سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به قصد واشنگتن برای جمع‌آوری سامانه‌های پدافند هوایی از عربستان مدعی شد این کشور توانایی دفاع از خود را دارد.

 غروب پاتریوت از ترس آبرو!

به گزارش فارس، ترکی المالکی مدعی شد: این موضوع بر قدرت پدافند هوایی عربستان سعودی تأثیری نخواهد گذاشت. بر اساس گزارش عربی ۲۱، وی افزود: اتفاق نظر عمیقی با متحدانمان درباره تهدید در منطقه داریم. ما قدرت دفاع از کشورمان را داریم. المالکی در ادامه به تعداد سامانه‌های پاتریوت موجود در عربستان سعودی اشاره نکرد. این ادعای المالکی در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های عربی بامداد یکشنبه هفته جاری از عملیات پهپادی بزرگ نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی که با موفقیت انجام شد، خبر دادند. شبکه اسکای‌نیوز در گزارشی به نقل از سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نوشت: ۱۷ فروند پهپاد انتحاری توسط نیروهای یمن به سمت اهدافی در عربستان سعودی شلیک شده است. تاکنون عملیات‌های پهپادی ارتش یمن به عمق خاک سعودی که در واکنش به حملات ائتلاف  متجاوز انجام می‌شود، خسارت های زیادی را به این کشور وارد کرده است.

 تمرکز ایالات متحده بر رقیبان شرقی

چند روز پیش، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: وزارت دفاع آمریکا هشت سامانه پدافندی برد کوتاه پاتریوت را از کشورهای عراق، کویت، اردن و عربستان سعودی و یک سامانه موشکی برد بلند تاد را هم از عربستان سعودی خارج خواهد کرد. این روزنامه آمریکایی تأکید کرد: ایالات متحده در حال خارج کردن سکوهای پدافند هوایی به همراه قسمتی از نیروهای خود از غرب آسیاست. بر اساس گزارش این رسانه آمریکایی، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره گام‌های خروج نیروهای نظامی از این کشور گفت‌وگو کرده است. در این گزارش آمده است: دولت بایدن تصمیم گرفته دفاع موشکی در خاورمیانه را با هدف تمرکز بر روسیه و چین کاهش دهد.

 بی‌آبرویی پاتریوت

البته تا پیش از این، که سامانه‌های آمریکایی در عربستان به قصد پوشش حریم هوایی این کشور مستقر بودند، چندان کارایی خوبی از خود نشان ندادند. تحولات میدانی غرب آسیا در سال‌های گذشته تا حدود زیادی موجب بی‌اعتباری تسلیحات نظامی آمریکایی شده است. در این میان، جنگ یمن به عرصه‌ای برای آزمون و سنجش توانمندی تسلیحات آمریکایی تبدیل شده و جامعه جهانی به وضوح شاهد ناتوانی و عدم کارایی سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا در برابر حملات موشکی و پهپادی نیروهای انصارالله یمن بوده است. پهپادهای ۳۰۰ تا هزار دلاری یمنی‌ها با کمترین دردسر، تسلیحات نظامی پیشرفته آمریکایی را در سطح منطقه به چالش کشیده‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد هدف اصلی آمریکایی‌ها از خارج کردن سامانه پاتریوت در منطقه غرب آسیا، ممانعت از بی‌اعتبار شدن تسلیحات این کشور و حفظ بازار فروش برای تسلیحات خود در سطح منطقه است.

 تقوی‌نیا: مأرب، هدف اصلی است

در همین حال، شامگاه یکشنبه بود که یگان‌های پهپادی و موشکی جنبش انصارالله یمن در دو عملیات موفق توانستند به پایگاه‌های نیروی هوایی عربستان در مناطق خمیس مشیط و طائف با موفقیت حمله کنند. در این عملیات‌ها، پایگاه هوایی ملک خالد به وسیله ۱۷ پهپاد انتحاری و پایگاه هوایی ملک فهد با یک فروند موشک بالستیک هدف قرار گرفت. دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه نکته جالب توجه این عملیات را در این دانست که سیستم پدافند هوایی پاتریوت سعودی در برابر تنها یک فروند موشک بالستیک یمنی‌ها ناکام بوده و بر اساس مستندات و مدارک تصویری، نتوانسته آن را منهدم کند و این موشک با موفقیت به هدف خود در طائف اصابت کرده است. این امر مشخصاً کیفیت این سلاح جدید را آشکار می‌کند. وی افزود: پایگاه هوایی ملک فهد در حجاز از مرز یمن حدود ۶۰۰ کیلومتر فاصله دارد که نشان می‌دهد موشک شلیک شده، دستاورد جدید یگان‌های موشکی ارتش یمن است که توانسته از چنین مسافت قابل توجهی آن هم با عبور از سد تمام سامانه‌های پدافندی پیشرفته غربی با دقت و موفقیت کامل به هدف اصابت کند. این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: تحولات یمن که برای چند هفته‌ای ساکن شده بود، بار دیگر شعله‌ور شده است و نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن دوباره حملات به شهر مأرب را از سر گرفته‌اند و عملیات‌های یکشنبه علیه پایگاه‌های ملک خالد و ملک فهد نیروی هوایی سعودی برای اختلال در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی مدافع مأرب ارزیابی می‌شود. با شکست مذاکرات در عمان، جنبش انصارالله یمن قصد دارد همچنان دستاوردهای خود را روی زمین افزایش دهد تا بتواند سعودی را به توقف حملات و رفع محاصره ظالمانه چندین ساله وادار نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.