طی برگزاری جلسه مجازی، دستگاه‌ها و نهادهای عضو در ستاد بزرگداشت دهه کرامت به تشریح برنامه‌های خود در این ایام به ویژه به مناسبت ولادت امام رضا(ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه(س) پرداختند.

تشریح برنامه‌های گرامیداشت ولادت امام رئوف و کریمه اهل بیت(ع) در ستاد بزرگداشت دهه کرامت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، نشست هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور صبح امروز چهارشنبه 19 خرداد به صورت وبینار با حضور دستگاه‌ها و سازمان‌های ملی، نمایندگان اعتاب مقدس، نمایندگان دستگاه ها و مسئولان استانی ستاد در سراسر کشور، با محوریت «ارائه برنامه‌ها و اقدامات» در راستای بزرگداشت این دهه برگزار شد.

بنابراین گزارش طی این نشست هریک از دستگاه‌ها و سازمان‌های عضو ستاد، مهمترین و شاخص‌ترین برنامه‌ها و اقدامات خود را که برای دهه کرامت پیش‌بینی شده ارائه کردند.

در این راستا «سید علیرضا شمس نیا» از آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام اظهار داشت: امسال به همت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برای اولین بار یک برنامه جامع و مشترک برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها تعریف شده است که در دهه کرامت و ذیل عنوان مسابقه «حدیث کرامت» راجرا خواهد شد.

نماینده آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: برگزاری محافل انس با قرآن کریم، آغاز دوره تابستانی کلاس های آموزش قرآن که به دلیل کرونا تعطیل شده بود و برگزاری محافل انس با قرآن از دیگر برنامه هایی است که در آستان حضرت عبداعظیم(ع) برای این دهه پیش بینی شد.

شمس نیا ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن به صورت مجازی و پخش مستقیم آن از شبکه معارف سیما از دیگر برنامه های آستان در این ایام محسوب می شود، همچنین مسابقه «حدیث کرامت» برپایی دوره‌های «معرفت رضوی» وبرنامه های مناسبتی از جمله فعالیت های ما در دهه کرامت است و ویژه برنامه ولادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و گرامیداشت حضرت شاهچراغ و ولادت امام رضا «علیه السلام» از شبکه قرآن پخش می شود.

وی برگزاری مراسم عقد زوجین در دو مکان در نظر گرفته شده در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، دیدار خدام آستان با خانواده های شهدا و حضور خادمان حرم مطهر در سطح شهر و مساجد و پخش آنونس ها و کلیپ های ولادت را از دیگر برنامه های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در دهه کرامت بر شمرد.

همچنین در بخش دیگری از این وبینار«حمید هرمزی» نماینده وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به اقدامات وزارت ورزش و جوانان در دهه کرامت گفت: اگرچه شیوع بیماری کرونا بسیاری از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان را با مشکل روبرو کرد اما امسال برنامه‌هایی برای دهه کرامت پیش‌بینی شده است از جمله فضاسازی محیطی و تبلیغاتی که در سطح کلیه سازمان‌ها و نهادهای زیر مجموعه این وزارتخانه با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالو اجرایی خواهد شد.

 نماینده وزارت ورزش و جوانان در ستاد بزرگداشت دهه کرامت تصریح کرد: همچنین جشنواره های مختلف ورزشی را که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم برگزار کنیم امسال از سر می گیریم از جمله «جاده ورزشی» و رزمایش«همت جوانانه و کمک مومنانه » با شعار همگانی «خدمت کریمانه و گره گشایی به رسم اهل بیت»؛ ضمن اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با دهه کرامت در فضای مجازی را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: ادر ایام دهه کرامت از آن دسته از ورزشکاران و مدیران ورزشی که خادم امام رضا(ع) هستند تجلیل می‌شود. همچنین از همه همکاران ما در سطح کشور خواسته شده به ابتکار خود برنامه هایی تدارک ببینند و هیئت ها و سمن های ورزشی نیز اقدامات و فعالیت‌های این دهه را اطلاع‌رسانی و در برپایی هرچه باشکوه تر آنها همکاری می کنند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام «محمدعلی رضوانی نژاد» با اشاره به سلسله جلسات ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان گیلان گفت: روز 17خرداد جلسه ای با حضور ۱۸ دستگاه استانی برگزار و طی آن ۸۹ مصوبه برای دستگاه‌های مختلف مرتبط با دهه کرامت مصوب کردیم که از جمله آنها می توان به پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) که هماهنگی و اجرای این برنامه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه رقم می خورد اشاره داشت. 

