جشن سالروز ولادت حضرت رضا (ع) با حضور حدود ۲ هزار عاشق ولایت و برخی از مقامات کشور ترکمنستان امروز در شهر مرو قدیم، محل اقامتگاه ۲ ساله امام هشتم شیعیان برگزار شد.

جشن سالگرد میلاد حضرت امام رضا (ع) در مرو ترکمنستان برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در این مراسم که با همکاری سرکنسولگری کشورمان در مرو، رایزن فرهنگی سفارت ایران و با همراهی خوب دولت ترکمنستان برپا شد علاوه بر جمع زیادی از مردم مشتاق ولایت ائمه اطهار (ع) از شهرها و روستاهای اطراف تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه ترکمنستان، مقامات استانداری و فرمانداری و شهرداری مرو، انیستیتو زبان، ادبیات و نسخ خطی آکادمی ملی "مختوم قلی" علوم ترکمنستان و سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان نیز حضور داشتند.

اقامتگاه امام رضا (ع) در شهر مرو قدیم واقع در ۴۵۰ کیلومتری شرق عشق آباد قرار دارد که اکنون از این مکان تاریخی و مقدس تنها ۲ دیوار باقی مانده است.

جشن میلاد حضرت رضا (ع) در مرو با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و  صلوات خاصه آغاز شد و با مدیحه سرایی، پخش کلیپ‌های حاوی تصاویری از حرم مطهر رضوی و سخنرانی مقامات و شخصیت‌های برجسته فرهنگی و پذیرایی از حاضران ادامه یافت.

در این مراسم ۲ نفر از محققان و چهره‌های برجسته  موسسه علمی و تحقیقاتی انیستیتو زبان، ادبیات و نسخ خطی آکادمی ملی علوم ترکمنستان به نامهای " گلدی مراد محمد اوف و قربانگلی نظر اوف" درخصوص شخیصت معنوی و فرهنگی حضرت رضا (ع) سخنرانی کردند.

سفیر ایران در ترکمنستان هم طی سخنانی در این مراسم گفت: بر اساس اسناد تاریخی، حضرت امام رضا (ع) بعد از هجرت از مدینه و سفر به سوی خراسان بزرگ، به مدت ۲ سال در شهر مرو اقامت داشتند که اکنون این محل به عنوان یک مکان زیارتی مورد توجه شیعیان و علاقه مندان آن حضرت در ترکمنستان قرار دارد.

غلامعباس ارباب خالص افزود: خوشبختانه از سال ۱۳۸۶ هر ساله از سوی سفارت ایران در ترکمنستان و با همکاری دولت این کشور،   همزمان با زاد روز امام هشتم (ع)، مراسم جشنی در محل اقامت آن بزرگوار در مرو، واقع در ۴۵۰ کیلومتری عشق آباد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به همکاریهای فرهنگی و مشترکات غنی بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان ادامه داد: با توجه به سیاست‌ها و مناسبات خوب جمهوری اسلامی و ترکمنستان، امیدواریم این همکاریها روز به روز گسترده‌تر، عمیق‌تر و مبسوط تر شود که جشنواره مذکور یکی از اقدامات سازنده در چارچوب همکاریهای فرهنگی ۲ کشور به شمار می‌رود.

سفیر ایران در ترکمنستان با بیان این که همکاریهای فرهنگی زیرساخت و بسترساز بیشتر همکاریها در روابط خارجی از جمله همکاریهای اقتصادی و سیاسی خواهد بود گفت: همکاریهای فرهنگی تسهیل کننده همکاریهای اقتصادی است که مصداق آن را در توسعه همکاریهای فرهنگی بین استان خراسان رضوی و ترکمنستان که منجر به تعاملات اقتصادی و علمی طرفین شده است شاهد هستیم.

ارباب خالص در پایان مراتب قدردانی خود را از دولت ترکمنستان بابت اتخاذ تمهیدات  برای برپایی جشن میلاد امام هشتیم شیعیان (ع) اعلام کرد و افزود: ضرورت برقراری سفرهای زیارتی بین خراسان رضوی و مرو مورد تاکید است و امیدواریم در آینده نزدیک کاروانهای زیارتی و گردشگری از خراسان رضوی به محل اقامتگاه مرو برقرار شود و این مکان مقدس مورد بازدید عاشقان حضرت قرار گیرد و همچنین شاهد سفرهای زیارتی اتباع ترکمنی به ایران برای  زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) باشیم و از اتباع همسایه خوبمان میزبانی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.