پیشکسوت و جوان، هنرمند و هنردوست، همگی مجذوب ظرافت و خلاقیت هنردست بانوان خوش‌نویس خراسانی شده‌اند که منتخبی از آثارشان در تابلوهایی مذهب و زیبا در ابعاد مختلف به روی دیوارهای سفید و قرمز نگارخانه رضوان رفته است. تابلوهایی که حاصل پیچش موزون قلم بر کاغذ و چرخش زیبای مرکب‌های سبز، قرمز و مشکی است تا جلوه‌گاهی از کلام وحی و اشعار شاعران کهن را در قالبی چشم‌نواز به نمایش بگذارند.

گزارشی از افتتاحیه نمایشگاه خوش‌نویسی «بانوی آفتاب» نگارخانه رضوان

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با سالروز ولادت خجسته حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، نمایشگاه گروهی «بانوی آفتاب» با نمایش ۴۱ اثر خوش‌نویسی با مضامین مذهبی به ویژه رضوی در خط‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، کوفی، دیوانی و نسخ، از ۱۶ بانوی هنرمند مطرح کشور دارای درجه فوق ممتاز تا استادی، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در نگارخانه رضوان مشهد گشایش یافت.

به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، آثاری از استاد زهره رئیس الساداتی، مریم سادات موسوی، فاطمه مقیمی، تکتم وظیفه‌دان، سمیه ناطقی، مریم امام‌وردی، سارا عطارزاده، ملیحه نورزادیان، محدثه آدمیان، فایزه ایزدی، مهری قهرمانی‌نژاد، لیلا اعلمی، مهدیه علی‌پور، مریم غلامی، گل‌جهان براتیان و زهرا فیضی در این نمایشگاه در معرض دید هنردوستان قرار دارد. در ادامه، حال و هوای افتتاحیه نمایشگاه بانوی آفتاب را از دریچه گفت‌وگو با تنی چند از هنرمندان حاضر در این مراسم روایت می‌کنیم.

لزوم ترویج خوش‌نویسی

بازدیدکنندگان اهل هنر و معرفت با تک تک تابلوها، از سوره فاتحه، کوثر و توحید تا زیارت خاصه امام رضا(ع)، آیت‌الکرسی و ابیاتی دل‌نواز همچون «در خرابات مغان نور خدا می‌بینم/ وین عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم» یا «ای نجمه مبارک باد قرص قمر آوردی/ خورشید ولایت را وقت سحر آوردی» همراه می‌شوند. در این بین، استادان پیشکسوت خوش‌نویسی مشهد با دقت خاصی تابلوها را بررسی و با بانوان خالق آثار گفت‌وگو می‌کنند.

مریم سادات موسوی، از جمله استادان خوش‌نویسی مشهد است که سابقه بیش از ۳۰ سال فعالیت در این رشته را در کارنامه هنری‌اش دارد. او با اشاره بر اینکه سه اثرش در نمایشگاه بانوی آفتاب در معرض دید عموم گذاشته شده است، بیان می‌کند: برگزاری این نمایشگاه موجب شد تا بار دیگر بانوان خوش‌نویس دور هم جمع شوند و برای ادامه فعالیت‌های خود انرژی و انگیزه بگیرند.

موسوی با تأکید بر اینکه خوش‌نویسی بانوان در حال حرکت رو به جلو و رشد است، می‌افزاید: به خانواده‌های هنردوست پیشنهاد می‌کنم فرزندان خود را به فراگیری رشته خوش‌نویسی به ویژه خط نستعلیق که هنری متین، سنگین و اثرگذار بر روی شخصیت و اخلاق فرد است، تشویق کنند. وقتی نسل جوان به فعالیت خوش‌نویسی می‌پردازد، این فعالیت او را وارد حوزه‌های قرآنی و ادبی کرده و از بسیاری آلودگی‌ها و ناامنی‌ها مصون نگه می‌دارد.

اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های هنری

مریم امام‌وردی از هنرمندان دارای درجه فوق ممتاز نستعلیق مشهدی است که دو اثرش در این نمایشگاه خوش‌نویسی گروهی به چشم می‌خورد. او با بیان اینکه ۱۳ سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در رشته خوش‌نویسی را دارد، می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های دوران مقابله با بیماری کرونا، حدود یک سال و نیم بود که امکان دیدن آثار دیگر هنرمندان را از نزدیک نداشتیم. بنابر این برگزاری این نمایشگاه بهانه‌ای شد تا پس از مدت‌ها بتوانیم دوستان خوش‌نویس و منتخبی از آثارشان را که بیشتر در دو سال اخیر خلق شده بود، در چنین نمایشگاهی ببینیم.