مدیر ستاد فهما استان گیلان افزود: همچنین نمایش کلیپ ها و سرودهای مرتبط با دهه کرامت که در اختیار شبکه امید استان قرار می گیرد. تهیه سرودها و محتوای مناسب با همکاری جبهه انقلاب فرهنگی در سطح استان، راه‌اندازی کاروان‌های شادی و نورافشانی شهرها توسط سپاه ، تهیه و توزیع جهیزیه و بسته های مواسات، برگزاری مسابقه رضوی برپایی مراسم ویژه جشن دهه کرامت در مراکزشهرها و برافراشتن پرچمی با نام مبارک امام رئوف در یکی از مناطق شهری از دیگر برنامه های و اقدامات ما در ایام دهه کرامت در سطح استان گیلان است.

وی همچنین به برخی از برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان اشاره کرد و گفت: بر اساس ابلاغیه ستاد کشوری دهه کرامت، تهیه مصاحبه های وبیناری با موضوعات مرتبط با این دهه از جمله کارویژه هایی است که در دستور کار قرار دارد. همچنین در این ایام شاهد پرده برداری از امامزاده عباس شهرستان بابل خواهیم بود.

حجت الاسلام رضوانی نژاد تصریح کرد: تجلیل از بانوان و دختران نمونه در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد، برپایی جشن های خیابانی ویژه روز دختر با همکاری شهرداری و آموزش و پرورش، برپایی مسابقات فرهنگی ویژه بانوان، برگزاری جشن تکلیف سیاسی برای رای اولی ها با توجه به قرار گرفتن در ایام انتخابات، برپایی ایستگاه های صلواتی، تکریم امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص در استان و پویش «نذر خون» از یگر برنامه ها و اقداماتی بود که حجت الاسلام رضوانی نسب به آنها اشاره کرد.

اما در بخش دیگری از این نشست «حجت الاسلام کلات پور» مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه  درباره فعالیت های پیش بینی شده ویژه دهه کرامت در این استان به ارایه مباحث خود پرداخته و اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از ساکنان استان کرمانشاه را برادران اهل حق و برادران اهل تسنن تشکیل می دهند برنامه‌های دهه کرامت استان شامل برنامه‌های مناسبتی مشترک با این عزیزان است، از جمله در راستای طرح مواسات هماهنگ شده تا ۲۰ درصد از نانوایی های سطح استان به صورت رایگان نان توزیع کنند که البته این کار با مجوز ستاد کرونای استان و رعایت همه پروتکلهای بهداشتی انجام می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با برخی از مساجد شهر هماهنگی شده است که با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی برای دختران 9 ساله جشن تکلیفی با عنوان « دختری با چادرگل گلی» تدارک ببینند. همچنین برنامه پیاده روی های خانوادگی نیز از دیگر برنامه‌های ما برای دهه کرامت در استان کرمانشاه است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه افزود: همچنین با نهادهای مرتبط هماهنگ شده است که با آذین بندی سردر مساجد و نصب پرچم هایی با آرم حضرت معصومه(س) و امام رضا(س)، سطح شهر را رنگ و بوی دهه کرامت ببخشند. علاوه بر این از آنجایی که یکی از ابتکاراتی که در سطح استان مورد استقبال قرار گرفته خوشنویسی پشت ماشین ها و خودروهاست، در ایام دهه کرامت نیز این طرح اجرایی می شود.

وی نصب پرچم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در یکی از قله های مرتفع استان توسط کوهنوردان کرمانشاهی را از دیگر اقدامات این دهه برشمرد.

