«مخابرات منطقه شما پورت خالی ندارد، باید در نوبت بمانید»، «درحال پیگیری رانژه کردن خط شما هستیم، مشکل سراسری است» این‌ها جملاتی است که این روزها اپراتورهای شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنتی به شهروندان، مشترکین و متقاضیان هنگام خرید سرویس پرسرعت ADSL ارائه می‌دهند، می‌شنوند و برای دریافت اینترنت باید مدت‌ها در انتظار بمانند، گویا قرار هم نیست پورتی خالی شود تا شهروندان بتوانند سرویس موردنظر خود را خریداری کنند.

اینترنت ثابت در دست‌انداز مخابرات

این درحالی است که امروز اینترنت جزئی جدا نشدنی از زندگی شهروندان محسوب شده و بخش مهمی از زندگی و فعالیت‌های شهروندان برای درس، کار، کارهای روزمره بانکی و... به اینترنت نیاز دارد و دسترسی نداشتن به آن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای آن‌ها شود.

مشکل نبود پورت خالی در مراکز مخابرات یکی از مواردی است که این روزها تعداد زیادی از متقاضیان دریافت سرویس‌های ADSL با آن مواجه هستند و به دلیل عدم اختصاص پورت خالی مجبورند از بسته‌های اپراتورهای تلفن همراه استفاده کنند که البته بسیاری از منازل یا محل‌ها به دلیل آنتن‌دهی ضعیف این اپراتورها، اصطلاحاً در نقطه کور واقع شده و دسترسی به اینترنت را برای کاربران سخت می‌کند در این حالت وقتی کاربر در انتظار دریافت پورت خالی مدت‌های طولانی زمان صرف می‌کند، سرگردان و حیران می‌شود که در عصر ارتباطات چگونه بدون اینترنت روزگار بگذراند.

مشکل سراسری است، درحال پیگیری هستیم

یکی از متقاضیان اینترنت خانگی با بیان اینکه از یک ماه پیش با توجه به جابه‌جایی منزل و به دلیل اقتضای شغلی و نیاز مبرم به اینترنت، قصد داشتم برای منزل از شرکتی معروف، سرویس اینترنتی ADSLخریداری کنم؛ پس از تماس با شرکت مورد نظر، اپراتور پس از بررسی‌های اولیه اعلام کرد شما می‌توانید از شرکت ما سرویس خریداری کنید و پس از اعلام بسته‌ها و قیمت‌ها یک سرویس خریداری کرده و تمام پول آن را هم واریز کردم، اما پس از گذشت بیش از یک ماه هنوز رانژه خط من انجام نشده و شرکت هم پاسخگو نیست و فقط می‌گویند مشکل سراسری است و کمی تحمل کنید.

وی افزود: اگر مخابرات کشور و شرکت‌های مربوط در عصر اینترنت نمی‌توانند رانژه خط را انجام دهند و یک اینترنت ساده را راه‌اندازی کنند، چرا از ابتدا اعلام نکردند، چرا پس از گرفتن تمام وجه سرویس می‌گویند مشکل داریم و باید صبر کنید تا برطرف شود.

شهروند دیگری هم در این باره می‌گوید: برای خرید اینترنت خط ثابت منزل پس از تماس با مخابرات عنوان کردند این مرکز متأسفانه پورت خالی ندارد و قرار شد شماره بنده در فهرست انتظار قرار گیرد تا پس از خالی شدن پورت، بتوانم سرویس موردنظر را خریداری کنم، اما پس از گذشت چندماه، شماره تلفن منزلم همچنان در فهرست انتظار باقی مانده و خبری از پورت خالی نیست.

دست‌اندازی مخابرات

در این بین شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت ثابت اعلام می‌کنند شرکت مخابرات ایران در روزهای اخیر از رانژه کردن خطوط تلفن ثابت برای ارائه ADSL سر باز زده و خواهان دریافت مبالغ بیشتری برای این کار است، اما در مقابل مخابرات می‌گوید این مشکل به دلیل نبود تجهیزات فنی است.

یکی از مسئولان یک شرکت‌ ارائه‌دهنده اینترنت خانگی می‌گوید از حدود دو ماه پیش شرکت مخابرات ایران از انجام عملیات رانژه کردن خطوط تلفن ثابت برای ارائه ADSL سر باز زده است، آن‌ها این موضوع را با درخواست مخابرات برای افزایش تعرفه رانژه‌ کردن مرتبط می‌دانند، اما در مقابل، مخابرات می‌گوید خود را همچنان ملزم به اجرای مصوبات رگولاتوری دانسته ولی به دلیل کمبود تجهیزات، در برخی از مراکز مشکلاتی ایجاد شده، این در حالی است که شرکت‌ها می‌گویند حاضر به تأمین تجهیزات برای رانژه‌ کردن هستند، اما مخابرات اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

در همین زمینه سرپرست یکی از شرکت‌های معروف ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنت در خراسان رضوی که نخواست نامش و شرکت مربوطه عنوان شود در گفت‌وگو با خبرنگار ما مشکل اصلی این روزهای متقاضیان اینترنت در خصوص رانژه کردن خطوط اینترنت را شرکت مخابرات می‌داند و می‌گوید: مشکل اصلی در بحث رانژه کردن خطوط تلفن ثابت بحث مالی است و شرکت مخابرات اعلام کرده با توجه به گرانی سیم رانژه، نمی‌تواند با قیمت‌های قبلی رانژه خط‌ها را انجام دهد و درخواست افزایش قیمت‌ها را داشته است.

انحصارگری به سبک مخابرات

وی با بیان اینکه در گذشته سیم رانژه را خود مخابرات تهیه و هزینه‌اش را روی هزینه شرکت‌ها محاسبه می‌کرد، افزود: مخابرات اعلام کرده با توجه به گرانی سیم‌های رانژه کردن خطوط و با توجه به اینکه مصرف مشترکان خیلی بیشتر شده قیمت‌های قبلی برای مخابرات دیگر صرفه اقتصادی ندارد و خواهان افزایش تعرفه‌هاست. وی افزود: با این حال در مذاکراتی که انجام شده قرار بر این است شرکت‌ها به طور جداگانه سیم رانژه کردن خطوط را تهیه کنند و به دلیل اینکه این موضوع خیلی دیر توافق شده، راه‌اندازی خطوط اینترنت شهروندان هم با تأخیر طولانی انجام شده است.

وی ضمن رد نکردن این موضوع که دست‌اندازی‌های مخابرات برای مشترکان به این دلیل است تا متقاضیان سرویس‌های اینترنت خود را فقط از مخابرات تهیه کنند، گفت: البته در حال حاضر این انحصار تا حدودی برداشته شده است، اما هنوز هم در برخی موارد این موضوع گریبانگیر برخی مشتریان می‌شود.  با این حال به نظر می‌رسد این اختلاف شرکت‌های اینترنتی و شرکت مخابرات جدا از اینکه چه کسی مقصر است بیش از همه متقاضیان اینترنت را متضرر کرده و موجب شده متقاضیان دریافت اینترنت خانگی ماه‌ها پشت خط نوبت در شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت خانگی و حتی مخابرات معطل بمانند و کسی هم پاسخگو نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.