در کردن کنشگران عرصه سیاست خارجی و خادمان ملت بوده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.