در بخش دیگری از این جلسه «مصطفی بهارلویی» نماینده اصناف و بازاریان در ستاد بزرگداشت دهه کرامت اظهار کرد: با توجه به محدودیت های کرونا و و انتخابات، اغلب همکاران ما در ستادهای انتخاباتی مشغول هستند. اما در عین حال تاکید شده که در زمینه برنامه ها و فعالیتهای دهه کرامت نیز برنامه ریزی و فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به دستورات ستاد مقابله با کرونا، جشن های محوری دهه کرامت در سراسر کشور برگزار می شود. آذین‌بندی بازارها و مراکز مهم خرید نیز در دستور کار گرفته است.تهیه بسته های پذیرایی و توزیع نان صلواتی بخصوص در استان‌های محروم (مانند سیستان و بلوچستان) مورد تاکید قرار گرفته و از اتحادیه های صنفی و اتاق‌های اصناف خواسته شده نامه های صادره مزین با تبریک دهه مبارک کرامت باشد.

این گزارش می افزاید: در ادامه «محمد ابدالی تکلو» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان رضوی طی سخنانی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های شاخص ما در دهه کرامت تا قبل از شیوع کرونا عرض ارادت بانوان و دختران شهر مشهد به ساحت امام رضا(ع)در روز ولادت خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه (س) با عنوان «گلباران» بود که در ایام کرونا این برنامه تعطیل شد اما امسل پس از هماهنگی با سازمان‌های مرتبط مقرر شد که این برنامه در روز جمعه برگزار شود.

 وی افزود: همچنین طرح خدمات کریمانه، جذب و مشارکت مردمی و خیرین برای تهیه جهیزیه، جذب و مشارکت خیرین در تهیه بسته های معیشتی، معرفی کتاب های مرتبط با فرهنگ رضوی، تجلیل از خادمان کشوری امام رضا(ع)، تهیه امکانات کمک آموزشی برای دانش آموزان و راه اندازی پویش «هر مسجد یک خدمت» از دیگربرنامه ها و اقدامات ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خراسان رضوی در دهه کرامت است، ضمن اینکه دیدار با خانواده‌های شهدا و راه اندازی کاروان‌های شادی نیز در این ایام  در سطح استان اجرا خواهد شد.

اما در بخش دیگری از این جلسه مجازی، حجت الاسلام «سعید روحانی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در تشریح برنامه های دهه کرامت این استان اظهار کرد: با توجه به اینکه این ایام با ولادت حض رت معصومه(س) آغاز می شود، برنامه های مفصلی را پیش بینی کردیم که البته با توجه به شرایط کرونا قالب این برنامه‌ها تغییر یافته و به شکل جدید ارائه می‌شود؛ در این راستا اولین برنامه ما اعزام ۱۰ گروه سرود به به سطح استان است. همچنین اجرای ۴۰ گروه سرود در حرم مطهرحضرت معصومه(س) است که هر شب 4 گروه در صحن های مختلف اجرای برنامه خواهند داشت.

وی تصریح کرد: برگزاری ۱۲۰۰ محفل و جشن همراه با سخنرانی و مسابقات فرهنگی، برپایی چهار مسابقه کتابخوانی و نقاشی که دو مسابقه ی «انتخاب صالحان» و «مهندسی جوانی» به صورت کشوری و در سطح ملی برگزار می شود و مسابقه «اگر من رئیس جمهور بودم» و «نقاشی کودکان» به صورت استانی و در سطح استان قم برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام روحانی افزود:اعزام سخنران و مبلغ با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی وحوزه علمیه، اجرای طرح «نمازیاوران» درسطح ۶۰ مسجد، اجرای ۱۰ تئاتر در ۱۰ مسجد، برگزاری تور قم گردی با همکاری سازمان فرهنگی شهرداری، و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی از جمله مواردی بود که روحانی به آنها اشاره کرد.

 وی اجرای ۱۲۰ گروه سرود در سطح شهر و همکاری برای برگزاری المپیاد ورزشی مخصوص روستاها در دهه کرامت را نیز از دیگر برنامه های استان قم در این ایام عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.