محمد کهندل گفت: راهکار محور بودن برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری مهم است نه شعاری بودن آنها!

مردم باید سوابق نامزدها را با دقت دنبال کنند/برنامه‌های کاندیداها باید راهکارهای عملیاتی داشته باشد نه شعاری

محمد کهندل اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص  عدم تشریح برنامه های اقتصادی در چند دقیقه در مناظره های ریاست جمهوری گفت: به هر حال علی رغم انتقاداتی که به برخی از کاندیداها درنحوه برخورد با رقبا و ارائه برنامه‌هایشان وارد است باید به صورت صادقانه به این موضوع اشاره کرد که در زمان‌های کوتاه ۳ دقیقه و ۵ دقیقه نامزد ریاست جمهوری نمی‌تواند راهکار محور برنامه‌ها و راه حل‌های مورد نظر خود را در مسائل اقتصادی ارائه دهد.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: مساله این است که اقتصاد آنقدر دارای ظرافت و پیچیدگی‌های خاصی است و چون اقتصاد ما با مشکلات عدیده ای مواجه است حتی اگر سه ساعت وقت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت فردی داده شود باز هم زمان زیادی برای تشریح و توضیح برنامه ها و راهکارهای خود نیاز خواهند داشت، البته این وقت برای تشریح برنامه‌های اقتصادی است، لذا برای تبیین راهکارهای دیگر در موضوعات غیر اقتصادی باز هم زمان نیاز دارند.

استاد اقتصاد در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال آنچه دراین بین مهم است راهکار محور بودن برنامه‌هاست، یعنی راهکارها عملیاتی باشد نه شعاری! یعنی صرفاً برنامه نباشد، به این دلیل که مردم دیگر ارائه یک سری برنامه را از نامزدهای ریاست جمهوری به صورت تیتر وار نمی‌پذیرند، ضمن اینکه مردم باید به مسأله مهمی چون رعایت حق و انصاف و تقوی نامزدهای ریاست جمهوری توجه کنند، چرا که نامزد متقی و خداترس حتماً برای برنامه‌های اقتصادی و تبیین راهکارهای عملی آنها وقت گذاشته و تحقیق کرده است.

کهندل دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال از این نظر تقوی نامزد ریاست جمهوری برای ما باید حائز اهمیت باشد چرا که در صورت پایبندی به این موضوع خیالمان از این جهت که نامزد ریاست جمهوری برای کار آمده نه گرفتن پست ریاست جمهوری راحت می شود. از این جهت اطمینان خاطر ایجاد می‌شود که فلان نامزد با هدف گذاری تأمین خواسته‌های مردم، رشد اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد در بین اقشار مختلف جامعه خود را به مردم عرضه کرده و در معرض رأی دهی مردم قرار گرفته است، بنابراین ارائه برنامه به خودی خود برای مردم یک ملاک نیست، بلکه معیارهای دیگری نیز در انتخاب رئیس جمهور تاثیر می گذارد، لذا نامزدهای ریاست جمهوری به جای اینکه تمرین سخنوری کنند، بهتر است وقت خود را صرف تحقیق در به کسب بهترین راهکارها کنند.

محمد کهندل اقتصاددان و استاد دانشگاه درپایان توضیح داد: مسأله مهم دیگر این است که مردم باید سوابق نامزدها را با دقت دنبال کنند اینکه افرادی در همین دولت وجود دارند که عملکرد آنها متاسفانه بر ضد منافع ملی بوده گویای این موضوع است که سوابق شرط تعیین کننده‌ای در انتخاب رئیس جمهور به شمار می‌رود. فردی که تا چند روز گذشته در دولت بوده و در بانک مرکزی سوابق خوبی نداشته هنگامی که در برابر سؤال‌هایی مثل چرایی افزایش تورم وافزایش نرخ ارز از پاسخ دادن طفره می رود، مشخصاً دست ما را برای رأی دادن باز می‌کند به این دلیل که کارنامه پر از اشکالی رو به روی ماست که براساس آن می‌توانیم رئیس جمهور دارای کارنامه را از بی کارنامه برای رفتن به پاستور و سرنوشت دولت سیزدهم تعیین و انتخاب کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.