امام‌وردی با تأکید بر اینکه مشهدی‌ها در حوزه خوش‌نویسی از جایگاه برجسته‌ای در کشور برخوردار هستند، اضافه می‌کند: برپایی چنین نمایشگاه باکیفیتی در قالب نمایش خطوط مختلف نشان داد که بانوان، سرمایه بزرگی برای خوش‌نویسی مشهد هستند.

او ضمن تقدیر از برنامه‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در رشته خوش‌نویسی تصریح می‌کند: این مؤسسه با برپایی نمایشگاه‌ها و ورکشاپ‌های گوناگون و دور هم جمع کردن هنرمندان، انگیزه بسیاری به آنان می‌بخشد و موجب دیده شدن هنرمندان می‌شود.

در ادامه فایزه ایزدی که ۲۰ سال است در حوزه خوش‌نویسی فعالیت می‌کند، می‌گوید: دارای درجه فوق ممتاز شکسته نستعلیق هستم و سه اثرم در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده؛ آثاری که براساس اعتقادات قلبی و علاقه شخصی‌ام خلق شده است.

او با تأکید بر اینکه حضور در این نمایشگاه مایه افتخار و خرسندی‌اش است، بیان می‌کند: حمایت از بانوان خوش‌نویس در قالب برگزاری چنین برنامه‌هایی بسیار ارزشمند است و موجب ارتقای سطح کار آنان می‌شود.

نگاه مخاطبان هنرمند

نمایشگاه بانوی آفتاب، میزبان میهمان ویژه‌ای هم است. آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز سرشناس کشورمان در این نمایشگاه حضور بهم رسانده و با شور و اشتیاق بسیار در حال دیدن آثار و گفت‌وگو با هنرمندان است. به سراغ او می‌رویم تا جویای حال و هوای حضورش در این نمایشگاه خوش‌نویسی به عنوان یک مخاطب شویم. عظیمی‌نژاد ضمن اشاره به علاقه شخصی و درونی‌اش به فراگیری خوش‌نویسی به ویژه خط نستعلیق می‌گوید: حضور در چنین نمایشگاهی امکان تعامل مستقیم بین هنرمندان و مخاطبان آثار را فراهم می‌کند. بی‌شک هر چه مخاطب و خالق اثر ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند، انرژی مثبت بیشتری بین آنان تبادل می‌شود و هنرمند می‌تواند با کسب این انرژی خوب به فعالیتش ادامه دهد. از طرف دیگر، اهل هنر هم با دیدن چنین آثاری که حاصل سال‌ها تلاش و ممارست است، با صبر بیشتری فعالیت هنری مورد علاقه خود را دنبال خواهند کرد تا به هدف‌شان برسند.

در گوشه دیگری از نمایشگاه، محمدعلی باقرزاده طوسی، مسئول انجمن خوش‌نویسان مشهد در حال تعامل با استادان و هنرمندان حاضر است. او بیان می‌کند: از یک سو شاهد افزایش روزافزون تعداد بانوان خوش‌نویس در این شهر مقدس هستیم و از سویی دیگر، سطح کیفی آثارشان هم پیشرفت بسیار داشته است. این نمایشگاه هم با نمایش آثار منتخب جمعی از بهترین بانوان خوش‌نویس خراسان برپا شده که دقت و همت بسیار این هنرمندان در خلق این آثار زیبا قابل تقدیر است.

باقرزاده طوسی می‌افزاید: سال‌هاست این انجمن با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تعامل و ارتباط دارد و خوشبختانه روز به روز هم این ارتباط در راستای اشاعه هنر خوش‌نویسی در مشهد به ویژه در بین نسل جوان بیشتر و عمیق‌تر شده است.

همچنین در این مراسم با حضور امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از هنرمندان خالق آثار نمایشگاه بانوی آفتاب، با اعطای گل و هدایایی به رسم یادبود تقدیر شد.

این نمایشگاه خوش‌نویسی نگارخانه رضوان همه روزه تا سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۰، واقع در مشهدمقدس، خیابان کوهسنگی ۱۷، شماره ۱۶ پذیرای علاقه‌مندان است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.